بهترین لژیونرهای فوتبال آسیا

بهترین لژیونرهای فوتبال آسیا، خاطره سازی با معرفان فوتبال قاره کهن به دنیا

لژیونرهای فوتبال آسیا یا همان ستاره هایی که سبب رشد فوتبال در قاره کهن شدند. فوتبالیست هایی که با نمایش درخشان، راه ورود آسیایی ها را به لیگ های مطرح هموار کردند. در واقع اگرچه امروز با گسترش فضای ارتباطی، جذب بازیکن از نقاط مختلف جهان بسیار راحت تر شده، اما برای رشد فوتبال در یک کشور یا حتی یک قاره، در گذشته مسیر آنچنان هموار نبود. فوتبال که در آسیا با تاخیر نسبت به اروپا و آمریکا در حال رشد بود، نیاز به بازیکنانی داشت که تنه به تنه بزرگان در قاره اروپا و آمریکا شوند. به همین خاطر همواره فوتبال دوستان، بازیکن هایی که توجه دنیا را به سمت فوتبال آسیا کشاندند، در خاطر دارند. در ادامه به برخی از مهم ترین و بهترین بازیکنانی که فرصت حضور در سطح اول فوتبال دنیا را داشتند، اشاره میکنیم.

بیوک جدیکار، نخستین لژیونر ایران و آسیا

بیوک جدیکار، بازیکن سابق تاج، نخستین لژیونر ایران و آسیا

جدیکار که یکی از ستاره های تیم فوتبال تاج (استقلال) بود، فوتبال خود را از سال 1323 و از تیم تهرانجوان آغاز کرد. سپس با نظر علی دانایی فرد در سال 1328 به تیم اصلی تاج راه یافت. در واقع دانایی فرد یکی از اصلی ترین دلایل رشد جدیگار بود. مربی که سال ها بر روی نیمکت تاج نشست و یکی از رکوردداران تاریخ باشگاه استقلال نیز هست. او که شم گلزنی بالایی داشت، تبدیل به یکی از ستاره های خط حمله تاج شد. سپس در یک بازی تدارکاتی بین دو تیم تاج و ویکتوریا برلین، جدیکار مورد توجه تیم آلمانی قرار گرفت. تا تبدیل به اولین بازیکن در تاریخ فوتبال ایران و آسیا شود که به یک تیم اروپایی ترانسفر می شود. او تنها یک سال در آلمان بازی کرد، اما بی شک راه را برای دیگر لژیونرهای فوتبال آسیا باز کرد.

لژیونرهای فوتبال آسیا، هیتوشی ناکاتا

هیتوشی ناکاتا ژاپنی لژیونر آسیا

شاید در آن سال ها، پس از شخصیت های معروف کارتون فوتبالیست ها، ناکاتا ژاپنی تبدیل به دیگر نماد فوتبال این کشور شده بود. این فوتبالیست ژاپنی با نمایش های درخشان خود، آشنای همه فوتبال دوستان آسیایی بود. هیتوشی ناکاتا که بی شک یکی از بهترین لژیونرهای فوتبال آسیا است، اولین ژاپنی بود که در سری آ به میدان رفت. او نزدیک به 6 سال در این لیگ و در تیم های پروجا، رم، پارما، بلونیا و فیورنتینا بازی کرد. سپس راهی لیگ جزیره شد به عضویت تیم بولتون درآمد. نمایش های درخشان ناکاتا ژاپنی در لیگ های معتبر و البته درخشش در لباس آبی سامورایی ها، همواره در ذهن فوتبال دوستان باقی میماند.

پارک جی سونگ کره ای

پارک جی سونگ از بهترین لژیونرهای فوتبال قاره کهن

بی شک یکی از نمادهای تیم فوق العاده الکس فرگوسن، بازیکن کره ای او یعنی پارک جی سونگ بود. هافبکی خلاق و دونده که در آن سال ها به زعم بسیاری به دلیل بحث تبلیغاتی و برندیگ به عضویت تیم منچستریونایتد درآمد. اما بدون شک 11 سال حضور در فوتبال اروپا، نه امری اتفاقی و نه تبلیغاتی است. پارک جی سونگ در آن تیم پر ستاره منچستریونایتد، 7 سال حضور داشت. همچنین آیندهوون و کویینز پارک رنجرز نیز دیگر تیم های این ستاره کره ای بودند. در واقع بسیاری معتقدند که پارک جی سونگ یکی از سه بازیکن برتر در بین لژیونرهای فوتبال آسیا به شمار می رود. شاید تلخ ترین خاطره ما نیز از این بازیکن، گل دقایق پایانی او در مقدماتی جام جهانی 2010 به تیم ایران بود که مانع از صعود ما شد.

از افتخارات این ستاره کره ای میتوان به 4 قهرمانی در لیگ جزیره، 3 لیگ کاپ، 4 کامیونیتی شیلد کاپ، 1 لیگ قهرمانان اروپا و 1 جام باشگاه های جهان اشاره کرد. افتخاراتی که کف ترازو را به شدت در بین آسیایی ها به نفع پارک جی سونگ سنگین میکند.

اسطوره فوتبال ایران و آسیا، علی دایی

علی دایی از بهترین لژیونرهای فوتبال آسیا

شهریار فوتبال ایران، نه تنها بین ایرانی ها بلکه در قاره کهن نیز یکی از بهترین لژینورهای فوتبال آسیا به شمار می رود. بازیکنی تنومند، گلزنی قهار با استیل و قدرت بدنی مثال زدنی. برای درک بهتر توانایی های علی دایی، کافی است برخی از گل های او را مرور کنیم. که چطور با مهارت و تکنیک فوق العاده به ثمر رسیده اند. دایی که از قدی بلند برخوردار بود، یکی از خطرناک ترین فوتبالیست های آسیایی در نبرد هوایی به شمار می رفت. البته که تکنیک و بازی روی زمین او نیز عالی بود. در وصف دایی همین قدر کافی است که گری نویل، اسطوره منچستریونایتد، از دایی به عنوان سخت ترین حریفی نام برد که در دوران فوتبالش در مقابل او قرار گرفته است.

از مهم ترین دستاوردهای فوتبالی علی دایی میتوان به حضور در تیم بایرن موینخ اشاره کرد. نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، قهرمانی بوندس لیگا با بایرن، گلزنی با لباس هرتابرلین به تیم های چلسی و میلان، و درخشش در لباس تیم ملی فوتبال ایران از مهم ترین این موارد هستند. همچنین دایی سال ها به عنوان برترین گلزن تاریخ تیم های ملی فوتبال دنیا با 109 در صدر قرار داشت. که هم اکنون پس از کریس رونالدو، در رتبه دوم قرار دارد. البته که افتخارات علی دایی بسیار بیشتر هستند، اما ما تنها به برخی از آن ها اشاره کردیم.

شونسوکه ناکامورا از ژاپن

شونسوکه ناکامورا از بهترین بازیکنان فوتبال آسیا

یکی دیگر از لژینورهای خاطره ساز، ناکامورا ژاپنی است. هافبکی جنگنده با شوت های ویران گر، که گل های زیادی نیز از راه دور به ثمر رساند. ناکامورا که یکی از ستاره های تیم فوتبال سلتیک بود، زننده یکی از گل های خاطر ه انگیز تاریخ لیگ قهرمانان اروپا نیز هست. او با ضربه استثنایی دروازه تیم منچستریونایتد را باز کرد. 3 قهرمانی در لیگ اسکاتلند و دو قهرمانی در لیگ کاپ این کشور، از مهم ترین دستاوردهای این ستاره ژاپنی بود. ناکامورا که یکی از بهترین لژینورهای فوتبال آسیا بود، در سال 2007 به عنوان بهترین بازیکن لیگ اسکاتلند نیز انتخاب شد.

سان جیهای در تیم بی ستاره سیتی

سان جی های لژیونر فوتبال آسیا در تیم منچسترسیتی

سان جیهای در سال 2002 به عضویت تیم منچستر سیتی در آمد. این مدافع که در روزهای بی فروغ تیم شهر منچستر حضور داشت، یکی از معدودها آسیایی حاضر در لیگ انگلیس به شمار میرفت. البته که این مدافع یک فصل قرضی نیز در دیگر تیم انگلیسی یعنی کریستال پالاس به میدان رفت. تا او نیز تبدیل به اولین لژیونرهای فوتبال آسیا شود که تجربه حضور در لیگ انگلیس را پیدا کرده است. اگرچه او در 6 سالی که در تیم منچستر سیتی بود جامی نگرفت، اما توانست نام خود را در تاریخ این باشگاه که امروز یکی از قدرت های فوتبال اروپا محسوب می شود، ثبت کند. تیمی که ثروت کشورهای حاشیه خلیج فارس برایش خوش یمن بوده است.

لی یونگ پی، ستاره کره جنوبی

لژیونرهای برتر تاریخ آسیا، لی یونگ پیو

اگر بخواهیم یکی دیگر از برترین لژیونرهای فوتبال آسیا را نام ببریم، به نام لی یونگ پی برمیخوریم. این بازیکن که اهل کشور کره جنوبی بود، در تیم تاتنهام بازی میکرد. اگرچه اگر از هواداران تاتنهام نام یک ستاره کره ای را بپرسید بی شک از سون هیونگ مین نام میبرند. این این فوتبالیست در گذشته در این تیم توپ میزد. جالب است که پس از جام جهانی 2002 که گاس هیدینگ سکان هدایت کره را برعهده داشت، با پیوستن به آیندهوون این ستاره را نیز با خود به هلند برد. جایی که یونگ پیو با نمایش درخشان خود توانست علاوه بر خاطره سازی در این باشگاه، دو مرتبه عنوان قهرمانی لیگ هلند را نیز از آن خود کند.

دیدگاهتان را بنویسید