داستان لباس سیاه و سفید یوونتوس

لباس یوونتوس که برای سال های زیادی به رنگ راه راه سیاه و سفید است، داستان جالبی پشت خود دارد. لباسی که حتی تبدیل به یک لقب برای این تیم یعنی بیانکونری (سیاه و سفید) شده است. به همین خاطر در کنار القابی چون بانوی پیر که از مهم ترین لقب های این تیم به شمار میرود، به این تیم شهر تورین، گورخرها نیز میگویند. در هر صورت داستان شکل گیری کیت یوونتوس که در ابتدا به رنگ جالب صورتی بود، خواندنی است. داستانی که به اندازه یک تاریخ و به قیمت تعیین کننده هویت یک باشگاه انجامیده است.

تاسیس باشگاه یوونتوس و فرمانروایی خانواده آنیلی

اولین لباس باشگاه یوونتوس

برای اینکه دریابیم تاریخچه لباس یوونتوس به چه شکلی بوده، بهتر است برگردیم به زمان تاسیس این باشگاه، یعنی سال 1897 میلادی. جایی که در یک دبیرستان تعدادی از همکلاسی ها اقدام به تشکیل یک تیم کردند. این تیم در یک دفتر کوچک به همراه چند اتاق شکل گرفت. و جالب آنکه تا مدتی نام مشخصی نیز برای آن انتخاب نشده بود. تا اینکه از بین نام هایی چون “جامعه ای که با سرعت پیش میرود”، یا “جامعه ورزشی ماسیمو داتزیو” و البته “باشگاه یوونتوس”، نام یوونتوس برای این تیم انتخاب شد. که این اسم به معنای جوانان است. جالب تر آنکه لباس این تیم از همان ابتدا به رنگ صورتی بود. رنگی که کم تر شاهد استفاده تیمی حتی تا به امروز هستیم. شاید یکی از تیم های مطرح که در ایتالیا این رنگ را به تن میکند، پالرمو باشد.

یوونتوسی ها که پس از آغاز فعالیت خود تا سال ها زیر سایه تیم های شهر میلان بودند. پس از چند افت و خیز در این باشگاه سرانجام یکی از مهم ترین تغغیرات در کادر مدیریتی و بحث مالکیت این باشگاه به وجود آمد. در سال 1923 خانواده مطرح آنیلی سکان هدایت باشگاه را در دست گرفتند. آن ها که بنیانگذار کمپانی فیات بودند، حتی تا به امروز نیز به صورت نسل به نسل کارهای مربوط به این باشگاه را در اختیار دارند. تا تنها در لباس یوونتوس که در تاریخچه مالکیت این باشگاه نیز داستان های جذابی نهقفته باشد. در واقع حضور آنیلی ها در راس باشگاه یکی از مهم ترین دلایل موفقیت های پرشمار این تیم در تاریخ خود بوده است. تیمی که علاوه بر سری آ، در اروپا نیز موفقیت های مختلفی به دست آورده است.

تغییر رنگ اتفاقی در لباس یوونتوس

تغییر کیت یوونتوس به سیاه و سفید

در ابتدا قرن بیستم، انگلیس که تیم های خوب و تازه تاسیس زیادی داشت، به عنوان ابداع کننده این ورزش نیز شناخته میشد. به همین خاطر از این لحاظ کشورها و تیم ها نسبت به این کشور حسابی دیگری باز میکردند. میدلندز که در آن زمان تنها یک باشگاه به نام تیم ناتس کانتی داشت، در سال 1862 تیم داری خود را آغاز کرده بود. لباس این تیم به رنگ مشکی و نارنجی بود. تا اینکه ویلیام گان رئیس وقت این باشگاه تصمیم گرفت تا رنگ آن را تغییر دهد. و پیراهن های این تیم به رنگ سیاه و سفید تغییر پیدا کرد. شاید یکی از مهم ترین دلایل این تغییر این بود که خود گان یک فروشگاه لباس ورزشی داشت، و بر همین اساس توجه زیادی به رنگ ها و البته طرح لباس ها داشت.

پس از چند سالی که از تاسیس باشگاه یوونتوس میگذشت، جان ساویج به عنوان نماینده این تیم به انگلیس آمد تا از لباس های مرغوب این فروشگاه که بسیار معروف نیز بود، دیدن کند. تا برای باشگاه یوونتوس لباس نیز تهیه کند. در آن زمان رنگ لباس یوونتوس صورتی بود. اما پس از ثبت سفارش و ارسال محموله به تورین، باعث شگفتی همه اعضا تیم شد. چرا که لباس های ارسال شده به رنگ سفید و سیاه راه راه و بدون هیچ اثری از رنگ صورتی بود. مشخص نبود که ساویج و گان در مورد رنگ اشتباه کرده بودند، یا اینکه تنها محموله موجود در فروشگاه برای یوونتوسی ها ارسال شده است. اما این موضوع چندان به مذاق بازیکنان و مقامات باشگاه بد نیامد. و با استقبال آن ها رو به رو شد تا رنگ اصلی و کیت یوونتوس برای همیشه تغییر کند.

تغییرات جزئی و گسترده در کیت یوونتوس تا به امروز

لباس های متفاوت یوونتوس

یوونتوسی ها که از محموله رسیده راضی بودند، تصمیم گرفتند تا از همین رنگ ها برای لباس خود استفاده کنند. رنگ هایی که سبب شده تا آن ها لقب بیانکونری را نیز با خود داشته باشند. و در همه جای دنیا نیز رنگ های راه راه سیاه و سفید تبدیل به نمادی برای این باشگاه شده است. با این حال این تغییر سبب نشده تا گورخرها از رنگ صورتی غافل شوند. چرا که در سال های گذشته بارها آن ها از این رنگ به عنوان لباس دوم خود استفاده کرده اند. تا هویت و گذشته خود را که چند سالی با آن رنگ به میدان میرفتند، حفظ کنند. در سال های ابتدایی چند باری فرم یقه ها، بافت و مدل لباس تغییر کرد. اما آنچه که در لباس یوونتوس ثابت بود، همان رنگ های سیاه و سفید بود.

تیم های ایتالیایی نیز تا سال ها از لوگو یا آرم بر روی لباس های خود استفاده نمیکردند. تا اینکه پس از سال ها نشان باشگاه بر روی لباس حک شد. تا پیش از آن نیز تیم های ایتالیایی برای هر 10 عنوان قهرمانی در لیگ، یک ستاره به لباس خود اضافه میکردند. اولین تیمی که این ایده را در سال 1958 اجرا کرد، یوونتوس بود. تا لباس راه راه بانوی پیر با این ستاره ها تکمیل شود. تیمی که با بیش از 30 عنوان قهرمانی، علاوه بر اینکه تنها تیم سه ستاره ایتالیاست، در کیت خود نیز از آن استفاده می کند. در هر صورت کیت یوونتوس به عنوان یکی از کیت های خاص و زیبا در جهان شناخته می شود. تیمی که با همه فراز و فرودها، همواره حامیان وفادارای به قدمت بانوی پیر دارد.

دیدگاهتان را بنویسید