10 استادیوم بزرگ فوتبال دنیا

آشنایی با 10 استادیوم بزرگ فوتبال دنیا

10 استادیوم بزرگ فوتبال، نه تنها از حیث زیبایی و جذابیت، بلکه از نظر جو ورزشگاه نیز خاص هستند. فوتبال به عنوان یکی از مهم ترین رویدادهای ورزشی در دنیا، طرفداران بسیاری دارد. تا جایی که میلیاردها نفر در کل دنیا ممکن است مسابقات یک تورنمنت را تمشا کنند. اما یک ورزشگاه تا چه حد میتواند بر زیبایی ها و جذابیت های یک مسابقه بیفزاید؟ کافی است که برخی مسابقات مهم فوتبال دنیا نگاه کنیم، تا متوجه شویم که چقدر حضور و شور هواداران در کسب نتیجه اهمیت دارد. البته که این میزان هیجان تنها در استادیوم های بزرگ اتفاق نمی افتد. اما در هر صورت قصد داریم تا به 10 ورزشگاهی که بیشترین ظرفیت هوادارای را میتوانند در خود جای دهند، اشاره کنیم.

10 استادیوم بزرگ فوتبال دنیا

ورزشگاه هایی که امروزه ساخته می شوند، نه تنها برای یک رشته، بلکه کاربری چند گانه دارند. مانند سانتیاگو برنابئو جدید که علاوه بر فوتبال، امکان برگزاری سایر رشته ها و کنسرت در آن فراهم است. اما در هر صورت لازم به ذکر است که در این لیست تلاش شده تا به استادیوم های مخصوص رشته فوتبال پرداخته شود. اگرچه که استادیوم میشیگان که کاربری فوتبال آمریکایی نیز دارد، در این لیست جای گرفته است. اما از دیگر استادیوم ها صرف نظر شده است.

نکته مهم دیگر در رابطه با میزان دقیق ظرفیت ورزشگاه ها است. با توجه به برخی تغییرات که در ورزشگاه ها داده می شود، ممکن است چندین استادیوم با افزایش و یا کاهش ظرفیت مواجه شوند. که همین امر میتواند لیست 10 استادیوم بزرگ فوتبال را تغییر دهد. که در حال حاضر تلاش شده تا آخرین تغییرات در میزان ظرفیت ورزشگاه ها لحاظ شود، اما این آمار ممکن است دقیق نباشد. ضمن اینکه باید یادآور شد که میزان ظرفیت یک ورزشگاه در مسابقات داخلی و یا بین المللی میتواند متغیر باشد. امری که در استادیوم های اروپا شاهد آن هستیم. به طور مثال میزان ظرفیت حضور تماشاگران در ورزشگاه سیگنال ایدونا پارک دورتموند در بوندس لیگا بیشتر از ظرفیتی است که میتواند در رویدادهای ملی و بین المللی داشته باشد.

10. ورزشگاه برج العرب مصر – 86.000 نفر

ورزشگاه برج العرب مصر جزو 10 استادیوم بزرگ فوتبال در جهان

این ورشگاه که به فارسی به معنای ارتش مصر است، در سال 2006 و در نزدیکی دریای مدیترانه ساخته شد. این ورزشگاه به عنوان بزرگ ترین ورزشگاه کشور مصر، و البته دومین استادیوم بزرگ پس از ورزشگاه ساکر سیتی آفریقای جنوبی در قاره آفریقا شناخته می شود. لازم به ذکر است که از اصلی ترین دلایل ساخت این استادیوم، پیشنهاد برگزاری جام جهانی 2010 بود که در نهایت در این بازی ها در کشور آفریقای جنوبی برگزار شد. این ورزشگاه ظرفیتی بالغ بر 86.000 نفری دارد. این استادیوم میزبان بازی های تیم ملی فوتبال مصر هست.

9. ورزشکاه لوسیل قطر – 86.966 نفر

ورزشکاه لوسیل قطر از ورزشگاه های بزرگ دنیا

پس از انتخاب قطر به عنوان میزبان جام جهانی در سال 2022، این کشور شروع به ساخت ورزشگاه های جدیدی کرد. که ماحصل کار نیز ساخت یکی از 10 استادیوم بزرگ فوتبال در قطر شد. استادیوم های مدرن و بسیار زیبایی که البته با حواشی بسیار در مورد کارگران حاضر در پروژه ها همراه شد. در هر صورت این استادیوم که برای این مسابقات ساخته شد، یکی از مدرن ترین و زیباترین استادیوم های حال حاضر دنیا است، که ظرفیتی 86.966 نفر را میتواند در خود جای دهد. لوسیول که بیشترین میزبانی را در رقابت های جام جهانی 2022 بر عهده داشت، میزبان تورنمنت های مهم فوتبالی در کشور قطر است. ضمن اینکه این ورزشگاه یکی از مدرن ترین استادیوم های فوتبال در دنیا نیز به شمار میرود.

8. ورزشگاه ملی بوکت جلیل مالزی – 87.411 نفر

نمایی از ورزشگاه ملی بوکت جلیل در کشور مالزی

اگرچه مردم این کشور طرفدار آنچنانی فوتبال نیستند، اما یک استادیوم بزرگ را دارا هستند. این ورزشگاه که در سال 1966 در کوالالامپور مالزی ساخته شده، جزو 10 استادیوم بزرگ فوتبال دنیا محسوب می شود. یکی از نکات بارز و خاطره انگیز برای فوتبال ما نیز، به رقابت های جام ملت های آسیا در سال 2007 برمیگردد، که این ورزشگاه نیز یکی از میزبانان آن مسابقات بود. در مورد ظرفیت دقیق این استادیوم نیز اعداد 85.000 و 87.411 در سایت های مختلف ذکر شده است. البته که وجود پیست تارتان سبب شده تا از این ورزشگاه برای رقابت های مختلف دو و میدانی نیز استفاده شود. تا ورزشگاه ملی بوکت قابلیت چند منظوره بودن را داشته باشد.

7. استادیوم آزتکا مکزیک – 87.523 نفر

استادیوم آزتکا مکزیک یکی از 10 استادیوم بزرگ فوتبال

یکی از استادیوم های خاطره انگیز مسابقات جام جهانی، همین ورزشگاه آزتکا در کشور مکزیک است. این استادیوم که میزبان مهم ترین رویدادهای ورزشی بوده، بزرگ ترین فوتبالیست های تاریخ را نیز در چمن ورزشگاه خود دیده است. شاید یکی از خاص ترین دوره های جام جهانی سال 1986 بوده باشد که برخی بازی های مهم آن در این استادیوم برگزار شده است. صرف نظر از میزان ظرفیت، بی شک آزتکا به خودی خود جزو 10 استادیوم بزرگ فوتبال قرار میگیرد. این ورزشگاه نیز میتواند بیش از 87 هزار نفر را در خود جای دهد. تا فوتبال مکزیک صاحب یکی از بزرگ ترین و البته خاص ترین ورزشگاه های فوتبال در دنیا باشد.

6. استادیوم ومبلی لندن – 90.000

استادیوم ومبلی لندن از بزرگ ترین استادیوم های اروپا

ورزشگاه مهم و تاریخی انگلیسی ها، در چند نوبت مورد بازسازی قرار گرفت. این ورزشگاه که شاهد مهم ترین دستاورد فوتبالی سه شیرها یعنی قهرمانی در جام جهانی 1966 بود، هم اکنون میزبان مهم ترین رویدادهای ورزشی این کشور و حتی اروپا است. ومبلی که ظاهری بسیار زیبا نیز دارد، علاوه بر ظرفیت زیاد خود، از زیباترین ورزشگاه های فوتبال در اروپا و حتی دنیا محسوب می شود. ضمن اینکه مراحل پایانی رقابت های داخلی در فوتبال انگلیس و بازی های ملی این تیم نیز در ومبلی برگزار میشود. در واقع تا پیش از بازسازی دوباره این استادیوم، بازی های تیم ملی انگلیس در شهرهای مختلف برگزار میشد. اما در چندین سال گذشته تنها ومبلی میزبان بازی های سه شیرها بوده است.

5. ورزشگاه رز بول آمریکا – 92.000

نمایی از ورزشگاه رز بول آمریکا

کشور آمریکا با توجه به جمعیت و البته سیل هوادارانی که به ورزش دارد، خانه استادیوم های غول پیکر است. در واقع اگر تمرکز ما بیشتر به استادیوم های بزرگ فوتبالی نبود، شاید بیشترین سهم از 10 استادیوم بزرگ فوتبال به ورزشگاه های آمریکایی اختصاص پیدا میکرد. در هر صورت رز بول که یکی از بزرگ ترین ورزشگاه های دنیا است، در ایالت کالیفرنیا واقع شده است. از مهم ترین رویدادهای برگزار شده در این ورزشگاه میتواند به رقابت های جام جهانی 1994 آمریکا اشاره کرد. همچنین علاوه بر فوتبال، بیشتر رشته فوتبال آمریکایی با حضور بسیاری از هواداران در این وزرشگاه برگزار میشود.

4. ورزشگاه اف ان پی (ساکر سیتی) آفریقای جنوبی – 94.736

ورزشگاه ساکر سیتی آفریقای جنوبی جزو 10 استادیوم بزرگ فوتبال

از استادیوم های اصلی در مسابقات جام جهانی 2010، همین ورزشگاه ساکر سیتی بود. که همواره با آمدن نام ورزشگاه های این کشور، صدای بوق یا همان وو ووزلا نیز به گوشمان میرسد. این استادیوم که در سال 1989 ساخته شد، در چند نوبت بازسازی شد. که هم ترین آن برای مسابقات جام جهانی بود. این ورزشگاه نیز در کنار ظرفیت زیاد خود، یکی از زیباترین استادیوم هایی است که در قاره آفریقا وجود دارد. لازم به ذکر است که بزرگ ترین استادیوم آفریقا نیز همین ورزشگاه است. ساکرسیتی که میزبان دیدار نهایی جام جهانی 2010 نیز بود، کماکان یکی از نگین های مهم فوتبال در قاره سبز به شمار میرود.

3. ورزشگاه نیوکمپ بارسلونا – در حال بازسازی

نمایی از ورزشگاه قدیمی و جدید نیوکمپ بارسلونا

معبد مهم کاتالان ها که یکی از بزرگ ترین ورزشگاه های قاره اروپا محسوب می شود، سومین ورزشگاه از لیست 10 استادیوم بزرگ فوتبال دنیا میباشد. این ورزشگاه که از سال گذشته مورد بازسازی قرار گرفته است، هم اکنون میزبان تیم بارسلونا نیست. اگرچه که پیش از شروع بازسازی این ورزشگاه ظرفیتی بالغ بر 99.354 نفری را در خود جای میداد، اما پس از بازسازی ظرفیت ورزشگاه بیشتر هم خواهد شد. در هر صورت اگرچه نیوکمپ فعلی، ظاهری مانند سابق ندارد، اما در آینده ای نزدیک دوباره تبدیل به یکی از مهم ترین ورزشگاه های دنیا خواهد شد. هم اکنون عملیات ساخت و ساز با سرعت بالایی در این مکان در حال انجام است تا هر چه زودتر شاهد یکی از مدرن ترین و زیباترین استادیوم های فوتبال در دنیا باشیم.

2. ورزشگاه میشیگان آمریکا – 107.601

ورزشگاه میشیگان آمریکا

تنها کافی است رکورد حضور تماشاگران در چند سال گذشته را سرچ کنید. میبینید که بازی تدارکاتی در تور پیش فصل بین دو تیم رئال مادرید و منچستریونایتد در این ورزشگاه، تبدیل به پرتماشاگرترین مسابقه فوتبال شد. این ورزشگاه که با ظاهری مخصوص استادیوم های آمریکایی در شهر میشیگان واقع شده است، ظرفیتی بالغ بر بیش از 107 هز ار نفر را میتواند در خود جای دهد. تا در لیست 10 استادیوم بزرگ فوتبال در رتبه دوم قرار داشته باشد. تصویر حضور هواداران در دیدار تدارکاتی ذکر شده، یکی از تصاویر ناب و زیبا تاریخ فوتبال است. اگرچه در تاریخ فوتبال شاهد رکوردهای بسیار بیشتر حضور هواداران در ورزشگاه ها نیز بوده ایم.

1. استادیوم رونگرادو کره شمالی – 114.000

استادیوم رونگرادو کره شمالی جزو 10 استادیوم بزرگ فوتبال در دنیا

شاید جالب باشد، اما در صدر لیست 10 استادیوم بزرگ فوتبال، ورزشگاهی از کشور کره شمالی قرار دارد. این ورزشگاه که به دلیل شرایط این کشور، شاهد هیچ دیدار بزرگ و مهمی در خود نبوده، با ظرفیتی بسیار زیاد، میزبان رویدادهای مهم و مخصوص خود این کشور است. البته در مورد میزان ظرفیت دقیق این ورزشگاه نیز اختلاف نظرهایی وجود دارد. و از آنجایی که منابع اطلاعاتی از این کشور همواره محدود هستند، باید ظرفیتی در حدود 114 تا 150 هزار نفر برای این استادیوم در نظر گرفت. تا در هر صورت این ورزشگاه به عنوان بزرگ ترین استادیوم فوتبال در دنیا شناخته شود.

دیدگاهتان را بنویسید