روبرتو کارلوس

شوت های سرکش و گل های دیدنی از روبرتو کارلوس

روبرتو کارلوس ستاره سمت چپ فوتبال دنیا که یکی از اسطوره های بی بدیل تاریخ این رشته است. کارلوس که از قدرت شوت زنی بینظیری برخوردار بود، نه تنها در مسابقات، بلکه در بازی های رایانه ای نیز خاطرات زیادی برای نسل های مختلف ساخته است. بی شک اگر بنا به انتخاب بهترین مدافع چپ تاریخ باشد، یکی از سه گزینه برتر به کارلوس برزیلی اختصاص دارد. بازیکنی با سرعت بالا، تکنیک ناب برزیلی، قدرت دفاع و حمله فوق العاده و البته شوت های سرکشی که کم تر دروازبانی توان دریافت توپ های آن را داشت. به همین منظور نیز در ابتدا این مقاله کلیپی از گل های بینظیری او را که با قدرت شوت زنی فوق العاده اش زده است، آماده کردیم.

شروع زندگی فوتبالی روبرتو کارلوس

عکس دوران جوانی روبرتو کارلوس

کارلوس در تاریخ 10 آپریل سال 1973 در سائوپائولو برزیل به دنیا آمد. او که همانند بسیاری از هم نسل های خود از کودکی به فوتبال مشغول شد، در محله های مختلف اقدام به انجام بازی کرد. شاید یکی از مهم ترین دلایل قدرت بالای شوت زنی او، بازی در ساحل بود. چرا که تاثیر بسیاری بر قدرت عضلات ساق پا او داشت و به همین خاطر قادر بود شوت های وحشتناکی را روانه دروازه کند. پس از دوران نوجوانی، کارلوس فوتبال حرفه ای خود را در باشگاه پالمیراس دنبال کرد. که نتیجه آن قهرمانی در لیگ و جام حذفی این کشور بود. به همین خاطر و درخشش این بازیکن، در سال 1995 در انتقال به اروپا، به تیم اینتر پیوست. البته که تنها یک سال در لباس افعی ها به میدان رفت و سپس به جایی منتقل شد که از او یک اسطوره ساخت.

کارلوس که بازی های خوبی را از همان ابتدا به نمایش میگذاشت، در سن 19 سالگی به تیم ملی برزیل نیز دعوت شد. او که سال ها لباس زرد سلسائو را به تن داشت، توانست افتخارات زیادی را نیز کسب کند. اگرچه او در جام جهانی 1998 تا فینال نیز پیش رفت، اما مغلوب فرانسه میزبان و نمایش درخشان زیدان شد. اما توانست با دیگر ستاره های آن زمان فوتبال برزیل همانند رونالدو، ریوالدو، کافو، رونالدینیو و … در دوره بعدی، فاتح جام جهانی 2002 شود. قهرمانی در جام کنفدراسیون ها نیز از دیگر دستاوردهای این ستاره برزیلی بود. نمایش کارلوس به حدی عالی بود که در سال هایی که پیراهن برزیل را بر تن میکرد، خیال همه از سمت چپ خط دفاعی راحت بود.

آقای گلوله، اسطوره رئالی ها

روبرتو کارلوس در کنار زیدان در رئال مادرید

پس از حضور یک ساله کارلوس در لباس اینتر، او به تیم رئال مادرید منتقل شد. انتقالی که رئال را برای سال ها و تا زمان حضور مارسلو صاحب یکی از بهترین مدافعان چپ دنیا کرد. گل ها و نمایش های خیره کننده روبرتو کارلوس در لباس رئال برای همیشه در ذهن هواداران این تیم و فوتبال دوستان باقی خواهد ماند. او در رئال علاوه بر کسب افتخارات بیشمار داخلی و خارجی، تبدیل به یکی از سفیران باشکاه نیز شد. تا جایی که روزنامه معتبر مارکا کارلوس را جزو 11 بازیکن برتر خارجی تاریخ رئال مادرید قرار داد. 11 فصل و تا سال 2007 کارلوس برزیلی در ترکیب رئال درخشید. ضمن اینکه بارها به عنوان بهترین مدافع باشگاه های اروپا انتخاب شد. حتی تا آستانه کسب توپ طلا سال 2002 نیز پیش رفت، که پس از رونالدو در جایگاه دوم قرار گرفت.

کارلوس پس از ترک مادرید، برای تیم هایی چون فنرباغچه، کورینتیانس و آنژی ماخاچ قلعه روسیه به میدان رفت. جالب اینکه در همه این تیم ها نیز با توجه به اینکه سن و سالی از او گذشته بود، اما کماکان نمایش خوبی داشت. تا جایی که در همه این تیم ها نیز موفق به زدن گل شد. البته که رکورد اصلی گلزنی او در تیم رئال مادرید بود که توانست به عنوان یک مداقع چپ و در 527 مسابقه، 69 گل به ثمر برساند. آماری خیره کننده که کم تر مدافعی قادر به انجام آن است. البته که در سال آخر بازی خود پس از اشتباه در بازی مقابل بایرن مونیخ که روی ماکای موفق به زدن گل در ثانیه 10 بازی شد، کارلوس به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. پس از حذف رئال از رقابت ها بود که کارلوس اعلام کرد که در پایان فصل از تیم جدا خواهد شد.

قدرت شوت زنی روبرتو کارلوس

قدرت شوت زنی روبرتو کارلوس

در کنار تمامی ویژگی های فنی و تکنیکی کارلوس، بی شک بارزترین آن قدرت شوت زنی او بود. شوت هایی که با دقت بالا روانه دروازه میشد. در واقع آنقدر سرعت توپ کارلوس زیاد بود که اگر توپ در چارچوب قرار میگرفت، به احتمال بسیار زیاد به گل تبدیل میشد. چرا که کم تر دروازبانی قادر به کنترل توپ او بود. یا پیش از واکنش، توپ با سرعت از کنار دروازبان به تور میچسبید. حتی گاهی سرعت شوت های روبرتو کارلوس به 169 کیلومتر بر ساعت نیز رسید. به خاطر همین شوت های سرکش بود که به کارلوس، آقای گلوله نیز گفته میشد. او سرانجام در پایان فصل 2012 و در 39 سالگی کفش ها را آویخت و برای همیشه از فوتبال خداحافظی کرد. بازیکنی که کارهایی که در زمین فوتبال انجام داد، برای فوتبالی ها جاودانه شد.

در طول دوران بازی کارلوس، و گل های خاطره انگیز این اسطوره برزیلی، بی شک دو صحنه از او بسیار جذاب تر هستند. اولین صحنه که پس از یادآوری شوت های روبرتو کارلوس به ذهن میرسد، گل خاطره انگیز او به فرانسه است. گلی که با یک کات عجیب و غریب با عبور از کنار دیوار دفاعی به تور دروازه فابین بارتز چسبید. توپی که حتی سایشی هم به تیرک دروازه داشت، تا یکی از ماندگارترین گل های تاریخ فوتبال به ثمر برسد. همچنین قاب مانگار دیگر از کارلوس، پاس گل او در فینال سال 2002 به زین الدین زیدان بود. پاسی که منجر به ثمر رسیدن زیباترین گل تاریخ لیگ قهرمانان اروپا توسط زیدان شد. البته که در طول دوران بازی کارلوس، پاس گل و یا گل های زیبا و مانگار کم نبوده است. اما این دو صحنه برای فوتبالی بسیار خاص است.

افتخارات ملی و باشگاهی روبرتو کارلوس

افتخارات و قهرمانی های کارلوس در رده ملی و باشگاهی

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، افتخارات این فوتبالیست مطرح و یکی از بهترین دفاع چپ های تاریخ بیشمار است. افتخارات که نه محدود به دوران ملی او میشد، و نه باشگاهی، و حتی شامل برخی افتخارات شخصی نیز میشد. به همین خاطر و با توجه به اینکه روبرتو کارلوس سال ها است که دوران بازنشستگی خود را پشت سر میگذارد، نگاهی میاندازیم به کارنامه پرافتخار او. افتخاراتی که حتی به دست آوردن بعضی از آن ها آرزوی بسیاری از فوتبالیست ها است.

  • 2 قهرمانی در لیگ برزیل
  • 2 قهرمانی جام حذفی برزیل

رئال مادرید

  • 4 قهرمانی لالیگا
  • 3 قهرمانی سوپر کاپ
  • 3 قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا
  • 2 قهرمانی جام بین قاره ای
  • 1 سوپر کاپ اروپا

فنرباغچه

  • 2 قهرمانی سوپر کاپ ترکیه

رده ملی

  • 1 قهرمانی جام جهانی
  • 2 قهرمانی کوپا آمریکا
  • 1 قهرمانی جام کنفدراسیون ها
  • سومی بازی های المپیک

افتخارات فردی

  • دومین بازیکن برتر فوتبال جهان در سال 1997
  • نفر دوم مراسم توپ طلا 2002
  • 2 بار انتخاب به عنوان بهترین مدافع باشگاه های اروپا
  • 3 بار برنده کفش نقره ای فوتبال برزیل
  • برنده جایزه پای طلایی در سال 2008

دیدگاهتان را بنویسید