سارینا ویگمن

سارینا ویگمن، چطور بهترین سرمربی زنان جهان شد؟

سارینا ویگمن مربی اهل کشور هلند است. این فوتبالیست سابق که از سال 1989 حرفه خود را در این زمینه و در تیم اسدو آغاز کرد، بازیکن پیشین تیم ملی لاله های نارنجی نیز به حساب می آید. افتخارات چند سال گذشته و البته کاریزما و سبک فوتبالی تیم های تحت هدایت او بسیار مورد توجه قرار گرفته است. تا جایی که در آخرین مرتبه در سال 2023 به عنوان بهترین سرمربی فوتبال زنان جهان انتخاب شد. البته که این عنوان تنها افتخار کسب شده توسط او نبود. دستاوردهای ویگمن در سال های اخیر سبب شده تا توجه زیادی به تیم های تحت هدایت او و البته نتایج کسب شده توسط یارانش جلب شود. تا جایی که حتی به عنوان یکی از گزینه های مهم، برای سرمربیگیری در یکی از تیم های مطرح مردان تبدیل شود.

داستان فوتبالی سارینا ویگمن، اسطوره هلندی

دورا جوانی و بازیکنی سارینا ویگمن هلندی

بی شک زمانی که صحبت از فوتبال میشود، یاد ستاره های درخشان تاریخ این کشور و البته حسرت قهرمان نشدن لاله های نارنجی در جام جهانی فوتبال به یادمان می افتد. ستاره هایی که در لباس کشورشان و حتی در باشگاه های مطرح اروپایی افتخارات بسیاری به دست آوردند. فوتبالیست هایی که در تاریخ اهدا توپ طلا نیز سهم بسزایی را به خود اختصاص داده اند. اما شاید جالب باشد که یک زن هلندی دستاوردهایی را طی سالیان اخیر و در دوران حرفه ای خود به دست آورده که باعث مباهات این کشور است. افتخاراتی که حتی در برخی زمینه ها از اسطوره های این کشور مانند کرایوف یا رود گولیت نیز بیشتر است! ستاره ای که نه تنها در دوران بازیکنی خود، که پس از مربیگری نیز افتخارات زیادی در عرصه باشگاهی و ملی به دست آورده است.

ویگمن در سال 1969 در لاهه هلند به دنیا آمد. به طور حرفه ای از تیم اسدو فوتبال خودش رو شروع کرد و در سال 1989 به تیم فوتبال کارولینا شمالی تاهلز پیوست. او در این تیم توانست مقام قهرمانی در لیگ زنان آمریکا را به دست بیاورد. بعد از آن در سال 1994 به کشور خود بازگشت و به عضویت تیم تر لید درآمد. او برای 10 فصل در این تیم به میدان رفت. نکته جالب توجه در مورد سارینا ویگمن این است که به نخستین هلندی تبدیل شد (بین زنان و مردان) که به 100 بازی برای تیم ملی کشورش رسید. او که سابقه حضور در سه یورو را نیز در کارنامه دارد، به دلیل این رکورد بینظیر توسط لوئیز فن خال مورد تقدیر قرار گرفت.

آغاز دوران مربیگری ویگمن در تیم تر لید

شروع دوران مربیگری ویگمن

پس از اینکه او 10 سال برای این باشگاه بازی کرد، زمانش فرا رسیده بود تا شانس خود را روی نیمکت مربیگری امتحان کند. البته چه جایی بهتر از باشگاهی که کاملا نسبت به آن شناخت داشت. نکته جالب آن که ویگمن خیلی زود توانایی خودش را نشان داد و در فصل اول حضور خود توانست دو گانه داخلی را برای این تیم به ارمغان بیاورد. پس از آن ویگمن به تیم اودو دن هاخ پیوست و توانست این افتخار را دوباره تکرار کند. تا نشان دهد هوش و توانایی او در کسب موفقیت تیم هایش اهمیت زیادی دارد. در این حال تلاش سارینا ویگمن برای دریافت بالاترین مدرک مربیگری اروپا نیز ادامه داشت. تا اینکه در سال 2016 توانست مدرک حرفه ای خود را از یوفا دریافت کند.

به صورت کلی، کاریزما و شخصیت رهبری ویگن، در همان دوران بازیکنی نیز پیدا بود. تا در آن زمان نیز بسیاری این روحیه رهبری او را ستایش کنند. همچنین افرادی که در آن زمان پیگیر اخبار زنان بودند، بی شک انتظار ظهور یکی از بهترین استعداد های مربیگری در عرصه زنان را داشتند. در واقع جدای از علم و دانش مربیگری، که سارینا ویگمن آن را به خوبی طی کرد، دوران حرفه ای فوتبال و البته شخصیتی که داشت، در موفقیتش بسیار مهم بود. به همین خاطر تمامی این فاکتورها سبب شد تا هوش و نبوغ خود را به خوبی در این عرصه به نمایش بگذارد. تا به امروز که به عنوان یکی از بهترین مربیان فوتبال زنان در جهان شناخته میشود.

تاریخ سازی با لاله های نارنجی

قهرمانی اروپا زنان هلند با سارینا ویگمن

یک سال پس از کسب مدرک حرفه ای مربیگری، ویگمن که کارنامه خوبی داشت، به عنوان سرمربی تیم زنان هلند انتخاب شد. انتخابی که سبب رقم خوردن یک اتفاق تاریخی در فوتبال زنان هلند نیز شد. چرا که آن ها توانستند در سال 2017 و برای نخستین مرتبه مقام قهرمانی مسابقات جام ملت های زنان اروپا را کسب کنند. در همان سال بود که نام ویگمن بسیار بر سر زبان ها افتاد. همین قهرمانی نیز مهم ترین عامل برای انتخاب سارینا ویگمن به عنوان بهترین سرمربی زنان جهان در سال 2017 شد. رکوردشکنی و افتخار آفرینی ویگمن و شاگردانش در تیم ملی هلند کماکان ادامه داشت، تا جایی که در سال 2019 برای نخستین بار به دیدار نهایی جام جهانی زنان راه یافتند. البته که طلسم قهرمانی برای آن ها نیز پابرجا باقی ماند.

کسب این افتخارات سبب شد تا فیفا در سال 2020 ویگمن را دوباره به عنوان بهترین سرمربی زن جهان انتخاب کند. ضمن اینکه از نگاه فدراسیون تاریخ و آمار نیز به عنوان بهترین سرمبی زن شناخته شد. این افتخارات سبب شد تا انگلیسی ها عزم خود را برای جذب بهترین مربی برای تیم خود جذب کنند. تا زمینه ساز یک قهرمانی تاریخی برای کشورشان شوند.

تاریخ سازی سارینا ویگمن با تیم ملی انگلیس

قهرمانی ویگمن با تیم ملی انگلیس

سال 2019 بود که فدراسیون فوتبال انگلیس از عقد قرارداد با ویگمن برای هدایت تیم زنان این کشور خبر داد. خبری که میشد تصور کرد که باید آماده تماشا یک انگلیس جذاب در مسابقات پیش رو باشیم. که همین اتفاق نیز افتاد و انگلیس توانست برای اولین بار در تاریخ خود در سال 2021 به عنوان قهرمانی یورو دست پیدا کند. این قهرمانی اولین قهرمانی تیم ملی انگلیس در بخش مردان و زنان پس از 56 سال بود. ویگمن سپس توانست قهرمانی جام فینالیسما را نیز برای سه شیرها به دست بیاورد. تا باز هم به عنوان بهترین سرمبی زن جهان انتخاب شود.

جام جهانی زنان در سال 2023 را که همگی با بوسه روبیالس به هرموسو در جشن قهرمانی زنان اسپانیا به یاد می آورند، با نایب قهرمانی سارینا ویگمن و شاگردانش همراه بود. افتخاری که هنوز ویگمن نتوانسته آن را به دست بیاورد. البته که هیچ بعید نیست در آینده ای نزدیک بتواند طلسم قهرمانی جهان را نیز بشکند و به عنوان یک هلندی به این مهم دست پیدا کند. البته که بعد از این جام نیز ویگمن به عنوان بهترین مربی زن اروپا انتخاب شد. جالب است که او تنها زنی است که سه بار به عنوان بهترین مربی زن جهان انتخاب شده است. رکوردی که هنوز در بخش مردان نیز کسی موفق به انجام آن نشده است.

افتخارات سارینا ویگمن به عنوان مربی در فوتبال

  • قهرمانی با تیم ملی هلند در یورو 2017
  • نایب قهرمانی در جام جهانی زنان با تیم ملی هلند در سال 2019
  • قهرمانی یورو با تیم ملی انگلیس در سال 2021
  • قهرمانی فینالیسما با تیم ملی زنان انگلیس
  • نایب قهرمانی جام جهانی زنان در سال 2023 با انگلیس

دیدگاهتان را بنویسید