ورزشگاه وستفالن

ورزشگاه وستفالن یا سیگنال ایدونا پارک، لانه زنبورها

ورزشگاه وستفالن، استادیوم خانگی تیم بورسیا دورتموند و یکی از جذاب ترین استادیوم های دنیاست. چرا که همواره ظرفیت بیش از 80 هزار نفری این ورزشگاه، اغلب در تمامی بازی ها تکمیل و جو فوق العاده ای در این ورزشگاه حاکم است. این استادیوم که به دلیل بحران های مالی باشگاه دورتمند، که آن ها را تا آستانه ورشکستگی نیز پیش برد، دارای یک نام تجاری نیز هست. استادیوم سیگنال ایدونا پارک نامی است که از سال 2005 بر روی این ورزشگاه گذاشته شده و تا سال 2031 نیز باقی خواهد ماند. در هر صورت این استادیوم زیبا که دارای جایگاه معروف و بدون صندلی دیوار زرد هست، دلایلی زیادی برای دلبستن به خود دارد. دلایلی که هر فوتبال دوستی آرزوی تماشای یک مسابقه در جو این ورزشگاه را دارد.

تاریخچه ساخت ورزشگاه وستفالن

تاریخچه ورزشگاه وستفالن

ساخت این ورزشگاه به سال 1971 بازمیگردد. جایی که کشور آلمان خود را برای برگزاری جام جهانی 1974 آماده میکرد. به همین خاطر آن ها تصمیم به احداث یک استادیوم در بندر شهر دورتموند گرفتند. کار ساخت و ساز این استادیوم سه سال به طول انجامید. ضمن اینکه ظرفیت این ورزشگاه در آن سال 53.872 نفر بود. ظرفیتی که در بازسازی های مختلف افزایش یافت و امروزه این استادیوم ظرفیتی بالغ بر 81.365 نفر دارد. نوع طراحی، قرارگیری جایگاه ها و دیگر شرایط ساخت این ورزشگاه از ابتدا جوی سنگین را در آن ایجاد کرد. تا جایی که حتی امروز نیز از استادیوم سیگنال ایدونا پارک به عنوان یکی از مخوف ترین ورزشگاه های جهان نام برده می شود.

جالب است بدانید که این استادیوم در بازی تدارکاتی که بین دو رقیب همشهری یعنی بورسیا دورتمند و شالکه 04 افتتاح شد. ورزشگاه وستفالن که یکی از مهم ترین استادیوم های کشور آلمان محسوب می شود و به “خانه اپرای فوتبال آلمان” نیز معروف است، میزبان بازی های مهمی بوده است. جدای از اینکه بازی های خانگی تیم دورتمند در این ورزشگاه انجام می شود، بسیاری از بازی های تیم فوتبال آلمان نیز در این ورزشگاه برگزار می شود. همچنین از مهم ترین بازی های برگزار شده در این استادیوم میتوان به بازی های جام جهانی سال 1974، یک چهارم و نیمه نهایی جام جهانی 2006 و همچنین فینال جام یوفا 2001 اشاره کرد.

جایگاه دیوار زرد دورتمند

جایگاه دیوار زرد دورتمندی ها

در اکثر استادیوم های دنیا، تیم ها دارای یک یا چند جایگاه برای هواداران تیفوسی و دو آتیشه خود هستند. جایگاهی که در آن هواداران در طول 90 دقیقه و به شکلی خاص تیم خود را تشویق میکنند. شاید یکی از معروف ترین این جایگاه ها، مربوط به دیوار زرد دورتموند باشد. جایگاهی در پشت دروازه و در قسمت جنوبی که بدون صندلی بوده و هواداران ایستاده تیم خود را تشویق میکنند. ظرفیت این بخش برای هواداران زردپوش دورتموند 24.454 نفر است. ظرفیتی که بیشترین تعداد جایگاه بدون صندلی در کل اروپا محسوب میشود. قسمتی که طرح های مختلف آن ها پیش از آغاز بازی های مهم این تیم بسیار معروف است. بی شک در تاریخ فوتبال، و همین طور در استادیوم های مختلف، دیوار زرد ورزشگاه وستفالن یکی از زیباترین جایگاه های دنیاست.

امکانات رفاهی استادیوم سیگنال ایدونا پارک

امکانات استادیوم سیگنال ایدونا پارک

در تمامی ورزشگاه ها، برخی الزامات برای رفاه بیشتر تماشاگران بسیار مهم هستند. از جمله دسترسی به وسایل نقلیه عمومی، محل احداث ورزشگاه، بوفه های تغذیه و رستوران، هتل، کیفیت صندلی و … از جمله مهم ترین دلایلی هستند که در کنار تعصب و علاقه به یک تیم، سبب حضور تماشاگران در استادیوم ها می شود. شاید بتوان در مورد استانداردهای ورزشگاه وستفالن نیز نمره خوبی داد. چرا که تنها کافی است ظرفیت این ورزشگاه را در تمامی بازی های این تیم، حتی بازی های کم اهمیت نگاه کنیم. خواهیم دید که همواره بیش از 80 هزار نفر برای تماشای بازی های دورتمند به ورزشگاه می آیند. که البته امکانات این استادیوم در کنار تعصب به این تیم ریشه دار و محبوب آلمانی از جمله مهم ترین دلایل هستند.

این ورزشگاه که در شهر احداث شده و دسترسی بسیار خوبی دارد، در نزدیکی خود هتل های مختلفی را نیز میبیند. که هتل مرسور دقیقا در رو به روی این ورزشگاه قرار دارد. نکته ای که به دلیل محبوبیت این تیم در کل دنیا، شرایط را برای مسافرانی که برای تماشای بازی های این تیم به این شهر آمده اند را مهیا میکند. ورزشگاهی که بی شک یکی از جذابیت چندگانه در فوتبال دنیا محسوب می شود. جذابیتی که با حضور هواداران پرشور دورتموندی در آن، برای فوتبال دوستان به وجود می آید. جوی که یکی از دلایل پیوستن بازیکنان به این تیم مطرح آلمانی است.

میزبانی وستفالن از مسابقات مهم ملی

میزبانی استادیوم وستفالن در بازی های ملی آلمان

یکی از کاندیدهای مهم میزبانی از بازی های مهم در کشور آلمان، همین استادیوم سیگنال ایدونا پارک است. با توجه به ظرفیت این استادیوم، و همچنین استاندادرهای مختلف بین المللی در آن، همواره از گزینه های بازی های مانشافت است. در واقع هم در جام جهانی 2006، و هم در مسابقات یورو 2024 از استادیوم های میزبان بازی ها است. جالب است که دیدار خاطره انگیز ایتالیا در مقابل آلمان میزبان در مرحله نیمه نهایی در همین استادیوم وستفالن برگزار شد. همچنین بسیاری از دیدارهای مهم یورو در سال 2024 نیز قرار است در همین ورزشگاه انجام شود. که از این دیدارها میتوان به مرحله یک هشتم و همچنین دیدار نیمه نهایی جام اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید