همه گروه های مرگ جام جهانی

گروه های مرگ تاریخ جام های جهانی

گروه های مرگ جام جهانی فوتبال، بی شک مهیج ترین و جذاب ترین دیدارهایی هستند که فوتبال دوستان منتظر جدال غول ها در همان مرحله اول با یکدیگر هستند. در تاریخ بازی های ملی و باشگاهی، همیشه یک یا حتی دو گروه تشکیل دهنده سخت ترین بازی ها هستند. بازی هایی که همیشه برنده نه از روی کاغذ، بلکه گاهی با شگفتی معرفی می شود. چرا که در بسیاری موارد تیمی که آخرین شانس را برای صعود به دور بعد داشت، بالاتر از سایر مدعیان به مرحله بعدی رفته است. شاید بارزترین نمونه در این مورد کاستاریکا در سال 2010 باشد. در هر صورت در ادامه به معرفی برخی از سخت ترین گروه های جام های جهانی میپردازیم.

1970: برزیل، انگلیس، چکسلواکی و رومانی

گروه مرگ در سال 1970 و مصاف انگلیس و برزیل

یکی از سخت ترین گروه ها در تاریخ جام جهانی مربوط به جام 1970 است. گروهی که در آن تیم های مدعی حضور داشتند. انگلیس که در دوره قبل قهرمان شده بود، برزیل همیشه مدعی و چکسلواکی که در آن سال ها از قدرت های اروپا محسوب میشد. حتی رومانی نیز به عنوان یک تیم درجه دو اروپایی به دلیل حضور بازیکنان فیزیکی و سرعتی، تیم خوبی داشت. برزیلی ها که بسیار آماده بودند، بدون اشتباه و با سه برد صدرنشین شدند. انگلیس نیز دو برد به دست آورد و چکسلواکی نیز با برد مقابل رومانی سوم شد. در این گروه خبری از شگفتی نبود و تیم ها بر اساس قدرت در جایگاه های درست خود ایستادند. واکنش استثنایی گوردون بکس نیز در همین دوره اتفاق افتاد. دوره ای که در پایان برزیل به قهرمانی جهان رسید.

گروه های مرگ جام جهانی سال 1974

سخت ترین گروه های جام های جهانی فوتبال در سال 1974

در هر گروه کافی است تا برزیل حضور داشته باشد، بی شک به همراه یک تیم مدعی دیگر میتواند سخت ترین گروه های جام جهانی را تشکیل دهند. در این دوره نیز که برزیلی ها برای دفاع از عنوان قهرمانی حضور داشتند، اسکاتلند و یوگوسلاوی تشکیل دهنده سخت ترین گروه جام 1974 شدند. تیم هایی که از قدرت های آن زمان فوتبال محسوب می شدند. قدرت تیم ها به حدی نزدیک بود که هر سه تیم مدعی در پایان بازی های گروهی 4 امتیازی شدند. و اسکاتلند به دلیل تفاضل گل کم تر از صعود به دور بعدی بازماند.

1978: آرژانتین، ایتالیا، فرانسه و مجارستان

گروه های مرگ جام جهانی سال 1978

آرژانتین میزبان به همراه دیگر تیم های مدعی یعنی ایتالیا و فرانسه تشکیل دهنده یکی از گروه های مرگ جام جهانی بود. آرژانتین که در پایان مسابقات به مقام قهرمانی رسید، از همان ابتدا در قواره یک مدعی ظاهر شده بود. البته که آن ها پشت سر قهرمان دو دوره گذشته بازی ها یعنی ایتالیا ایستادند. تیم بی دفاع این گروه نیز مجارستان بود که با سه شکست وداع زودهنگامی داشت.

1986: اسکاتلند، دانمارک، آلمان غربی و اروگوئه

بازی آلمان و دانمارک در گروه مرگ جام جهانی سال 1986

آلمان ها که در هر دوره یکی از تیم های پای ثابت فینال یا دیدارهای حذفی نهایی بود، به همراه سه قدرت دیگر تشکیل دهنده گروه مرگ جام 86 مکزیک بودند. اروگوئه قهرمان دو دوره مسابقات و البته به عنوان قهرمان آمریکای جنوبی در این بازی ها شرکت کرده بود. دانمارک نیز تیم بسیار خوبی بود. تیمی که چهار سال بعد شگفتی یورو 92 رو شکل داد. این تیم در این دوره نیز شگفتی ساز شد و به عنوان تیم نخست به دور بعدی صعود کرد. و آلمان ها نیز با ایستادن در رتبه دوم به دور بعدی رفتند. برد 6 بر 1 دانمارک کقابل اروگوئه از دیدارهای جالب و جذاب این مسابقات بود، که در یکی از سخت ترین گروه های جام جهانی رقم خورد.

1994: ایتالیا، مکزیک، ایرلند و نروژ

گروه مرگ جام جهانی 1994 امریکا

برای اثبات قدرت تیم ها در این گروه کافی بود به رنکینگ آن ها در آن سال نگاهی بیندازیم. ایتالیایی ها در صدر بودند. ایرلند سیزدهم و مکزیک نیز در رده 18 رنکینگ فدراسیون جهانی فوتبال بود. تیم نروژ طبق آنچه انتظار میرفت در این گروه چهارم شد. هر سه تیم دیگر مدعی 4 امتیازی شدند و به مرحله بعدی رفتند. البته ایتالیا بسیار خوش شانس بود که به عنوان تیم سوم توانست صعود کند. در واقع شاید شگفتی مهم صعود آتزوری از یکی از گروه های مرگ جام جهانی در سال 94 بود. تیمی که در نهایت به دیدار پایانی مقابل بررزیل نیز رسید. دیداری خاطره انگیز که همواره با پنالتی از دست رفته روبرتو باجو به یاد می آید.

1998: انگلیس، رومانی، کلمبیا، تونس

گروه مرگ جام 1998 بازی انگلیس و رومانی

یکی دیگر از سخت ترین گروه های جام های جهانی برای جام 1998 در کشور فرانسه بود. جایی که تیم های مدعی در یک گروه قرار گرفتند. کلمبیا که در دوره قبل نتایج خوبی کسب کرده بود و در رنکینگ جهانی نهم بود. انگلیس گلن هادل با نسل طلایی خود یکی از تیم های مدعی قهرمانی به حساب می آمد. و البته رومانی نیز که در رتبه پنجم رنکینگ بود و یکی از تیم های شگفتی ساز جام نیز لقب گرفت. در نهایت این رومانی بود که به عنوان صدرنشین و انگلیس به عنوان تیم دوم به مرحله بعدی رفتند.

2002: انگلیس، سوئد، آرژانتین و نیجریه

یکی از گروه های مرگ جام جهانی در سال 2002 بازی انگلیس و آرژانتین

با توجه به اتفاقات دیدار انگلیس و آرژانتین در دوره قبل و احراج دیوید بکهام و حذف این تیم، این بازی یک دیدار معمولی نبود. اگرچه هر دو تیم جزو شانس های قهرمانی به حساب می آمدند، آماده رقابت برای این نبرد بودند. دیداری که در نهایت با گل دیوید بکهام و برد انگلیس همراه شد. تا به بهترین شکل انتقام دیدار قبلی گرفته شود. در پایان در یکی از جذاب ترین گروه های مرگ جام جهانی این تیم سوئد بود که به عنوان صدرنشین صعود کرد. و آرژانتین در عین ناباوری با حذف در دور گروهی، وداعی زود هنگام با جام داشت.

2010: اسپانیا، شیلی، سوئیس، هندوراس

اسپانیا و شیلی در سخت ترین گروه های جام های جهانی در سال 2010

ماتادورها که به عنوان یکی از بخت های این جام و قهرمانی اروپا حاضر بودند، با تیم های خوبی همگروه شده بودند. البته که شاید اگر بخواهیم این گروه را با سایر دوره ها و سخت ترین گروه های جام های جهانی مقایسه کنیم، شاید به مراتب راحت تر باشد. اما بر کسی پوشیده نیست که شیلی و سوئیس تیم های پر قدرت و دردسر سازی بخ حساب می آمدند. برد 1 گله سوئیس در مقابل اسپانیا نیز این موضوع را ثابت کرد. البته که اسپانیایی ها خوش شانس بودند که شگفتی این گروه به همان یک باخت خاتمه پیدا کرد. تا آن ها در پایان برای نخستین بار بر بام فوتبال دنیا بایستند.

2014: ایتالیا، انگلیس، اروگوئه، کاستاریکا

گروه های مرگ جام جهانی در سال 2014 و گروه D

بی شک سخت ترین قرعه در این دوره از جام جهانی مربوط به گروه D این رقابت ها بود. جایی که سه قدرت و مدعی در یک گروه باید به مصاف یکدیگر میرفتند. ایتالیا که پس از برزیل پر افتخارترین تیم بود، انگلیس که در هر دوره با ستاره های خود حریف خطرناکی محسوب می شود که نیم نگاهی به قهرمانی دارد؛ و البته اروگوئه که در دوره اخیر با نمایشی جذاب به جمع چهار تیم نهایی صعود کرده بود. تنها حریف گمنام این گروه که شاید همه کارشناسان و هواداران آن ها را تیم آخر گروه میدانستند، کاستاریکا بود. اما در کمال شگفتی در یکی از سخت ترین گروه های مرگ جام جهانی این تیم کاستاریکا بود که به عنوان صدرنشین راهی مرحله بعد شد. و تیم های ایتالیا و انگلیس از گردونه رقابت ها خیلی زود کنار رفتند.

گروه های مرگ جام جهانی، بازهم جام 2014

مصاف پرتغال و غنا در گروه مرگ جام جهانی در سال 2014

اما یکی دیگر از گروه های سخت این دوره مربوط به گروه G رقابت ها بود. که تیم های آلمان، آمریکا، پرتغال و غنا به مصاف یکدیگر میرفتند. آلمان که یکی از شانس های قهرمانی این دوره محسوب میشد. غنا با نمایشی جذاب در دوره قبل از تیم های قابل احترام به حساب می آمد. آمریکا که در هر مسابقه خطرناک ظاهر میشد و پرتغال به همراه کریس رونالدو در سودای کسب جام بودند. در نهایت نیز این گروه با شگفتی حذف پرتغال و صعود آلمان و آمریکتا همراه بود. تا یکی دیگر از گروه های مرگ جام جهانی همراه با شگفتی همراه باشد.

2018: اسپانیا، پرتغال، ایران، مراکش

گروه های مرگ جام جهانی سال 2018، بازی ایران و پرتغال

رقابت های جام جهانی 2018 برای ما ایرانی ها یکی از جام های خاطره انگیز بود. رقابتی که با بدشانسی در یکی از سخت ترین گروه های ممکن قرار گرفتیم. شاید حواشی جالب برداشتن قرعه ایران توسط کافو، اسطوره برزیلی و قهرمان جام جهانی 2002 یکی از همین خاطرات باشد. در هر صورت ایران که با هدایت کارلوس کیروش در این بازی ها حاضر میشد با پذیرش حضور در یکی از سخت ترین گروه های مرگ جام جهانی تیم خود را آماده این رقابت ها کرد. کریس رونالدو، ستاره آماده آن روزهای پرتغال که نیم نگاهی به فتح جام داشت، و همین طور ماتادورها که برای تکرار عنوان خود در سال 2010 متحد شده بودند، پا به مسابقات گذاشتند. قطعا نمیشد از تیم مراکش که شگفتی ساز جام 2022 قطر هم شد، به سادگی گذر کرد.

در پایان این بازی ها دو تیم اسپانیا و پرتغال که بیش ترین شانس را داشتند، به دور بعدی صعود کردند. البته که ایران با کسب 4 امتیاز و با بدشانسی نتوانست شگفتی ساز گروه خود شود و با قرار گرفتن در رتبه سوم به کار خود پایان داد. البته که قهرمانی فرانسه، که تیمی شایسته بود، دست یاران رونالدو و ماتادورها را از کسب جام کوتاه نگه داشت.

دیدگاهتان را بنویسید