ورزشگاه آزتک

در ستایش ورزشگاه آزتک مکزیک، نماد تاریخی فوتبال

ورزشگاه آزتک در کشور مکزیک، یکی از به یادماندنی ترین استادیوم ها در تاریخ فوتبال است. ورزشگاهی که نه تنها معماری و نمای فوق العاده ای دارد، بلکه حضور پرشمار تماشاگران در آن و برگزاری تاریخی ترین مسابقات فوتبال آن را جاودانه کرده است. این استادیوم که از سال 1961 کار ساختش آغاز شد، پس از 5 سال آماده میزبانی از تیم های فوتبال بود. که در این بین چند بازی ماندگار در تاریخ فوتبال نیز در این ورزشگاه انجام شده است. از جادوی مارادونا تا قهرمانی پله، و از قاب ماندگار قیصر فوتبال که در این استادیوم به ثبت رسید. همگی این تصاویر سبب شده تا آزتک تبدیل به یکی از نمادهای تاریخ فوتبال شود. نمادی که حتی تا به امروز نیز جاودانگی و سرزندگی خود را حفظ و هزاران هزار هوادار پرشور را در خود جای میدهد.

ساخت ورزشگاه آزتک

استادیوم آزتک مکزیک در حال ساخت در سال 1961

همان طور که اشاره کردیم، زمان آغاز این پروژه عظیم در سال 1961 بود. که پس از پنج سال و در 26 می سال 1966 به پایان رسید. شایدی یکی از خاص ترین ویژگی های این استادیوم، ظرفیت بالا و طراحی زیبا آن باشد. که کاملا جو خاصی را برای تیم ها به وجود می آورد. تا جایی که برای بازی افتتاحیه این ورزشگاه، بیش از 107 هزار نفر در استادیوم حاضر بودند. موقعیت مکانی این ورزشگاه در سانتا اورسلا شهر مکزیکو سیتی است. که بازی های رسمی تیم ملی فوتبال مکزیک نیز در حال حاضر در این ورزشگاه انجام می شود. این سازه در تاریخ خود میزبان بازی های مهم فوتبال بوده از جام جهانی تا بازی های المپیک. که المپیک زمستانی سال 1968، اولین میزبانی مهم آزتک بود.

نام آزتک، از یک قوم در این کشور گرفته شده است. شاید حتی پدرو رامیرز و رافائل میراخش هم فکر نمیکردند این ورزشگاه میزبان چنین بازی های بزرگی باشد. و از آن به عنوان یکی از نمادهای فوتبال و البته جام های جهانی یاد شود. ورزشگاهی که میزبان دو دوره از بازی های مهم جام های جهانی 1970 و 1986 بود. برای ساخت این ورزشگاه در آن زمان 7 میلیون پوند هزینه شد. بودجه ای که توسط امیلیو آسکاراگا، رئیس وقت باشگاه کلاب آمه ریکا تامین شد. برای تامین بخشی از هزینه های این ورزشگاه نیز، بخش هایی از آن به صورت 99 ساله به شرکت های دیگر واگذار شد. البته که بی شک علاوه بر وسعت این پروژه، میزبانی کشور مکزیک در دو جام جهانی از جمله مهم ترین دلایل معرفی جهانی این استادیوم به دنیا بود.

نصب لوح یادبود در استادیوم آزتک مکزیک

لوح یادبود بازی ایتالیا و آلمان در جام 1970 در استادیوم آزتک

یکی از نمادهای جذاب کار شده در بخش بیرونی ورزشگاه، نصب یک لوح یادبود برنزی است. همان طور که گفتیم اصلی ترین دلیل برای ماندگاری این ورزشگاه، بازی های مهمی بوده که در آن برگزار شده است. یکی از همین بازی ها مربوط به دیدار تیم های ایتالیا و آلمان در نیمه نهایی جام جهانی 1970 بود. جایی که ایتالیا 1 بر 0 از حریف پیش بود، اما در آخرین لحظات و در دقیقه 90 بازی، شلینگر بازی را به تساوی کشاند. تا ادامه رقابت در وقت های اضافه پیگیری شود. اما ماندگار ترین قاب در این بازی، در همین وقت های تلف شده به ثبت رسید. آلمان ها که تعویض های خود را انجام داده بودند، با مصدومیت فرانتس بکن بائر مدافع مستحکم خود مواجه شدند. مدافعی که چاره را به جای ترک زمین، در حضور و جنگیدن تا پایان میدید.

بکن بائر که در آن سال ها یکی از بهترین مدافعان جوان دنیا بود، با دستی آتل بندی شده به بازی ادامه داد. قاب قیصر فوتبال، با دستی بسته که برای تیم خود همه کار میکرد، یکی از تحسین برانگیزترین قاب های فوتبال در تاریخ جام جهانی شد. در پایان نیز بازی با نتیجه جالب 4 بر 3 به سود ایتالیا به پایان رسید. تا ورزشگاه آزتک شاهد یکی از جذاب ترین و البته خاص ترین بازی های تاریخ جام جهانی در خود باشد. بر روی لوح یادبودی که در بیرون ورزشگاه نصب شده، این جمله جک شده است:
استادیوم آزتکا؛ برای تیم های ایتالیا 4 – 3 آلمان که در جام جهانی 1970 درخشیدند، احترام بگذارید. در بازی قرن (PARTIDO DEL SIGLO) 17 ژوئن 1970

ورزشگاهی که میتواند یک نماد تاریخی باشد

نمای بیرونی از ورزشگاه آزتک

بسیاری بر این باورند که به دلیل بازی های برگزار شده در این ورزشگاه سازمان جهانی یونسکو آن را میتواند به عنوان یک نماد جهانی ثبت کند. اگرچه که ورزشگاه های مختلفی چون ماراکانا برزیل، ومبلی لندن یا بسیاری دیگر از ورزشگاه ها خاطرات زیادی برای فوتبال دوستان به وجود آوردند، اما این شاید استادیوم آزتک مکزیک کمی خاص تر باشد. چرا که دیدار به یادماندنی برزیل و ایتالیا در فینال 1970 در این ورزشگاه انجام شد. همچنین دیدار نیمه نهایی همین جام که به آن پرداختیم. ضمن اینکه بازی خاطره آرژانتین و انگلیس با دو گل معروف مارادونا در این ورزشگاه به ثبت رسید. و در نهایت شاید مهم ترین آن یعنی قهرمانی آرژانتین که همگی در ورزشگاه آزتک مکزیک به ثبت رسید.

البته که شاید نتوان به همین دلایل اکتفا کرد. چرا که جام 1970، شاهد ورژن مدرن تر شدن رقابت های جام جهانی بودیم که تا آن زمان برگزار میشد. کارت های زرد و قرمز، و برخی قوانینی که به طور کلی تغییر کرده بودند. همچنین توپ های تل استار آدیداس که بی شک جزو خاطره انگیزترین توپ های فوتبال هستند، برای نخستین بار در این جام رونمایی شدند. همچنین پوشش بازی ها که به صورت رنگی اتفاق افتاد و آفتاب مکزیک، و استادیوم مملو از تماشاگر آزتک از دیگر دلایل ماندگاری این ورزشگاه است. مواردی که در سال 1986 با افزایش تعداد تیم ها و پوشش تمامی بازی ها بسیار خاص ترو زنده تر شد. تا بدین شکل استادیوم آزتک با آن شکوه و هیجان خود، به نمادی از فوتبال و ملت ها گره بخورد.

رویدارهای مهم برگزارشده در ورزشگاه آزتک

نمای داخلی از استادیوم آزتک مکزیک

بازی ها و رقابت های مهمی در این ورزشگاه انجام شده است. که به دلیل ظرفیت زیاد آن، بازی های مهم جام مثل رقابت های نیمه نهایی یا نهایی در این استادیوم برگزار میشد. اما در کنار این ها برگزار کنسرت نیز در ورزشگاه آزتک خاطره انگیز بود. حضور مایکل جکسون و برگزاری برنامه یکی از قاب های ماندگار در این ورزشگاه بوده است. به همین دلایل آزتک نه تنها نمادی برای فوتبال و کشور مکزیک، که نمادی برای سایر ملت ها نیز به شمار میرود. مگر میشود قاب قهرمانی آرژانتین و مارادونا در این استادیوم آرژانتینی ها را به وجد نیاورد و عاشق این ورزشگاه نکند؟ به همین خاطر علاقه و هیجان این استادیوم فراتز از مرزها بوده. کاری که فوتبال در هر لحظه میتواند آن را به بهترین شکل انجام دهد.

در هر صورت میتوان به موارد ذیل به عنوان برخی از مهم ترین رویدادهای برگزار شده در استادیوم آزتک مکزیک اشاره کرد.

  • بازی های المپیک در سال 1968
  • جام جهانی سال 1970
  • جام جهانی جوانان سال 1982
  • جام جهانی فوتبال سال 1986
  • جام کنفدراسیون های سال 1999

دیدگاهتان را بنویسید