دربی دلاکاپیتاله بازی دو تیم رم و لاتزیو

دربی دلاکاپیتاله، بازی رم و لاتزیو برای فتح شهر ابدی

دربی دلاکاپیتاله یا دربی شهر رم، دیداری حساس و البته بسیار حیثیتی بین دو باشگاه فوتبال رم و لاتزیو است. در واقع در دنیای فوتبال، بسیاری از دربی ها در سراسر دنیا، نه تنها بوی انتقام یا رقابت، که حتی بوی دشمنی هم می دهند. در برخی شهرها مانند منچستر، رقابت بر سر عنوان تیم نخست شهر است. اما در برخی دربی ها مانند سلتیک و رنجرز، عقاید مذهبی یا ریورپلاته و بوکاجونیورز، کینه توزی و دشمنی ارجحیت دارند. شهر رم به عنوان یکی از شهرهای باستانی و متمدن دنیا، میزبان دو تیم اصلی شهر، یعنی رم و لاتزیو است. دو تیمی که داستان جالبی در اوایل قرن بیستم، سبب جدایی و حتی دشمنی آن ها شد. تا جدالی از آن زمان شکل بگیرد، که حتی تا به امروز نیز بازی ها را به مرز جنون می کشد.

داستان شکل گیری دربی دلاکاپیتاله

داستان شروع دشمنی این دو تیم، به سال 1927 برمیگردد. جایی که در شهر رم، با ادغام سه تیم فوتبال در این شهر، باشگاه رم تشکیل شد. این کار نیز از سمت هواداران موسولینی انجام گرفت، تا قدرت تیم این شهر بیشتر شود. تا بتوانند در مقابل تیم های شمال ایتالیا، حرفی برای گفتن داشته باشند. در سوی دیگر، لاتزیو که استانی است که شهر رم در آن واقع بود، حاضر نشد تا با دیگر تیم ها ادغام شود. چرا که آن ها خود را تیمی مستقل و دارای هویت میخواندند. به همین خاطر از همان زمان، رقابت بین دو تیم همشهری شکل گرفت. رقابتی که با گذشت زمان بر حساسیت آن افزوده و درگیری های بسیاری را نیز به خود دیده است.

لاتزیویی ها که خود را تنها دیدند، و هواداران به نسبت کم تری نسب به سه تیم دیگر داشتند، در فکر باز پس گیری جایگاه خود بودند. در واقع سه تیمی که حالا یک هویت واحد به نام رم داشتند. به همین منظور، دشمنی دو تیم، جایی برای فتح شهر یعنی رم بود. به همین خاطر نیز حتی امروزه، دبی دلاکاپیتاله را جدالی برای تعیین قلمرو و فتح شهر میدانند. البته که هر کدام از هواداران دو تیم دلایل خاصی برای حمایت از تیم خود و دشمنی علیه تیم رقیب دارند. اما آنچه که مشخص است این است که رقابت بین این دو تیم به حدی بالاست که آن را جزو مهم ترین دربی های دنیا قلمداد میکنند.

نمادهای دو تیم لاتزیو و رم

معرفی نماد دو تیم رم و لاتزیو

برای هر تیمی، ریشه و نماد، و البته رنگ لباس تیم اهمیت زیادی دارد. به همین خاطر، تیم لاتزیو رنگ آبی آسمانی را همراه با نماد عقاب، برای خود انتخاب کرده است. که دلیل انتخاب عقاب این است که حیوان مقدس ژوپیتر لقب داشت. در سوی مقابل، رمی ها از رنگ زرد که نماد شهر واتیکان به همراه رنگ قرمز امپراطوری رم استفاده کرده است. همچنین حیوان انتخابی یا نماد این تیم نیز گرگ است. که منسوب به مارس، خدای جنگ بود. ضمن اینکه مارس پدر دوقلوهای بنیانگذار شهر رم نیز هست. ضمن اینکه گرگ استفاده شده در لوگو باشگاه نیز ماده بوده و در حال شیر دادن به دوقلوهای خود است.

با این انتخاب ها میتوان دریافت که تیم رم خود را در ریشه های تاریخی شهر قرار داده است. در حالی که لاتزیو به سوی دیگر و حاشیه رانده شده است. اما در واقعیت، هواداران تیم لاتزیو، خود را تیم اصلی و اول شهر میدانند. تا جایی که توماس روکی، کاپیتان سابق لاتزیو نیز در مصاحبه ای گفته بود، آن ها رنگ های تیمی از رم را دارند، اما برای ما رم، لاتزیو است. در مقابل برخی هواداران رم، هواداران لاتزیو را روستایی خطاب میکنند، که جایی در شهر رم ندارند. هرچه که هست رقابت دو تیم، حتی در سکوها نیز بسیار زیاد است. و دو تیم برای فتح شهر در هر بازی دربی دلاکاپیتاله با یگدیگر می جنگند.

چرا دربی دلاکاپیتاله شهر رم اینقدر مهم است؟

دلایل اهمیت دربی رم

با تمامی توضیحاتی که دادیم، و همچنین پیشینه دو باشگاه، اما واقعا چرا اینقدر این رقابت مهم است؟ شاید یکی از مهم ترین دلایل آن مربوط به خود تیم ها است. در واقع اگر نگاهی به کارنامه دو تیم بیندازیم، جام های زیادی در آن دیده نمی شود. حتی امروز نیز کسب سهمیه اروپایی برای هر یک از آن ها یک دستاورد مهم به حساب می آید. به همین خاطر به دلیل اینکه دو تیم، رقابت آنچنانی برای کسب قهرمانی و جام ندارند، در نتیجه دربی دلاکاپیتاله برای دو تیم به اندازه یک قهرمانی ارزش دارد. چرا که مهم ترین بازی فصل برای هر دو تیم و البته هواداران مسابقه دربی است.

یکی دیگر از دلایل جذابی و رقابت بین دو تیم، مسائل سیاسی است. در واقع هواداران لاتزیو که به وابستگی خود به جناح راست و حتی برخی عقاید فاشیستی افتخار میکنند، مقابل رمی های سنتی چپ گرا هستند. حتی پائولو دی کانیو، بازیکن پرحاشیه لاتزیو نیز در یک بازی پس از به ثمر راندن گل، از سلام رمی که از سوی فاشیست ها طراحی شده بود، استفاده کرد. او همان زمان نیز گفته بود که خودش را فاشیست میداند. ضمن اینکه موسولینی را نیز فردی معتقد به اصول معرفی کرده بود که از برخی تصمیماتش سو برداشت شده است. به همین خاطر این تفاوت دیدگاه سیاسی نیز در درگیری دو تیم و هواداران آن ها بسیار موثر بوده است.

تعصب بازیکنان به پیراهن دو تیم

تعصب بازیکنان در دربی دلاکاپیتاله

در طول این سال ها، بازیکنان زیادی برای این دو تیم به میدان رفتند. و البته بازیکنانی هم بودند که سال های زیادی را در هر یک از تیم ها به میدان رفتند. از پاول ندود، مانچینی، دی کانیو، نستا، میهایلوویچ و … در تیم لاتزیو گرفته، تا کافو، باتیستوتا و دنیله د روسی، تا بازیکن تک باشگاه و اسطوره رمی ها، فرانچسکو توتی. شاید همین نام آخر کافی باشد تا نشان دهد هرچقدر که پول، انتقال به باشگاه دیگر برای فتح جام و دیگر شرایط مهم باشد، اما جای اهمیت حضور در یکی از این دو تیم را نمیگیرد. در واقع تاریخچه بازی دو تیم، و اهمیت باورها و فرهنگ آن، تاثیر بسیار زیادی بر روی بازیکنان میگذارد.

ورزشگاه المپیکو شهر رم، که میزبان بازی های دو تیم است، در دیدار دربی دلاکاپیتاله، به معبد فوتبال تبدیل می شود. جایی که استادیوم به دو نیمه آبی و قرمز تبدیل می شود. همچون کولزیوم که آماده نبرد گلادیاتورها بود. شاید همین تجربه عجیب و منحصر به فرد است که ریشه های تاریخی دو باشگاه را محکم تر میکند. تا جایی که فرانچسکو توتی که حتی به پیشنهاد باشگاه بزرگ رئال مادرید برای ماندن در تیم رم پاسخ منفی داد، این دیدار را اینطور توصیف میکند.

من تمام دوران حرفه‌ای فوتبال خودم را به عنوان بازیکن فوتبال، تنها برای یک تیم یعنی رم فدا کردم. تا با این کار تنها برای شما هواداران فوتبال بازی کنم.فرانچسکو توتی

آمار تقابل دو تیم رم و لاتزیو در دربی دلاکاپیتاله

نمایی از هواداران دو تیم و آمار دربی دلاکاپیتاله بین رم و لاتزیو

در هر تقابل مخصوصا در یک دربی، گاهی آمار و ارقام نیز برای هواداران جالب توجه است. البته که دلیلی برای دست کشیدن از حمایت تیم خود نیست. اما در هر صورت میخواهیم نگاهی داشته باشیم به نتایج رو در رو دو تیم رم و لاتزیو در مقابل یکدیگر. لازم به ذکر است که پیش از آن باید اشاره کنیم که فرانسچکو توتی، اسطوره رمی ها که تنها برا این باشگاه در کل دوران خود به میدان رفت، با 44 حضور در دبی دلاکاپیتاله، رکورددار بازی در این مسابقه است.

این دو تیم در کل 198 بار در مقابل هم صف آرایی کردند. که از این تعداد 16 دیدار جنبه غیر رسمی داشته است.

مجموع مسابقات: 198
تعداد برد های رم: 73
مساوی: 67
تعداد بردهای لاتزیو: 58

همچنین در این دیدارها رم در مجموع موفق به زدن 246 گل و لاتزیو نیز 202 گل به ثمر رسانده اند. فرانچسکو توتی و دینا دا کوستا دیگر بازیکن سابق رم نیز با زدن 12 گل به صورت مشترک بهترین گلزنان این مسابقه به حساب می آیند.

دیدگاهتان را بنویسید