استادیوم جدید اورتون

مراحل پایانی ساخت استادیوم جدید اورتون

استادیوم جدید اورتون که با چشم انداز بهبود شرایط اقتصادی باشگاه و البته گامی مهم در راستای حضور در جمع برترین تیم های انگلیس و اروپا در حال ساخت است. این ورزشگاه که پس از حضور فرهاد مشیری در بدنه مدیریتی این تیم شروع به ساخت کرده، آماده است تا با افزایش کیفیت باشگاه، روش های درآمدزایی را نیز افزایش دهد. چرا که با پیشرفت تیم ها، بسیاری از باشگاه های مطرح در جهان، همواره بر بهبود کیفیت زیر ساخت خود تاکید دارند. از همین رو نوسازی و یا بازسازی استادیوم ها یکی از اولویت های آن ها است. البته که در بسیاری از موارد همانند شرایط این روزهای تافی ها، ساخت یک ورزشگاه جدید، می تواند هم در جنبه تبلیغاتی و جلب هوادار و مخاطب موثر باشد، و هم با روش های مختلف سبب بهبود وضعیت مالی باشگاه نیز باشد.

خداحافظی با ورزشگاه گودیسون پارک

استادیوم قدیمی گودیسون پارک

ورزشگاه خاطره انگیز گودیسون پارک، استادیوم خانگی اورتونی ها در سال 1892 ساخته شده بود. این ورزشگاه که چندین بار مورد بازسازی قرار گرفت، سرانجام با تصمیم مدیران این باشگاه، قرار است جای خود را به استادیومی مدرن و جدید بدهد. گودیسون پارک با ظرفیت 39572 میزبان بازی های خانگی اورتون بود، به دلیل بافت قدیمی و با توجه به چشم انداز جدید مدیران این تیم، قرار است تا یکی دو سال آینده بازنشسته شود. در واقع سران این باشگاه میخواهند استادیوم جدید اورتون را برای فصل 25-2024 آماده کنند. البته که نقشه ورزشگاه جدید در محیطی دیگر است . قرار نبود در محل همین استادیوم ساخته شود.

یکی از کارهایی که در انگلیس طی چند سال گذشته انجام شده، بهره برداری از استادیوم های قدیمی بوده است. در واقع همانند ورزشگاه خاطره انگیز هایبری لندن، خانه سابق توپچی ها، قرار است از کاربری جدید گودیسون پارک نیز رونمایی شود. در واقع برنامه این شهر و مسئولان باشگاه تبدیل گودیسون پارک به مراکز بهداشتی و درمانی، خانه مسکونی، فضاهای تفریحی و ایجاد محیط سرمایه گذاری است. تا بدین شکل در فضای استادیوم و با تخریب سازه، این قسمت ها شکل بگیرند. طرحی نو که میتواند استفاده بهینه از فضای داخل شهری نیز باشد. در واقع با این کار علاوه بر استفاده از یک مساحت قابل توجه در مرکز شهر، افزایش نیازهای دیگر شهروندان نیز در دستور کار قرار میگیرد.

ورزشگاه جدید اورتون در محل براملی

مراحل ساخت و ساز ورزشگاه جدید اورتون در محله براملی

یکی از بخش های مورد نظر برای احداث ورزشگاه جدید، محل آن بود. همواره انتخاب محل ساخت یک ورزشگاه برای رفت و آمد هواداران و بسیاری دیگر از جنبه ها مهم است. چرا که علاوه بر دسترسی آسان، باید باب میل طرفداران نیز باشد. مخصوصا که در شهری مانند لیورپول، که دو تیم و دو رقیب سنتی را در خود دارد. به همین منظور در سال 2018 و در یک نظر سنجی عمومی محل احداث استادیوم جدید اورتون انتخاب شد. در این رای گیری که بیش از 20 هزار نفر شرکت کردند، نزدیک به 96 درصد از شرکت کنندگان با محل انتخابی برای ساخت ورزشگاه جدید موافق بودند. البته که انتخاب این محل، که یک بندگاه قدیمی و جزوی از میراث فرهنگی لیورپول محسوب می شود، با انتقاداتی نیز همراه شد.

سازمان یونسکو، برخی سازمان های علمی و آموزشی و همچنین فرهنگی، به همراه سازمان ملل متحد از جمله منتقدان محل احداث استادیوم جدید بودند. چرا که ساخت این ورزشگاه در این بافت قدیمی و نزدیک به دریا را مناسب نمیدیدند. اما به هرحال هرچه که بود مدیران اورتون موفق شدند مجوزهای لازم را برای احداث استادیوم جدید خود کسب کنند. محلی که بی شک به افزایش چشم انداز باشگاه و البته جلب توجه رسانه ها بر این باشگاه موثر خواهد بود. ضمن اینکه یکی از مهم ترین دلایل زیبایی این استادیوم نیز محسوب می شود.

آخرین مراحل ساخت استادیوم جدید اورتون

آخرین وضعیت از مراحل ساخت استایدوم جدید اورتون

پس از نزدیک به 120 سال و دریافت مجوزهای لازم از مدیران شهری لیورپول، قرار شد ورزشگاه جدید در نزدیکی بندر لیورپول احداث شود. مکانی فوق العاده که علاوه بر سازه استادیوم، چشم انداز دریا، آن را بسیار زیباتر میکند. در واقع محل قرارگیری استادیوم به شکلی است که سبب می شود تا حال و هوای بندرنشینی تافی ها بیشتر به چشم بیاید. همچنین در بخش بین طبقه دوم و سقف ورزشگاه فضایی ایجاد شده، که امکان مشاهده دریا نیز برای تماشاگران فراهم است. در واقع جدای از مسائل مهندسی در این طرح، بسیار به همخوانی تاریخچه باشگاه و شهر لیورپول و همخوانی آن با تافی ها دقت شده است. ضمن اینکه طبق برآوردهای انجام شده، ساخت این ورزشگاه حدود 500 میلیون پوند هزینه در بر داشته است.

ظرفیت در نظر گرفته شده برای ورزشگاه جدید اورتون 52888 نفر است. که نزدیک به 13 هزار بیشتر از استادیوم قبلی یعنی گودیسون پارک است. ضمن اینکه بسیایر از بخش های این استادیوم تکمیل شده و مراحل پایانی ساخت خود را پشت سر میگذارد. بنابر برنامه ریزی های انجام شده، قرار است تا اورتون در فصل 25-2024 به استادیوم جدید خود نقل مکان کند. ضمن اینکه این ورزشگاه اجازه درآمدزایی بیشتر را نیز به این تیم میدهد. در واقع علاوه بر افزایش حضور تماشاگران که به منظور فروش بیشتر بلیط است، از این استادیوم کاربری های دیگری نیز میتوان انتظار داشت. همانند برگزاری کنسرت که به خودی خود استادیوم جدید اورتون سبب بهبود شرایط مالی باشگاه نیز می شود.

طرح استادیوم جدید با درآمدهای بیشتر

میزان درآمد اورتون از استادیوم جدید خود

یکی از مواردی که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم، بحث سودآوری این کار است. در واقع با توجه به ظرفیت های اقتصادی بسیار زیاد در فوتبال، و همچنین تمایل هواداران به این ورزش، مدیران و باشگاه ها میتوانند کسب درآمد خوبی از آن داشته باشند. در واقع با احداث یک استادیوم جدید و مدرن برای باشگاه، علاوه بر بحث برندینگ و جلب توجه بیشتر برای باشگاه خود در فضای هواداری، میتوانند از ظرفیت های موجود استفاده بیشتری کنند. به طور مثال در استادیوم های مدرن، علاوه بر قرار گرفتن تعداد بیشتر بارها، کافی شاپ، مراکز تفریحی و غذاخوری و … درآمدهای باشگاه به واسطه حضور بیشتر هواداران بیشتر می شود. ضمن اینکه از فضای استادیوم برای تورهای تفریحی نیز استفاده می شود.

ضمن اینکه یکی از کارهایی که در وسعت بزرگ تر در استایدوم جدید سانتیاگو برنابئو قرار است انجام شود، برگزاری کنسرت ها و انجام سایر مسابقه های ورزشی است. کاری که باشگاه تاتنهام نیز با اجاره زمین خود برای بازی های فوتبال آمریکایی انجام داد و درآمد بسیار خوبی هم کسب میکند. به صورت کلی در استادیوم جدید اورتون نیز با برآورد تمامی این مسائل، تلاش میشود تا علاوه بر استفاده از یک استادویم جدید و مدرن، درآمد باشگاه و میزان ارزش آن نیز افزایش یابد. کاری سودمند که در بسیاری از کشورها در حال انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید