دربی سوپرکلاسیکو

سوپر کلاسیکو، جنگ و کینه در دربی بوکاجونیورز و ریورپلاته

سوپر کلاسیکو مسابقه ای فراتر از فوتبال، همراه با جنگ، تضاد و کینه است. گاهی اوقات فوتبال نه مفهومی از یک سرگرمی، بلکه نتیجه ای بیش از آن برای طرفداران دارد. در اینجا داستان دو تیم از شهر بوینس آیرس، که جنگ بین دارا و ندارها، بالای شهر و پایین شهر را تشکیل می دهند. دو تیمی که اگرچه از یک شهر هستند، اما گویی هزاران هزار فرسنگ با یکدیگر فاصله دارند. تیم هایی که مسابقه فوتبال بین آن ها، جدالی فراتر از مرگ و زندگی است.

دو تیم فوتبال بوکاجونیورز و ریورپلاته که هر کدام نزدیک به 70 درصد از طرفداران فوتبال آرژانتین را حامی خود کرده اند. بسیاری از ستاره های فوتبال از این دو تیم به فوتبال دنیا معرفی شدند که شاید یکی از معروف ترین آن ها که در بوکا بازی کرده است، دیگو مارادونا است. او در وصف این بازی گفته “برد مقابل ریورپلاته، مانند این است که صبح با بوسه مادرت از خواب بیدار شوی.” شاید همین توصیف نشان دهنده میزان اهمیت و لذت پیروزی در این نبرد فرا فوتبالی باشد. به سوپرکلاسیکو آرژانتین خوش آمدید!

داستان تاسیس باشگاه ریورپلاته

تاسیس باشگاه ریورپلاته

در سال 1901 بود که نونیز آلبرتو اقدام به تاسیس یک تیم فوتبال در پایتخت آرژانتین کرد. ریورپلاته که از همان بدو تاسیس تیمی قابل احترام در لیگ به شمار میرفت، نتایج چندان بدی نمیگرفت. البته که توان رقابت با باشگاه های پرقدرت آن زمان آرژانتین یعنی بلگرانو و آلومنی را نداشت. پس از 11 سال، بالاخره ریورپلات توانست برای نخستین مرتبه به مقام قهرمانی در لیگ آرژانتین دست پیدا کند. این تیم که در قسمت شمالی شهر و به نوعی همراهی قشر پولدار و اشرافی کشور را با خود داشت، به تیم ثروتمندان نیز معروف بود. پس از آنکه چهار سال بعد تیمی از قشر کارگر و جنوی شهر تاسیس شد، رقابت بین دو همشهری بیشتر شد. تا جایی که در قهرمانی و رقابت رو در رو حساسیت ویژه ای شکل گرفته بود.

ریورپلات که یکی از تیم های مطرح در فوتبال آرژانتین و قاره آمریکای جنوبی با سابقه حضور در فینال جام باشگاه های جهان است، علاوه بر طرفداران بسیار، یکی از تیم های پرافتخار جهان نیز محسوب میشود. تیمی که به پشتوانه هواداران و البته پیشینه قوی خود، تواسنته اصالت و صلابت خود را تا همین امروز نیز حفظ کند. تا در جدالی حساس در رقابت های آرژانتین و البته سوپر کلاسیکو، همراه با رقیب خود یعنی بوکا جونیورز، یکی از مهم ترین دربی های جهان را نیز تشکیل دهد.

تاریخچه تاسیس تیم فوتبال بوکاجونیورز

داستان تاسیس باشگاه بوکاجونیورز و شکل گیری سوپر کلاسیکو

در سال 1905 بود که برخی از مهاجران ایتالیایی به فکر تاسیس یک تیم فوتبال افتادند. این تیم که در بخش جنوبی شهر بوینس آیرس واقع شده، تیمی کارگری و از قشر ضعیف جامعه محسوب میشد. تیمی که در ادامه مورد تنفر شدید پول دارهای پایتخت یعنی ریورپلاته قرار گرفت. اگرچه بوکا دیرتر از ریورپلاته تاسیس شد، اما آن ها در سال های ابتدایی از حیث قهرمانی شرایط بهتری داشتند. تا جایی که پس از قهرمانی سال 1920 ریورپلاته، این شهر سراسر به جشن و شادمانی پرداخت. چرا که توانسته بودند تا با تعداد قهرمانی های رقیب همشهری که از قشر پایین تر جامعه بود، برابری کنند. در واقع همینجا بود که جرقه سوپر کلاسیکو و جنگ دو تیم آغاز شد.

تا به امروز اگر بخواهیم یکی از تیم های مطرح و ریشه دار در قاره آمریکای جنوبی را نام ببریم، بی شک به نام بوکاجونیورز خواهیم رسید. در تاریخ این باشگاه که طرفداران بی شماری از کشور آرژانتین را در پشت خود دارد، کلکسیونی از افتخارات وجود دارد. افتخاراتی که با کمک برخی از اسطوره های بی بدیل فوتبال در جهان به دست آمده است. برای نشان دادن این موضوع کافی است از دو نام بزرگ فوتبال تایرخ آرژانتین یعنی دیگو مارادونا با سابقه فتح جام جهانی و خوان ریکلمه نام ببریم. که سابقه بازی در این باشگاه و حضور در مسابقه حساس سوپر کلاسیکو را در کارنامه دارند. جالب است که دنیله دروسی اسطوره وفدارای رم، در آخرین سال فوتبال خود تصمیم گرفت تا با ترک باشگاهی که همیشه در آن بازی کرده، یک سال برای بوکا به میدان برود. تا تنها از شور و حال جذاب هواداران در ورزشگاه بومبونرا لذت ببرد.

اولن دربی سوپر کلاسیکو

تاریخچه اولین دربی سوپرکلاسیکو

اولین مسابقه ای که بین دو تیم برگزار شد، به تاریخ 24 آگوست سال 1914 برمیگردد. جایی که بازی با برد 2 بر 1 ریورپلاته به پایان رسید. اما شاید یکی از عجیب ترین و البته نقاط عطف دیدارهای دو تیم به سال 1928 برگردد. جایی که بوکا توانست با نتیجه 6-0 ریورپلاته را شکست دهد. این سنگین ترین برد یک تیم مقابل دیگری بود. همین نتیجه پایتخت را به دو قسمت تقسیم کرد. قشر کارگری که سرمست از پیروزی مقتدرانه، و قشر ثروتمندتر که حسابی سرخورده شده بودند. پس از آن مسابقه بود که فردی از طرفداران ریورپلاته پس از به آتش کشیدن مغازه خود، خود را نیز سوزاند. در واقع تا این حد میتوان دریافت که مسابقه دو تیم از چه اهمیت زیادی برخوردار بوده است.

سال ها بعد و در سال 1941 این بار نوبت به ریورپلاته رسید که انتقام شکست سنگین خود را بگیرند. آن ها موفق شدند در دیدار که در ورزشگاه خانگی خود برگزار میکردند، بوکا را با نتیجه 5 بر 1 شکست دهند. تا حدودی شکست تلخ سال 1928 را به دست فراموشی بسپارند. البته که پرگل ترین دیدار این دو تیم به برد 5 بر 4 ریورپلاته برمیگردد. که پرگل ترین سوپر کلاسیکو تاریخ تا به امروز بوده است. جوجه ها لقبی است که هواداران بوکاجونیورز به رقیب داده است. چرا که آن ها را ضعیف و به نوعی نازک نارنجی میدانند. در مقابل نیز ریورپلاته ای ها رقیب را با نام خوک ها صدا میکند. چرا که آن ها را از قشر پست و پایین میداند. ضمن اینکه گفته می شود پیشتر ورزشگاه خانگی بوکا، محلی برای کشتن خوک ها بوده است!

جنگ داخل و بیرون زمین سوپر کلاسیکو

جنگ و درگیری در دربی سوپرکلاسیکو

همواره در زمان برگزاری و یا پایان دیدارهای دو تیم، درگیری بین هواداران دو تیم اتفاق می افتد. تا جایی که مجروح و کشته های بسیاری نیز تا به امروز داده است. در سال 2011 که ریورپلاته به دسته پایین تر سقوط کرد، 65 نفر در میدان اصلی بوئینس آیرس مجروح شدند. حدود چند هزار پلیس به صورت 24 ساعته در شهر به صورت آماده باش بودند. همچنین در دیدارهای بین دو تیم همواره درگیری بین هواداران در داخل و بیرون ورزشگاه وجود دارد. در سال 2015 و در بازی یک چهارم جام لیبرتادورس که ریورپلاته میزبان بود، در بین دو تیم هواداران بوکا با پرتاب مواد آتش زا به بازیکنان رقیب حمله کردند. در بازی بگشت نیز سهم بازیکنان ریورپلات اسپری فلفل بود. برخی بازیکنان این تیم پس از بازی از سردرد، سوزش چشم و مشکل تنفسی میگفتند.

اما شاید یکی از مهم ترین و حساس ترین سپور کلاسیکو تاریخ بین این دو تیم، دیدار نهایی لیبرتادورس بین دو تیم بود. که زمانی که اتوبوس بوکاجونیورز قصد ورود به ورزشگاه ریورپلات را داشت، با حمله هواداران این تیم به شدت آسیب دید. ضمن اینکه برخی بازیکنان بوکا نیز مجروح شدند. در پی این اتفاق مسئولان تصمیم گرفتند تا بازی خارج از آرژانتین و در استادیوم سانتیاگو برنابئو مادرید برگزار شد. دیداری که در پایان با برد ریورپلات و قهرمانی این تیم همراه بود. داستان این دو از گذشته تا به امروز ادامه دارد. و جنگ بین بهترین تیم پایتخت و پیروزی و شکست رقیب در سوپر کلاسیکو داستانی تمام نشدنی برای دو تیم پایتخت است.

آمار دربی بوکاجونیورز و ریورپلاته در تاریخ سوپر کلاسیکو

آمار تقابل های دیدار سوپر کلاسیکو

در تاریخ رقابت بین دو تیم که قدمتی در حدود یک قرن دارد، بردها و باخت های زیادی ثبت شده است. در مجموع 248 مسابقه رو در رویی که دو تیم به مصاف هم رفتند، تیم فوتبال بوکاجونیورز موفق شده تا 91 پیروزی به نام خود ثبت کند. در مقابل ریورپلاته 86 برد و دو تیم 78 مرتبه نیز به تساوی رضایت داده اند. پر گل ترین دیدار مربطو به پیروزی 6 بر 0 بوکاجونیورز مقابل رقیب سنتی در سال 1928 و همچنین برد 5 بر 1 ریورپلاته در سال 1941 میباشد.

در مجموع 248 مسابقه
بوکاجونیورز: 91 برد
تساوی: 78
ریورپلاته: 86 برد

همچنین در تاریخ افتخارات دو تیم نیز از حیث جام های رسمی، بوکاجونیورز موفق به فتح 74 و ریورپلاته 72 جام گرفته اند. تا هر دو تیم به عنوان تیم های پرافتخار در تاریخ فوتبال به کار خود ادامه دهند. ضمن اینکه رقابت تنگاتنگ خود در این زمینه را نیز حفظ کنند.

دیدگاهتان را بنویسید