برترین لباس مسابقات یورو 

لباس های جذاب و خاطره انگیز تاریخ یورو

لباس مسابقات یورو یکی از جذابیت های تاریخ این مسابقات است، که میتواند جنبه نوستالژیک و خاطره سازی برای طرفداران فوتبال داشته باشد. ترکیب رنگ های جذاب، با طراحی های جالب و گاهی زیبا، در ذهن هواداران فوتبال باقی میماند. بی ربط نیست که در برخی تورنمنت ها، تیم ها نه از جنبه عملکرد خود، بلکه به دلیل ظاهری که داشتند در ذهن هواداران باقی مانده اند. در همین رابطه میتوان به لباس های رنگی و جالب چیلاورت، اسطوره دروازبانی پاراگوئه اشاره کنیم. یا لباس هایی که تیم ملی کامرون در جام جهانی 2002 بر تن داشت. در هر صورت، در ادامه به برخی از کیت های برتر یورو خواهیم پرداخت.

کیت فرانسه 1984

لباس مسابقات یورو فرانسه 1984

در این دوره از جام ملت های اروپا تیم ملی فرانسه لباسی را بر تن کرد که تا سال ها با آن در ذهن هواداران باقی ماند. استفاده از ترکیب سه خط در بخش جلویی لباس که همراه با یک نوار قرمز در لباس آبی رنگ خروس ها تکمیل میشد. همواره تیم ملی فرانسه به تیم سه رنگ معروف است. تیمی که از پیراهن آبی، شرت سفید و جوراب قرمز استفاده می کند. ترکیبی که در سال های اخیر کمی دچار تغییر نیز شد. و اغلب شاهد استفاده از لباس یکدست آبی یا تنها جوراب قرمز از این تیم هستیم. اما آنچه که در این مسابقات یورو 1984 حلب توجه کرد، لباس های جذاب این تیم و درخشش ستاره آن زمان آن ها یعنی میشل پلاتینی بود.

این لباس توسط شرکت تامین کننده البسه ورزشی آدیداس طراحی و تولید شد. همچنین سه خط نیز در قسمت بازوی این تیم به نشانه رنگ پرچم این کشور قرار گرفته بود. در این دوره از مسابقات، کشور فرانسه که میزبان این رقابت ها نیز بود، با به تن داشتن یکی از کیت های برتر یورو، توانست به مقام قهرمانی نیز دست یابد. تا این لباس بیشتر در ذهن هواداران فوتبال و مخصوصا فرانسوی ها باقی یماند. البته که سال ها بعد حتی در جام جهانی 1998 نیز فرانسوی ها با لباسی تا حدو بسیاری شبیه به همین لباس پا به میدان گذاشتند. تا پس از فتح یورو، موفق به فتح جام جهانی نیز برای اولین بار شوند. در هر صورت لباس سه خط فرانسوی ها یکی از خاص ترین و به یادماندتی ترین کیت های تاریخ فوتبال به شمار میرود.

کیت آلمان غربی 1988

کیت های برتر یورو، آلمان غربی 1988

شاید به جرئت بتوان گفت از زیباترین لباس مسابقات یورو، و حتی تاریخ فوتبال همین لباس آلمان غربی در سال 1988 است. طراحی بسیار زیبا آدیداس در قسمت جلویی و یقه لباس و استفاده رنگ های پرچم این کشور، سبب افزایش جذابیت این لباس شده بود. لباسی که سال ها بعد نیز تیم ملی آلمان با الهام از آن و استفاده از رنگ مشکی و خاکستری، آن را دوباره استفاده کرد. همچنین استفاده از شورت مشکی و جوراب سفید تکمیل کننده لباس ژرمن ها بود. رنگی های سفید و مشکی که آن ها سال ها از آن بهره می بردند. این لباس دو سال بعد نیز در جام جهانی 1990 که دو آلمان شرقی و غربی یکی شدند نیز مورد استفاده قرار گرفت.

لباس تیم ملی هلند 1988

کیت هلند در مسابقات یورو 1988

شاید اولین خاطره ای که از این لباس در ذهن هواداران فوتبال خطور کند، گل خاطره انگیز مارکو فان باستن اسطوره هلندی به تیم شوروی باشد. یکی از گل های برتر تاریخ فوتبال که با طرافت و قدرت بینظیری به ثمر رسید. هلندی ها که به لاله های نارنجی معروف هستند، باز هم از رنگ قالب نارنجی برای لباس مسابقات یورو خود استفاده کردند. اما بخش اصلی در طراحی این لباس بود. طراحی هایی که با رگه های سفید رنگ، نمای یسیار زیبایی به لباس این تیم داده بود. همچنین یقه 7 که برای این لباس استفاده شده بود، جزو اولین لباس هایی بود که از این نوع یقه استفاده میکرد. شورت و جوراب نارنجی رنگ نیز تکمیل کننده لباس خاطره انگیز هلندی ها در این جام بود. جامی که آن ها با ستاره های خود قهرمان یورو نیز شدند.

لباس سوئد سال 1992

لباس مسابقات یورو سوئد 1992

شاید از تیم سوئد به عنوان یک تیم درجه دو در سطح اروپا نام برده شود، اما این کشور در تاریخ خود نتایج جالبی نیز کسب کرده است. از نایب قهرمانی جهان در سال 1958، تا شناخته شدن با یکی از کیت های برتر یورو در سال 1992. جالب اینکه در هر دو تورنمنت این تیم به عنوان میزبان مسابقات انتخاب شده بود. در واقع انگار سوئدی ها در هر میزبانی، یک سورپرایز برای هواداران فوتبال در آستین خود دارند. تا نه فقط به عنوان میزبان، بلکه با کاری که میکنند در ذهن هواداران باقی بمانند. این تیم با لباس زرد رنگ همیشگی همراه با خطوط مورب آبی رنگ به میدان میرفت. ضن اینکه همین طرح به شکل متضاد در رنگ در شورت ورزشی آن ها استفاده شد. تا تشکیل دهنده یکی از کیت های برتر تاریخ یورو بر تن سوئدی ها باشیم.

لازم به ذکر است که برخی شرکت های تامین کننده لباس مانند آدیداس یا نایک، برای هر دوره یک الگو کلی در نظر میگیرند. که در آن سال نیز این الگو برای چند تیم دیگر نیز استفاده شد. اما به دلیل هماهنگی خوب دو رنگ زرد و آبی که تشکیل دهنده لباس و پرچم سوئدی ها است باعث شد تا این الگو بر تن بازیکنان این تیم جذاب تر باشد. به همین خاطر از لباس سوئدی ها به عنوان یکی از به یادماندتی ترین لباس مسابقات یورو یاد می شود.

کیت تیم ملی ایتالیا 2000

کیت تیم ایتالیا در یورو 2000

شاید در بین تمامی لباس هایی که معرفی کردیم، لباس ایتالیا 2000 از همگی آن ها ساده تر باشد. اما خب گاهی نبوغ در سادگی است. ایتالیایی ها که به آتزوری (آبی پوشان) و یا لاجوردی پوشان معروف هستند، از لباسی یکدست آبی استفاده میکردند. پیراهن هایی که به صورت استرچ یا چسپیده بر تن بازیکنان بود. با ظاهری ساده اما شکل و نمایی بسیار جذاب که بر تن ستاره های ایتالیا بسیار خودنمایی میکرد. توتی، مالدینی، دلپیرو، کاناوارو و … برخی از ستاره های خوشتیپ ایتالیایی ها بودند که با این لباس، آن را تبدیل به یکی از بهترین لباس مسابقات یورو کردند. همچنین طراحی مینیمال شماره ها و آرم روی لباس، آن را زیباتر کرده بود. شرکت کاپا که شرکتی ایتالیایی نیز هست تولیدکننده البسه ایتالیا در آن سال بود.

ضمن اینکه این لباس ساده و جذاب، در دوره های مختلف برای ایتالیایی ها استفاده شده بود. که شاید مهم ترین آن در جام جهانی 1982 بود. که میتوان گفت تقریبا در آن سال ایتالیاها با لباسی مشابه با همین لباس مسابقات یورو خود به میدان رفتند و فاتح جهان نیز شدند. در هر صورت رنگ آبی بر تن ستاره های ایتالیا، یادآور خاطرات زیادی است که بی شک لباس مسابقات یورو 2000 این تیم از خاص ترین آن ها به شمار میرود.

دیدگاهتان را بنویسید