گل دست خدا مارادونا

گل دست خدا مارادونا، خاص ترین گل تاریخ + ویدیو

گل دست خدا مارادونا یکی از اعجاب انگیزترین و البته خاص ترین گل هایی است که در تاریخ فوتبال به ثمر رسیده است. نه تنها فریب داور در این صحنه، بلکه ظرافت و هنر دیگو مارادونا در انجام این کار نیز مهم بود. گلی که انگار تمامی بازیکنان انگلیس خطای هند مهاجم را دیدند، به غیر از داور. این مسابقه که بین دو رقیب به نام های آرژانتین و انگلیس برگزار میشد، با رقابتی خارج از زمین فوتبال آغاز شده بود. رقابتی که از جزیره فالکلند بین دو کشور آغاز و تا میدان فوتبال نیز کشیده شده بود. بی گمان میتوان از این بازی به عنوان یکی از دیدارهای مهیج و خاص فوتبال نیز نام برد.

مارادونا مامور باز پس گیری فالکلند

بازی انگلیس آرژانتی سال 1986

مارادونا که در آن زمان یکی از بهترین بازیکنان دنیا به شمار می رفت، برای تکمیل این عنوان به یک قهرمانی در جام جهانی نیاز داشت. بازیکنی که با هوش بالا، تکنیک مثال زدنی و رهبری که داشت، یک تنه قادر بود تا یک تیم را به جلو حرکت دهد. در واقع نبوغ این ستاره آرژانتینی سبب میشد تا حریف پیش از مسابقه نگران این بازیکن و تکنیک های نابش باشد. در هر صورت آرژانتین که چنین ستاره ای در تیم خود داشت، بهترین موقعیت را برای فتح جام مسابقات برای دومین مرتبه در تاریخ خود میدید. آن ها با صدرنشینی در گروه اول مسابقات و بالاتر از ایتالیا، قهرمان دوره گذشته، کار را آغاز کردند. با شکست اروگوئه به یک چهارم رسیدند تا برای راه یابی به جمع چهار تیم برتر، انگلیس را در برابر خود ببینند.

آوریل سال 1982 بود که آرژانتینی ها برای بازپس گیری جزیره فالکلند، به این جزیره حمله کردند. جزیره ای که بریتانیا آن را به استعمار خودش درآورده بود. در این جنگ خونین، صدها سرباز انگلیسی و آرژانتینی کشته شدند. در واقع این جنگ، تاثیر زیادی را بر روی مردم آرژانتین داشت. مردمی که گمان میکردند بخشی از وجودشان به استعمار انگلیسی ها درآمده است. البته که آن ها در این جنگ شکست خوردند، اما بازی یک چهارم نهایی مقابل انگلیس، فرصت مناسبی برای گرفتن انتقام بود. چرا که فوتبال به عنوان یک ورزش و رویداد اجتماعی، گاهی محل مناسبی برای جبران برخی اتفاقات است. بازی که در آن، مارادونا به بهترین شکل ممکن این کار را انجام داد. با گلی که بعدها به گل دست خدا مارادونا نیز معروف شد.

گل دست خدا مارادونا

گل دست خدا دیگو مارادونا در مقابل انگلیس

این مسابقه در ورزشگاه آزتکا در مکزیکو سیتی و در مقابل دیدگان حدود 114 هزار تماشاگر برگزار میشد. بازی که با حرکت بازیکنان دو تیم تا حدودی پایاپای بود، با نتیجه بدون گل در نیمه نخست به پایان رسید. البته که برخی حرکات ویرانگر مارادونا در این نیمه مدافعان انگلیسی را بهم میریخت. در نیمه دوم مسابقه بود که حرکت انفجاری مارادونا با دفع ناقص انگلیسی ها همراه شد. که در مصاف با پیتر شیلتون دروازه انگلیس، مارادونا با دست چپ توپ را از روی سر دروازبان به تور دروازه چسباند. پس از گل انگلیسی ها با هجوم به سمت داور اعتقاد به خطای هند داشتند. اما داور بدون توجه به آن ها، مرکز زمین را نشان داد. این گل بعدها به گل دست خدا نیز معروف شد.

البته که این پایان کار مسابقه نبود. دقایقی بعد ستاره آرژانتینی با دریبل 5 بازیکن انگلیس دوباره دروازه سه سیرها را باز کرد. گلی که بعدها به گل قرن نیز معروف شد. هرچند تک گل دقایق پایانی گری لینکر برای انگلیس برای دقایقی امید را به اردو آن ها بازگرداند، اما بازی با همان نتیجه 2 بر 1 به سود آلبی سلسته پایان یافت. انگلیسی ها که از گل مارادونا با دست ناراحت بودند، او را به تقلب محکوم کردند. هرچند که برای آرژانتینی ها اهمیتی نداشت و گل دست خدا مارادونا مرهمی بر زخم های آن ها بود. گلی که زمینه ساز صعود آرژانتین و در نهایت قهرمانی آن ها در جام 86 مکزیک شد.

تحسین ها و کنایه ها به گل دست خدا

نظرات در مورد گل دست خدا مارادونا

پس از بازی، شاید بسیاری از هواداران منتظر واکنش رسانه ها و افراد مشهور انگلیسی بودند. اما در عین تعجیب، رسانه ها با پوشش گل دست خدا مارادونا و گل خاص او، اعتقاد داشتند آرژانتین برتر از انگلیس بود. و به نوعی آن ها حرفی برای گفتن نداشتند. پس از سال ها از این بازی، بسیاری از افراد این گل را یک هنر ظریف و نبوغ بازیکن که در یک ثانیه چنین تصمیمی گرفت، قلمداد کردند. حتی مسی که همواره در مقام قیاس با اسطوره آرژانتینی ها مارادونا بوده، گلی شبیه به او به ثمر رسانده است. اما در عین حال برخی نیز از این فرصت استفاده کردند تا به دیگو آرژانتینی ها بتازند.

دنی آلوز مدافع سابق برزیل یکی از این افراد بود. بازیکنی که اعتقاد داشت مارادونا اصلا قابل قیاس با مسی نیست. و کسی که با گل دست خدا و تقلب قهرمان جهان شده، نباید به این عنوان افتخار کند. البته که مارادونا نیز در مقام پاسخ، آلوز را احمق خطاب کرد؛ که از 20 پاس خود تنها 4 تای آن به مقصد میرسد. همچنین مارادونا اعتقاد داشت مایکون و کافو مدافعان به مراتب با کیفیت تری از دنی آلوز بودند. و به دلیل عدم اهمیت پستش، برای جلب توجه چنین صحبتی کرده است. در هر حال با گذشت سال ها از گل خاص دست خدا مارادونا، هنوز هم این گل در یاد و خاطره فوتبال دوستان است. بازیکنی که با نمایش کم نظیرش موجب شد، تا خطاهای پرشمار بیرون از مستعطیل سبزش آنچنان به چشم نیاید.

توپ برای داور، لباس در حراجی

پیراهن گل دست خدا مارادونا

اما با تمامی این اوصاف، داور بازی یعنی علی بن ناصر که توپ بازی را با خود برده بود، پس از سال ها تصمیم به فروش آن گرفته است. این داور که بی شک یکی از جنجال ترین داورهای تاریخ فوتبال است، عایدی خوبی از این بازی به دست آورد. جای که به اذعان خودش، حالا این توپ ارزش فوق العاده ای دارد. اگرچه که گری لینه کر عضو تیم ملی انگلیس و یکی از مجریان مشهور این کشور گفته بود من بسیار منقلب و متعجبم. چرا که داور به خاطر این قضاوت میخواهد پول هم دربیاورد!

چندی پیش بود که لباس ویژه مارادونا که موفق شده بود با آن دو گل خاطره انگیز قرن و گل دست خدا مارادونا را به ثمر برساند، به حراج گذاشته شد. در این حراجی که یکی از رکوردهای فروش را در تاریخ فوتبال داشت، هاج بازیکن انگلیس که پیراهن مارادونا را از او گرفته بود، آن را به مبلغ 9 میلیون 300 هزار دلار فروخت.

دیدگاهتان را بنویسید