معرفی همه تیم های فاتح سه گانه اروپا

تیم های فاتح سه گانه اروپا، لطفا بایستید!

سه گانه اروپا عنوانی است ارزشمند، که برای تیمی که در یک فصل بتواند لیگ داخلی، جام حذفی و قهرمانی اروپا را به دست بیاورد، داده می شود. در واقع این عنوان زمانی ارزش بیشتری پیدا می کنند، که تیم های فاتح هر سه جام اصلی در یک فصل، دو رقمی هم نمی شوند. شاید غیبت رئالی ها که به پادشاه اروپا معروف هستند، در این لیست از نکات جالب باشد. به هر حال در ادامه به بررسی همه تیم های فاتح 3 گانه اروپا خواهیم پرداخت.

فاتح اولین سه گانه اروپا، سلتیک اسکاتلند (97-1966)

فاتح اولین سه گانه اروپا، سلتیک اسکاتلند

سلتیک که یک باشگاه قدیمی اسکاتلندی و از تیم هایی است که بیشترین جام قهرمانی را در کارنامه دارد، اولین تیمی است که در سال 67-1966 توانست فاتح این عنوان شود. در آن سال که جک استاین سرمربی این تیم بود، آن ها توانستند لیگ داخلی را با 26 برد، 6 مساوی و تنها 2 باخت به پایان برسانند. از جمله نکات بارز این تیم قدرت تهاجمی آن ها بود. به شکلی که در آن فصل سلتیکی ها موفق به زدن 111 گل شدند. سپس نوبت به جام حذفی این کشور رسید تا 5 برد و یک تساوی در وقت های معمول، به مقام قهرمانی برسند. اما شاهکار شاگردان استاین به رقابت های لیگ قهرمانان اروپا و برتری 2 بر 1 در مقابل اینتر باز می گردد. تا با سپری کردن یک فصل تاریخی فاتح اولین سه گانه اروپا شوند.

آژاکس هلند، فاتح 3 گانه فصل 72-1971

آژاکس 1971 فاتح 3 گانه اروپا

آژاکس که همواره تیمی قدرتمند در سطح اروپا و به کارخانه بازیکن سازی معروف است، نتایج بسیار درخشانی در اروپا و کشور هلند گرفته است. این تیم که از سال 1971 تا 1973 برای سه سال پیاپی قهرمان اروپا شد، در اولین فصل به یک سه گانه مهم و تاریخی دست یافت. آن ها ابتدا با فتح اردیویژه و سپس جام حذفی، پا به رقابت های مهم اروپا گذاشتند. تا در فینال پاناتینایکو را 2 بر 1 از پیش رو بردارند. تا پس از سلتیک، دومین تیم فاتح هر سه جام مهم یک فصل شود. پت کایزر،آری هان که نامی آشنا برای فوتبال دوستان ایرانی است و البته ستاره اصلی آن ها یوهان کرایوف، از بازیکنان اصلی آن تیم درخشان بودند. در واقع شاکله اصلی تیم آژاکس را بازیکنان مستعد هلندی که در آکادمی همین تین پرورش یافته بودند، تشکیل میداند.

بعدها همین موفقیت های تیم آژاکس و ستاره های این تیم بسیار مورد توجه فوتبال دوستان قرار گرفت. تا جایی که مدرسه فوتبال آزاکس نامی آشنا برای کل دنیا شد. این شیوه هلندی ها باعث شد تا اهمیت فوتبال پایه در کل اروپا و دنیا بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. تا جایی که بعدها و در موفقیت های باشگاه بارسلونا نقش آکادمی لاماسیا را میشد به وضوح در موفقیت های این تیم و کسب سه گانه اروپا دید.

آیندهوون هلند فصل 88-1987

آیندهوون فصل 88 قهرمان اروپا

گاس هیدینگ، یکی از مربیان مطرح و نام آشنا دنیا، در آن سال هدایت تیم آیندهوون را بر عهده داشت. همواره برای برخی موفقیت ها، چاشنی شانس و برخی مسائل نیز مورد نیاز است. اگرچه این تیم توانست با شایستگی و 27 برد از 34 مسابقه خود لیگ اریدیویژه را فتح کنند، اما در رقابت های اروپایی شانس اولین لغتی است که میتوان به آن ها نسبت داد. در واقع تیم هیدینگ بدون برد موفق به فتح جام شدند. آن ها در هیچ کدام از 5 بازی خود پیروز از میدان خارج نشدند. اما موفق به قهرمانی در آن مسابقات شدند. برد بوردو و رئال مادرید، با تساوی در هر دو دیدار و به لطف گل زده در خانه حریف به دست آمد. ضمن اینکه بعد از تساوی بدون گل در فینال، توانستند در ضربات پنالتی بنفیکا را شکست داده تا فاتح سه گانه اروپا شوند.

تیم های فاتح 3 گانه اروپا، منچستریونایتد 99-1998

منچستریونایتد در بین تیم های فاتح 3 گانه اروپا فصل 99-98

شاید یکی از تیم های خاص فوتبال اروپا که در ذهن همه باقی مانده است، منچستر اواخر قرن بیستم فرگوسن باشد. در واقع تیم جوان آن سال های یونایتد، توانست شگفتی بزرگی خلق کند. ستاره های جوانی چون بکهام، نیکی بات، برادران نویل، اسکولز و … که همگی از رده های پایه توسط سر الکس فرگوسن به تیم اصلی راه پیدا کرده بودند، نتیجه فوق العاده ای در آن فصل گرفتند. آن ها پس از فتح لیگ جزیره و جام حذفی، در فینال تاریخی نیوکمپ توانستند بایرن مونیخ را از پیش رو بردارند، تا به عنوان اولین تیم انگلیسی فاتح سه گانه اروپا شوند. فینالی که تا دقایقی پایانی 1 بر 0 عقب بودند. اما با دو کرنر بکهام و گل های شرینگهام و سولسشر به شکلی معجزه آسا به مقام قهرمانی دست یاقتند.

البته که هرچقدر این تیم منچستر که شاکله اصلی آن را بازیکنان انگلیسی تشکیل میداند در رده باشگاهی موفق بودند، اما در رده ملی توفیق چندانی به دست نیاورند. تا حسرت فوتبال انگلیس در رده ملی برای سال ها پابرجا بماند. شاید اصلی ترین امید آن ها به ستارگان حاضر در جام جهانی 1998 فرانسه بود که در بازی جنجالی مقابل آرژانتین و اخراج معروف دیوید بکهام بر باد رفت. در هر صورت منچستریونایتد فاتح سه گانه اروپا با موفقیت خود در آن سال و همچنین ستارگان خود تبدیل به یکی از برترین تیم های این لیست شده است.

بارسلونا ویرانگر 09-2008

بارسلونا 09-2008 فاتح اروپا

بی شک یکی از تیم های ترسناک تاریخ، مربوط به بارسا پپ گواردیولاست. آن ها که در آن سال ها کم کم روش تیکی تاکا را به اوج خود می رساندند، در فصل 09-2008 به اولین تیم اسپانیایی تبدیل شدند که 3 گانه اروپایی را فتح می کند. 105 گل و 27 برد در لالیگا، قهرمانی در کوپا دل ری و البته فینال رم مقابل منچستر فرگوسن، آن ها را به این مهم تاریخی رساند. البته که در همان سال آن ها سوپر کاپ اروپا و باشگاه های جهان را نیز کسب کردند تا هر 6 جام ممکن را درو کنند. همواره در بین تیم های فاتح 3 گانه اروپا از این بارسا به عنوان تیمی ترسناک یاد می شود. تیمی که با پپ توانست دو سال بعد نیز لیگ قهرمانان را دوباره فتح کند. نکته جالب توجه مربوط به ستارگان این تیم بود که اکثرا ار رده پایه و آکادمی خود این باشگاه رشد کرده بودند.

اینتر مورینیو فاتح 3 گانه فصل 10-2009

فاتح سه گانه اروپا اینتر فصل 10-2009

در اوایل سال 2000 که مورینیو با کار در پورتو بر سر زبان ها افتاد، رقابت سری آ بین اینتر، یوونتوس و میلان داغ بود. پس از موفقیت های پی در پی آقای خاص در پورتو و چلسی، او به سن سیرو آمد. تیمی ساخت که نه در سری آ و نه در اروپا کسی جلودار آن ها نبود. در نهایت نیز آن ها توانستند در یک فصل تاریخی هر سه جام مهم و اصلی را به دست بیاورند، تا افتخاری خاص نصیب این باشگاه شود. در ادامه نیز این موفقیت سبب شد تا مورینیو به تیم رئال مادرید نقل مکان کند. تیمی که فینال لیگ قهرمانان آن سال و برد 2 بر 0 و فتح سه گانه اروپا در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو رقم خورده بود. لازم به ذکر است که اینتر ترسناک آن سال ها، تیمی بود که به ادعا برخی بهترین تیم تاریخ این باشگاه نیز به شمار می رفت.

بابرن مونیخ فصل 13-2012

تیم های فاتح 3 گانه اروپا، بایرن مونیخ 13-2012

بایرن مونیخ که تیمی ریشه دار در فوتبال محسوب می شود، سال های زیادی بود که در اروپا موفق نبود. پس از قهرمانی در سال 2001 در فینال سن سیرو آن ها در باقی سال ها توفیقی چندانی به دست نیاوردند. البته که در فینال 2012 مونیخ، در آستانه فتح جام در خانه بودند، اما در نهایت شگفتی و در یک بازی جذاب به چلسی دی متئو بازی را در ضربات پنالتی واگذار کردند. اما با مربیگری یوپ هانکس آن ها تواسنتند در فنیال ومبلی، دیگر رقیب آلمانی یعنی دورتموند را شکست دهند، تا در بین همه تیم های فاتح سه گانه اروپا، جایی برای خود پیدا کنند.

بارسلونا فصل 15-2014

بارسلونا 2015 فاتح 3 گانه اروپایی

پس از دوران پپ، بارسلونا با یک افت محسوس مواجه شد. البته که این تیم کماکان به بردن جام ادامه می داد، اما از صلابت تیم آن سال ها کم شده بود. با روی کار آمدن والورده، او تیمی جذاب را روانه مسابقات کرد. مثلث ویرانگر MSN (مسی، سوارز و نیمار) هر تیمی را آزار میداد. در نهایت تیم یکدست و فوق العاده والورده موفق شد تا پس از فتح لالیگا و کوپا دل ری، در فینال برلین، 3 بر 1 یوونتوس را از پیش رو بردارد. تا برای دومین مرتبه بتواند جام های مهم داخلی را درو کند. در بین همه تیم های فاتح 3 گانه اروپا بارسلونا تنها تیمی است که توانسته دو بار این کار را انجام دهد.

بایرن مونیخ 20-2019

بایرن مونیخ 2019 فاتح 3 گانه اروپا با هانسی فلیک

در آن سال با شروع پاندمی کرونا، همه چیز تحت تاثیر قرار گرفته بود. اما در هر صورت فوتبال امیدی بود برای این ورزش تا هیجان و امید برای افراد زنده شود. بایرن مونیخ آن سال که با نیکو کواج ادامه می داد، دچار بحران شد. تا هانسی فلیک دستیار او جانشین این مرد کروات شود. با این اتفاق، رویدادی تاریخی برای بایرن تکرار شد. آن ها با عملکردی خیره کننده و هدایت فلیک تواسنتند برای دومین مرتبه فاتح سه گانه اروپا شوند. در واقع تیم های بارسلونا و بایرن مونیخ تنها تیم های حاضر در این لیست هستند که دو مرتبه موفق به کسب 3 گانه اروپا شده اند.

فاتح سه گانه اروپا، منچستر سیتی 23-2022

فاتح سه گانه اروپا منچستر سیتی پپ گواردیولا در فصل 2023

پپ گواردیولا که سال ها به امید قهرمان کردن سیتی به اتحاد آمده بود، بالاخره در سال 2023 موفق به انجام این کار شد. تیم شگفت انگیز پپ با ستاره هایی چون هالند، ایلکای گوندوعان، دی بروینه و … در فینال استانبول اینتر اینزاگی را 1 بر 0 شکست داد. آن ها به شکلی جالب و در اواخر فصل گوی سبقت را در لیگ از آرسنال گرفتند و لیگ جزیره را نیز فتح کردند. تیمی یکدست و بینظیر که به گواه بسیاری مستحق فتح سه گانه اروپایی بود.

دیدگاهتان را بنویسید