حادثه هیلزبورو

حادثه تراژدی هیلزبورو، روز تلخ فوتبال

حادثه هیلزبورو یکی از اتفاقات تراژدی نه تنها فوتبال انگلیس، بلکه کل دنیا است. حادثه ای که در آن به دلیل قصور در هدایت صحیح تماشاگران، 96 نفر از هوارادان فوتبال جان خود را از دست دادند. هوادارانی که برای تماشای بازی دو تیم لیورپول و ناتینگهام فارست به شفیلد رفته بودند. این فاجعه ابعاد گسترده ای داشت که تا سال ها نیز ماجرای قضایی آن ادامه داشت. حتی تا امروز نیز از این فاجعه به عنوان یکی از اتفاقات تلخ فوتبال نام برده می شود. که هواداران فوتبال، مخصوصا لیورپولی ها به شکلی ویژه از جانباختگان آن حادثه یاد میکنند. در ادامه به تشریح این داستان تلخ و ماجراهای پس از آن اشاره میکنیم.

ماجرای تلخ حادثه هیلزبورو

شرح ماجرای تلخ حادثه هیلزبورو

15 آوریل سال 1989 بود که تیم های لیورپول و ناتینگهام فارست موفق شدند تا به نیمه نهایی جام حذفی فوتبال انگلیس صعود کنند. قوانین این جام بدین شکل بود که بازی از مرحله نیمه نهایی باید در زمینی بی طرف برگزار شود. کاری که حتی تا به امروز نیز انجام می شود. و تیم ها باید در دور نیمه نهایی و فینال در زمین ومبلی لندن به مصاف یگدیگر بروند. لیورپول که از تیم های قدیمی و پرطرفدار بود، در آن سال ها در اوج قدرت خود قرار داشت. و هواداران برای تماشای بازی های این تیم با شور و شوق فراوان حاضر می شدند. بازی نیمه نهایی در ورزشگاه هیلزبورو تیم شفیلد ونزدی برگزار می شد. هواداران بسیاری نیز برای تماشای بازی به سمت ورزشگاه حرکت کرده بودند. اما شاید اصلی ترین نکته این ماجرا واکنش پلیس بود.

با هجوم هواداران، پلیس برای کاهش حجم جمعیت، تصمیم گرفت تا یکی از دروازه هایی که برای خروج تماشاگران استفاده می شد را باز کند. با این کار، جمعیت بسیار بیشتری با شدت به سمت درب های ورودی هجوم بردند. غافل از اینکه فشار و حرکت آن ها، باعث می شد تا افرادی که در کنار فنس ها بودند، تحت فشار قرار بگیرند. در این گونه مواقع، با پر شدن جایگاه، پلیس باید هواداران را به سمت دیگر هدایت میکرد. اما در کمال تعجب، نیرویی در این بخش حاضر نبود تا جمعیت را کنترل و به سمت دیگر ببرد. در آن بعدازظهر 94 نفر که بین 10 تا 67 سال سن داشتند در دم جان خود را از دست دادند. یک نوجوان چهارده ساله نیز 4 روز بعد جان خود را از دست داد تا تعداد قربانی ها به 95 برسد. با مرگ جوان 22 ساله بعد از 4 سال، تعداد قربانی ها 96 نفر شد.

انگشت اتهام به سمت هواداران لیورپول

هجوم هواداران لیورپول در حادثه هیلزبورو به سمت دیگر جایگاه ها

با توصیه پلیس، داور تنها بعد از 5 دقیقه سوت پایان بازی را به صدا درآورد و بازی نیمه تمام باقی ماند. چرا که در بیرون از چمن ورزشگاه، بسیاری بر روی زمین و سکوهای افتاده بودند؛ و به نوعی عملیات نجات آن ها شروع شده بود. بسیاری از هواداران با حرکت به سمن طبقه بالا و سایر بخش ها، قصد خروج از آن قسمت را داشتند. تا با این کار از حجم جمعیت در آن بخش کاسته شود. چرا که به دلیل فشار وارده از ازدحام جمعیت، بسیاری در بین دست و پا دیگران له شده بودند. اتفاقی که علاوه بر مرگ 96 نفر، با مصدومیت بیش از 750 نفر نیز همراه بود. تا در نهایت به تلخ ترین شکل ممکن سبب رخ دادن حادثه هیلزبورو شود. این حادثه حتی در شعار معروف لیورپولی که با عنوان تو هرگز تنها قدم نخواهی زد نیز رخنه کرده است.

اما پس از این ماجرا و در اقدامی سریع، دولت و پلیس انگلیس انگشت اتهام را به سمت هواداران لیورپول دراز کرد. و آن ها را متهم به اوباش گری و عامل این اتفاق دانست. یکی از مهم ترین این دلایل نیز این بود که 4 سال قبل، در ماجرای فاجعه ورزشگاه هیسل، 39 نفر از هوارادان یوونتوس به دلیل هجوم هوارادان لیورپول به آن ها کشته شدند. به همین خاطر ذهنیت منفی نسبت به لیورپولی ها از آن سال در اذهان باقی مانده بود. حتی جکز جورج رئیس وقت یوفا نیز هواداران لیورپول را “هیولا” نامیده بود. اما تنها چهار روز بعد از حادثه هیلزبورو، تیتر روزنامه سان بسیار خبرساز شد. تیتری که سبب تحریم آن از سمت لیورپولی ها حتی تا به امروز شد.

تیتر جنجالی روزنامه سان در رابطه با حادثه هیلزبورو

تیتر جنجالی روزنامه سان درباره فاجعه هیلزبورو

واژه “حقیقت” تیتر اصلی بود که کلوین مک کنزی سردبیر روزنامه سان برای این ماجرا انتخاب کرد. تیتری که در زیر آن عنوان های دیگری نیز وجود داشت. همانند “بعضی هواداران کیف پول قربانی ها را برداشتند.” یا اینکه “برخی هواداران بر روی پلیس های شجاع ادرار کردند!” یکی دیگر از عنوان های جنجالی این روزنامه در این رابطه این بود که ” برخی هواداران، پلیس هایی که در حال کمک دادن و تنفس مصنوعی به افراد حادثه دیده بودند را کتک زدند.” این ها عناوین عجیب و جنجالی بود که این روزنامه در رابطه با حادثه هیلزبورو و بر علیه لیورپولی ها منتشر کرد. عناوینی که همچون نمک بر روی زخم لیورپولی ها بود و آن ها را بسیار خشمگین کرد.

پس از انتشار این روزنامه، واکنش مردم انگلیس مخصوصا لیورپولی ها که در عنوان این روزنامه مورد خطاب و تهمت قرار گرفتند، بسیار تند بود. تا جایی که مردم شهر لیورپول اقدام به تحریم این روزنامه کردند. حتی این کار نیز تا به امروز نیز ادامه داشته و لیورپولی ها در سالگرد حادثه هیلزبورو، علاوه بر برگزاری یادبود برای قربانیان، به تیتر جنجالی این روزنامه هم اشاره میکنند. و در بسیاری از بازی ها بایکوت سان و تحریم آن از سمت هواداران تبلیغ شده است. کاری که با مشخص شدن ابعاد جدید از این حادثه، بر صحت آن میتوان اطمینان بیشتری داشت.

هیلزبورو، حادثه ای که کماکان قربانی میگیرد

محرومیت یک هوادار به دلیل تمسخر حادثه هیلزبورو

با گذشت سال ها از این اتفاق، اما کماکان حداقل هر سال، موضوعی مرتبط با این ماجرا به وجود می آید. از مرگ برخی افراد مرتبط با این قصیه که پیشتر به آن اشاره کردیه بودیم، تا برخی حواشی دیگر. که اکنون در آخرین آپدیت مرتبط با حادثه هیلزبورو یکی از طرفداران 25 ساله تیم فوتبال تاتنهام به نام کایرون دارلو به دلیل تمسخر این فاجعه سه سال از حضور در استادیوم ها محروم شد. در واقع بسیاری از اهالی فوتبال فارغ رنگ ها و طرفداری از تیم های خود، برای بازماندگان و این حادثه تلخ ابراز تاسف میکنند. اما گاهی نیز چنین اتفاقاتی چه در رابطه با این ماجرا و سایر اتفاقات تراژدیک می افتد.

دیدگاهتان را بنویسید