مگان راپینو فوتبالیست زنان آمریکا

مگان راپینو، شورشی از قلب آمریکا

مگان راپینو فوتبالیست مطرح آمریکایی که علاوه بر انتخاب به عنوان بهترین بازیکن جهان، به خاطر برخی حواشی نیز بسیار معروف است. در واقع همواره از راپینو به عنوان یکی از سلبریتی های مطرح در آمریکا و جهان نام برده می شود. روحیه اعتراضی او و برخی انتقادات نسبت به نابرابری موجود در دنیا از جمله مهم ترین موضوعات است که راپینو با آن درگیر است. به هر جهت او نه به عنوان یک قهرمان، بلکه بیشتر از منظر یک منتقد شناخته میشود. البته که برای بسیاری نیز نقش یک قهرمان یا ناجی را بازی میکند. در هر صورت همانطور که به خاطر برخی اظهار نظرها مورد تشویق قرار میگیرد، مورد آماج حمله نیز هست.

مگان راپینو، آغاز فوتبال و شروع ماجراجویی

شروع فوتبال مگان راپینو

این فوتبالیبست در تاریخ 8 ژوئیه 1985 در ردینگ کالیفرنیا به دنیا آمد. پدرش یک ارتشی اصالتا ایرلندی-ایتالیایی بود، و 5 خواهر و برادر دارد. راپینو فوتبال را از 3 سالگی شروع کرد و در مدرسه نیز ادامه داد. یکی از اتفاقات جالب توجه در مورد فوتبال بازی کردن او ترک مصرف مواد مخدر توسط برادرش بود. تا جایی که پس از اینکه موفقیت های او در دوران دبیرستان ادامه داشت، برادرش تصمیم به ترک مواد گرفت. او زمانی که 14 سال داشت، برای تیم توسعه المپیک کالیفرنیا به میدان رفت. همچنین توانست به تیم فوتبال غرب دختران آمریکایی مک دونالد بپیوندد. سرانجام نیز توانست از دانشگاه پورتلند اورگان با مدرک لیسانس فارع التحصیل شود.

مگانو که در کنار فوتبال استعداد خوبی در بسکتبال نیز داشت، به عنوان بهترین این رشته نیز انتخاب میشد. اما در نهایت در سن 17 سالگی با پیوستن به آکادمی الک گرو پراید در سال 2002 فوتبال خود را حرفه ای ادامه داد. تا سال 2005 که در این آکادمی حضور داشت. او سپس به تیم های پورتلند، شیکاگو رد استارز، فیلادلفیا ایندیپندس، مجیک جک، سیدنی اف سی و در نهایت تا سال 2013 در سیاتل ساندرز به میدان رفت. در این سال و پس از جدایی از سیاتل او به تیم مطرح لیون فرانسه پیوست. تیمی که رکورددار قهرمانی در لیگ قهرمانان زنان نیز به شمار میرود و در واقع از بهترین تیم های باشگاهی زنان در جهان است. حاصل این انتقال نیز قهرمانی در لیگ و جام حذفی فرانسه با تیم لیون بود.

انتخاب به عنوان بهترین بازیکن فوتبال زنان

راپینو برنده توپ طلا زنان سال 2019

راپینو پس از یک فصل حضور در لیون، مجدد به تیم سیاتل بازگشت. شاید یکی از مهم ترین دستاوردها مگان راپینو و سایر هم تیمی هایش، قهرمانی جام جهانی زنان همراه با تیم ملی آمریکا در سال 2015 بود. همچنین تکرار این قهرمانی در سال 2019 آن ها را به نسل طلایی فوتبال زنان این کشور تبدیل کرد. راپینو که در خط هاقبک، یکی از وزنه های مهم این تیم به شمار می رفت، نقش غیر قابل انکاری در این موفقیت ها داشت. تا جایی که در سال 2019 توانست به عنوان بهترین فوتبالیست زن جهان، توپ طلای زنان را در این سال از آن خود کند. همچنین در همین سال، او کفش طلا را نیز به دست آورد. تا کلکسیون افتخاراتش را تکمیل کند.

راپینو و هم تیمی ها به پاس قهرمانی در سال 2015 به کاخ سفید دعوت شدند. همچنین دریافت کلید از شهردار نیز از دیگر افتخارات او به حساب می آید. همچنین به همراه چند بازیکن دیگر به مجلس ملی آمریکا دعوت شد. راپینو همچنین در سال 2020 با حضور در فهرست 100 چهره تاثیرگذار مجله تایمز، در جولای 2022 مفتخر به دریافت مدال آزادی از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شد. در واقع در تاریخ فوتبال آمریکا، بی شک نام راپینو به عنوان یکی از بهترین ها در این رشته ماندگار خواهد شد. که توانست افتخارات فردی و تیمی بسیاری را در این رشته به دست بیاورد. موفقیت هایی که هم در رده ملی و هم باشگاهی ادامه دار بود.

روابط شخصی و انتشار کتاب یک زندگی

راپینو که به گفته خود در سال اول حضور در کالج متوجه تفاوت در تمایلات جنسی اش شده بود، در سال 2009 با سارا والش بازیکن استرالیایی وارد رابطه شد. آن ها 5 سال با یکدیگر بودند و در نهایت مگان راپینو در سال 2013 با هنرمند پاپ سرا کاهون وارد رابطه شد. آن ها که قصد نامزدی داشتند، در نهایت به دلایلی در سال 2017 از یکدیگر جدا شدند. در همین رابطه راپینو در سال 2020 اقدام به انتشار کتاب خود به نام “یک زندگی” کرد. او در این کتاب به شکست ها، برجستگی ها و اقداماتی که برای برابری نژادی و جنسیتی کرده بود، سخن گفته است. همچنین در بخشی نیز به روابط شخصی خودش پرداخته است.

این کتاب که با استقبال خوبی نیز رو به رو شده بود، برگ تازه ای از دوران زندگی راپینو را به نمایش گذاشت. در واقع بردن توپ طلا در سال 2019 و قهرمانی های جهان با آمریکا، به خودی خود، مگان راپینو و هم تیمی هایش را در صدر اخبار فوتبال زنان قرار داده بود. که انتشار این کتاب که روایت گر بخشی از زندگی شخصی او بود، برای خوانندگان بسیار جالب و جذاب بود. در واقع در این کتاب نیز میتوان به لایه های دیگری از شخصیت خاص و بی پروا این فوتبالیست پی برد.

درگیری مگان راپینو با ترامپ و اعتراض به سرود کشور

زانو زدن راپینو در زمان پخش سرود ملی آمریکا

در کنار تمامی افتخاراتی که راپینو کسب کرد، او توجه زیادی به مسئله برابری نژادی و جنسیتی داشت. در همین رابطه او در چندین مصاحبه به عدم برابری دستمزد میان فوتبالیست های مرد و زن پرداخته بود. همین مسئله در میان مدافعان حقوق زنان و البته رسانه ها سر و صدای زیادی به پا کرده بود. در همین بین یکی از اقداماتی که کرده بود، در زمان پخش سرود ملی آمریکا، به سبک معرتضان سیاه پوست، زانو زد. این کار موافقان و مخالفان زیادی داشت. هرچه که بود، سبب تمرکز رسانه ها به سمت مگان راپینو شد. تا از او به عنوان یکی از نمادها و سمبل های مدافع حقوق زنان و بحث برابری جنسیتی یاد شود. البته مسئله ای که به ادعا برخی، آنچنان در زمینه برابری حقوقی و نژادی تمرکز ندارد.

البته که مسئله به همین سادگی نیست. جایی که رومن مولینا خبرنگار فرانسوی به شدت به راپینو تاخته بود. او معتقد بود تمامی کارهای او برای کسب پول بیشتر و البته جلب توجه است. در واقع او اشاره به سایر اتفاقاتی که در آمریکا و یا سایر نقاط جهان در حال وقوع بود، داشت و معتقد بود چرا راپینو درباره این مسائل سکوت کرده است؟ آمریکا که در در تورنمنت جام جهانی حاضر بود، راپینو در جریان مسابقات اظهار کرد که در صورت قهرمانی، به کاخ سفید نخواهد رفت. دونالد ترامپ که رئیس جمهور وقت آمریکا بود، در توئیتی و به کنایه به راپینو گفته اول قهرمان شو و کار رو تمام کن، بعد حرف بزن!

خداحافظی راپینو از بازی های ملی

خداحافظی مگان راپینو از بازی های ملی

در سال 2023 که راپینو 38 سال داشت، در آخرین تورنمنت مهم فوتبالی خود یعنی جام جهانی زنان شرکت کرد. او که دو قهرمانی جهان، یک مدال المپیک و البته 3 قهرمانی در مسابقات کونکاکاف را در کارنامه داشت، در جام جهانی 2023 ناکام بود. آمریکایی ها که مدافع عنوان قهرمانی و یکی از بخت های اصلی برای کسب جام به شمار میرفتند، نمایش دلگرم کننده ای نداشتند. پس از صعود به عنوان تیم دوم در مرحله گروهی، در ضربات پنالتی مغلوب سوئد شدند و حذف شدند. در پایان مسابقات نیز مگان راپینو برای همیشه از بازی های ملی خداحافظی کرد. او که تلاش زیادی برای برابری دستمزد فوتبالیست های ملی مردان و زنان آمریکایی کرده بود، سرانجام به هدف خود رسید و کفش ها را آویخت.

گفتنی است که راپینو موفق شد در طول دوران ملی خود، 202 بازی برای تیم ملی آمریکا انجام دهد. که در کنار افتخارات مهمی که به دست آورد، 63 گل ملی نیز به ثمر رساند. تا به عنوان یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال زنان آمریکا آماری جالب و خیره کننده را از خود به جای بگذارد. آماری که در کنار شخصیت راپینو، سبب شد تا در فوتبال زنان همیشه از این فوتبالیست یاد شود. بازیکنی که جام، قهرمانی، موفقیت و پیروزی را در سایه دستاوردهای اجتماعی طلب میکرد. اما اینکه تا چه حد موفق بود و یا صداقت در کار خود داشت، جای بحث دارد.

دیدگاهتان را بنویسید