تاکتیک اشمایکل و دریافت توپ های رو به عقب

تاکتیک عجیب اشمایکل که موجب تغییر قانون فوتبال شد!

تاکتیک اشمایکل حرکتی هوشمندانه اما تا حدودی ضد فوتبال بود، که دست بر قضا دانمارک را نیز به قهرمانی یورو 92 رساند. در واقع در دنیای فوتبال، از ابتدا شروع بازی ها و تورنمنت های مختلف، با گذشت زمان، تغییرات زیادی در آن ایجاد شد. از قانون آفسایدگیری تا شیوه داروی ها. به شکلی که اگر شیوه داوری و نحوه کارت دادن امروزی در فوتبال قدیم اجرا میشد، قطعا بازی تا پایان ادامه پیدا نمیکرد و به دلیل اخراج اکثر بازیکنان، بازی لغو میشد! به هر حال با گذشت زمان، و بررسی کارشناسان برخی قوانین در این بازی تغییر کرد. که بی شک یکی از موارد مهم آن قانون پاس رو به عقب بود. که تحولی شگفتی را در فوتبال امروزی پدید آورد. قانونی که بازیسازی از عقب را ایجاد، و به نوعی دروازبانان را به یک سوئیپر و بازیساز از عقب تبدیل کرده است.

قانون پاس رو به عقب در فوتبال

بازنگری در قانون پاس رو به عقب در فوتبال پس از اتفاقات یورو 92 و اتلاف وقت توسط پیتر اشمایکل

در گذشته فوتبال به شیوه ای برگزار میشد که در مقایسه با بازی های امروزی بسیار آماتور گونه محسوب میشد. از دروازبانانی که دستکش نداشتند، تا لباس های ضخیم و غیر استاندارد در چمن های بی کیفیت. اما یکی از قوانین مرسوم در بازی که مشکلی نیز نداشت، پاس رو به عقب بود. در واقع یک مداقع یا بازیکن هم تیمی میتوانست در شرایطی که در حال از دست دادن توپ بود، یا توسط تیم حریف پرس میشد، توپ را به سمت دروازبان پاس دهد. دروازبان نیز میتوانست بدون مشکل توپ را با دست بگیرد. به همین منظور احتمال از دست دادن توپ توسط مدافعان کم تر میشد. ضمن اینکه در بسیاری از موارد حساسیت را کم، پرس را کم اهمیت و البته وظایف دروازبان را به کار با دست محدود میکرد.

اگرچه این شیوه خود یک نوع بازیسازی نیز محسوب میشد. در واقع وقتی بازیکنان برای پاس کاری با یکدیگر به بن بست میخوردند، با یک پاس رو به عقب سبب میشدند تا دروزابان دوباره بازی را آغاز کند. یا اینکه به زیر توپ بزند تا با یک جریان هوایی بتوانند توپ را از سد هافبک ها و شاید مدافعان حریف عبور دهند. کاری که در فوتبال امروزی بسیار کم تر شاهد آن ها هستیم و دروازبانان همانند یک مداقع و یا حتی بازیساز باید عمل کنند. اما با توجه به سبک و سیستم آن زمان و همچنین قوانین موجود، دروازبانان توپ را با دست جمع میکردند و به زیر توپ میزدند. در واقع با این شرایط بازی مستقیم در دستور کار اکثر تیم ها بود.

وقتی تاکتیک اشمایکل قانون را تغییر داد

قانون پاس رو به عقب که توسط اشمایکل و دانمارکی ها تغییر کرد

در مسابقات جام ملت های اروپا در سال 1992، یکی از تغییرات مهم فوتبالی رخ داد. جایی که تیم ملی دانمارک که در آن زمان ستاره هایی چون اشمایکل و لادروب را در اختیار داشت، توانست شگفتی ساز مسابقات شود. و پس از شکست حریفان نام دار، توانستند در مسابقه نهایی آلمان را شکست دهند. آلمانی که دو سال قبل و در جام جهانی 1990 توانسته بود به مقام قهرمانی جهان دست پیدا کند. اما شاید نکته جالب تر آن جایی بود که آن ها اصلا جواز بازی در مسابقات یورو را پیدا نکرده بودند.  در واقع به دلیل درگیری یوگسلاوی در جنگ، دانمارک جایگزین آن ها شد. جایگزینی که تغییر محسوسی در نتایج بازی داشت و در نهایت همین تیم دانمارک تواسنت عنوان قهرمانی مسابقات را از آن خود کند.

اما یکی از صحنه های جالب این مسابقات، پاس های رو به عقبی بود که مدافعان دانمارکی به اشمایکل، دروازبان خود میدادند. مخصوصا در مسابقه فینال که آن ها میتوانستند با این کار زمان بازی را بکشند. در واقع وقتی مهاجم حریف به دروزاه نزدیک میشد، اشمایکل توپ را با دست میگرفت. و پس از شروع بازی، مجدد با دریافت یک پاس از مداقع خودی این کار را تکرار میکرد. تا حسابی روی اعصاب تیم حریف برود. تاکتیک اشمایکل تا حدی ضد فوتبال تلقی شد، که پس از این مسابقات فیفا قانون پاس رو به عقب را تصویب کرد. تا بدین شکل دروازبانان دیگر پاس رو به عقبی که از هم تیمی هایش دریافت میکند، نتوانند با دست بگیرند. به همین خاطر با این کار تا حدود زیادی علاوه بر افزایش جذابیت بازی ها، از اتلاف وقت بازی نیز جلوگیری شد.

گرفتن توپ با دست توسط دروازبان خطا است!

وقتی با تصویب قانون، گرفتن توپ با دست در پاس رو به عب خطا اعلام شد

پس از تصویب این قانون اگر بازیکن خودی، توپ را به عقب پاس دهد، دیگر دروازبان نمیتوانست با دست توپ را جمع کند. و تنها مانند سایر بازیکنان باید با پا بازی کند. البته که در این حالت اگر بازیکن توپ را با ران (زانو به بالا) یا سینه و سر خود به دروازبان پاس دهد، او میتواند توپ را با دست بگیرد. در هر صورت با تاکتیک اشمایکل و شیوه ای که دانمارکی ها در مسابقات یورو پیاده کردند، علاوه بر یک شگفتی بزرگ، یکی از لحظات خاص فوتبال را نیز پدید آوردند. کاری که اولین خاطره از این مسابقات در ذهن هواداران، به حرکت اشمایکل و هم تیمی هایش برمیگردد. حتی امروز نیز زمان اجرا قانون پاس رو به عقب، همگی به یاد حرکت اشمایکل افسانه ای می افتند!

ضمن اینکه یکی دیگر از مزایای این قانون، پویایی بیشتر فوتبال و جریان بیشتر بازی است. در واقع فیفا و مسئولان مربوطه بسیار تلاش میکنند تا با وضع قوانین از اتلاف وقت بازی جلوگیری کنند، تا توپ بیشتر در جریان بازی قرار داشته باشد. همانند قانون جدید تعویض که بازیکن باید از نزدیک ترین محل به خط، از زمین بازی خارج شود. ضمن اینکه منظور کردن وقت اضافی بیشتر نسبت به گذشته، یکی دیگر از این موارد است. قانونی که در جام جهانی 2022 اجرا و شاهد به ثمر رسیدن گل های زیادی در اوقات تلف شده بازی بودیم. در هر صورت تاکتیک اشمایکل از جمله اتفاقاتی بود که سبب دگرگونی در فوتبال شد.

دیدگاهتان را بنویسید