آرسنال بدون شکست 04-2003

آرسنال بدون شکست، جادوی آرسن ونگر

آرسنال بدون شکست در فصل 04-2003 لیگ جزیره، قطعا یکی از تیم های به یادماندنی در تاریخ فوتبال است. از بازیکنان نامی و خاطره ساز در ترکیب تیم گرفته، تا بازی در استادیوم محبوب و به یاد ماندنی هایبری لندن. آرسنالی ها که روزگاری با آرسن ونگر حال و روز خوبی داشتند، در سال های اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یک، همواره مدعی قهرمانی در جام بودند. به همین خاطر حساسیت و بازی های این تیم در برابر رقیب اصلی یعنی منچستریونایتد الکس فرگوسن همیشه جذاب بود. آن ها که فصل گذشته قهرمانی را به شکلی دراماتیک به یونایتد واگذار کرده بودند، برای فصل جدید تمام عزم خود را برای جبران جذب کردند. که نتیجه در پایان فصل ارمغان جام طلایی آرسنال بود.

آرسنال بدون شکست رکوردی جاودانه

رکورد بینظیر آرسنال بدون شکست

حضور بازیکنان بزرگ در ترکیب توپچی ها همچون دنیس برکمپ، تیری آنری، پاتریک ویرا، روبرت پیرس و … آن ها را به یک مدعی قهرمانی تبدیل کرده بود. در واقع آرسن ونگر که از فصل 1996 سرمربیگری این تیم را برعهده گرفته بود، ترکیب خود را با جذب بازیکنان مدنظر خود چیده بود. کاری که او در کنار کشف بازیکنان جوان تبهر داشت. آن ها فصل را همانند سال های قبل به خوبی شروع کردند، تا جایی که با گذشت زمان، هواداران این تیم را بیشتر به موفقیت امیدوار میکرد. آن ها بازی به بازی، بدون از دست دادن تمرکز و برای یک هدف مهم پا به میدان میگذاشتند. نتیجه در پایان، یک رکورد خارق العاده بود که هنوز هم در لیگ چزیره پابرجاست.

آرسنالی ها در آن فصل آمار 36 برد، 13 تساوی و صفر شکست را از خود به جای گذاشتند. نتیجه ای که سبب شد بازیکنان و کادر فنی تویپچی ها در فصل آرسنال بدون شکست تا همیشه در یادها باقی بمانند. بازیکنانی که شاید برخی از آن ها بهترین های جهان نبودند، اما تاثیر فوق العاده در تیم داشتند. در واقع این تیم به معنی واقعی تیم بود. البته که نتیجه فوق العاده آرسنالی ها تنها به لیگ آن سال ختم شد. و آن ها موفقیت دیگری در سایر تورنمنت ها همانند جام حذفی و جام خیریه و یا لیگ قهرمانان اروپا به دست نیاوردند. در هر صورت رکورد 49 مسابقه بدون باخت برای آرسنال در آن سال، آن ها را در صدر لیست رکوردار نباختن قرار داده است. رکوردی که چندین تیم تا آستانه آن رفتند، اما در نهایت موفق نشدند.

شکست تلخ به لیدز، شروع مسیر جام طلایی آرسنال

شروع مسیر جام طلایی آرسنال و قهرمانی این تیم

داستان برای آرسنالی ها در این فصل جذاب، از آخرین بازی در فصل 03-2002 شروع شد. جایی که آن ها با شکست 3 بر 2 در خانه مقابل لیدز، لیگ را به رقیب سنتی یعنی منچستریونایتد واگذار کردند. بازی که در آن مارک ویدوکا ستاره استرالیایی لیدز سرنوشت بازی را تغییر داد. بعد از آن مسابقه و از دست دادن قهرمانی بود که آرسنالی ها مصمم به تکرار موفقیت در لیگ شدند. جایی که در شروع، آن ها فصل را با برد 6 گله مقایل ساوتهمتون در خانه آغاز کردند. در ادامه این موفقیت ها، نوبت به بازی در خانه رقیب در اولدترافورد رسید. جایی که بازی در حالی که با نتیجه بدون گل به پایان نزدیک میشد، یک ضربه پنالتی برای منچستر به دست آمد. شاید از دست دادن آن ضربه پنالتی توسط رود ون نیستلروی، بزرگ ترین حسرت هواداران یونایتد باشد.

شاید این بهترین فرصت برای جلوگیری از ثبت این رکورد بینظیر در فصل بدون شکست آرسنال بود. اما هرچه که بود، آرسنال از سخت ترین بازی فصل خود به سلامت عبور کرد. شاید همین باور کار را برای شاگردان ونگر در ادامه راحت تر کرد. در واقع موفقیت در زمین یونایتد میتوانست راه را برای یک موفقیت کم نظیر هموار کند. تا حدی که پیروزی در استندفوردبریج و آنفیلد برای آن ها چندان سخت نبود. در آن فصل عجیب، آرسنالی ها گل های به یادماندنی هم کم نزدند. گل هایی که حتی تا به امروز نیز در کنار جام طلایی آرسنال، برای هواداران جذاب است. در واقع این فصل فوتبال برای توپچی های لندن سبب شده تا اگرچه عناوین آن ها در مقایسه با تیمی چون یونایتد، لیورپول و حتی سیتی امروز بیشتر نباشد، اما رکوردی بینظیر به ثبت برسانند.

قهرمانی تاریخی شکست ناپذیرها در خانه اسپرز

قهرمانی بدون شکست آرسنال در خانه تاتنهام

در طول فصل، بازی های سختی نیز برای آرسنال پیش می آمد. در واقع گاهی بازی برای آن ها گره میخورد. شاید یکی از بازی های به یادماندنی در تاریخ لیگ جزیره، به دیدار دو تیم آرسنال و لیورپول در ورزشگاه هایبری برگردد. جایی که آرسنالی ها یک نیمه را با نتیجه 2 بر 1 به لیورپول واگذار کرده بودند. اما در نیمه دوم بازی، ورق برگشت و با درخشش تیری آنری آن ها موفق شدند بازی را 4 بر 2 به سود خود به پایان ببرند. گل معروف آنری که با دریبل چند بازیکن لیورپول به دست آمد، از آن دست گل هایی بود که همراه با فصل آرسنال بدون شکست در ذهن هواداران باقی مانده است. در واقع مسابقات آرسنال مخصوصا در ورزشگاه هایبری که جو جالبی و خاصی برای این تیم و هواداران داشت، تبدیل به دژ مستحکم این تیم شده بود.

ایستگاه پایانی، دربی لندن، آرسنال در برابر تاتنهام در ورزشگاه وایت هارت لین. شاید تنها امید تیم ها مخصوصا یونایتدی ها و هواداران رقیب، شکست آرسنال در دیدار دربی بود. در واقع تاتنهام که در رده 14 ام جدول بود، بازی برایش جنبه تشریفاتی داشت. آرسنالی ها هم که قهرمانی خود را مسجل کرده بودند. تنها دو دلیل برای بازیکنان و هواداران در این دیدار اهمیت داشت. اول دربی در هر حال دربی است و اهمیت دارد، و دلیل دوم برای آرسنالی ها شکست نخوردن بود. و برای تاتنهامی ها شکست دادن آرسنال و جلوگیری از خلق یک رکورد بینظیر توسط رقیب. در هر صورت در یک دیدار جذاب آرسنال که تا دقایق پایانی 2 بر 1 پیش بود، با نتیجه 2 بر 2 متوقف شد. اما آنچه که برای آن ها به دست آمد جام طلایی آرسنال و برگزاری جشن در خانه رقیب بود.

رکوردشکنی در فصل قهرمانی بی شکست آرسنال

اینفوگرافی از جام طلایی آرسنال

شاید جالب باشد که بدانید تیم پریستون رکورددار فصل بدون شکست برای مدت 26 سال بود. البته آن تیم این رکورد را در 42 بازی به ثبت رساند. که تیم آرسنال با بهبود آن به 49 مسابقه، تیم بی رقیب در این زمینه شد. در پایان فصل نیز به پاس این قهرمانی خاص و دراماتیک، اتحادیه فوتبال انگلیس در تصمیمی، جام نمادین طلایی را به آرسنال اهدا کرد. که یادآور فصل آرسنال بدون شکست است. این جام در ویترین باشگاه، یکی از ارزشمندترین دستاوردهای تاریخ توپچی ها به شمار می رود. بی شک علی رغم عدم موفقیت این تیم در قهرمانی اروپا که یک در سال 2006 تا آستانه آن نیز پیش رفتند، این جام میتواند افتخاری مهم برای هواداران این تیم باشد.

آرسنال که لقب شکست ناپذیرها را نیز یدک میکشد، در نهایت اولین باخت خود را فصل بعد و در زمین رقیب یعنی یونایتد تجربه کرد. پیروزی که با نتیجه 2 بر 0 در اکتبر 2004 برای شیاطین سرخ در مقابل توپچی ها به دست آمد. بردی که با گل های رود فن نیستر روی و وین رونی به ثمر رسید. از دیگر تیم هایی که میتوانستند به این رکورد بینظیر دست یابند میتوان به چلسی مورینیو، لیورپول کلوپ و حتی سیتی گواردیولا اشاره کرد. اما فعلا هیچ کدام از این تیم ها و قدرت های فعلی لیگ جزیره نتوانستند رکورد بینظیر 49 مسابقه آرسنال بدون شکست را بشکنند. به نظر شما آیا در آینده تیمی موفق به انجام این کار می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید