اولتراهای فوتبال

وحشتناک ترین اولتراهای فوتبال، تیفوسی های افراطی

اولتراهای فوتبال به هواداران افراطی هر تیم میگویند، که در زمان بازی به صورت ویژه تیم خود را تشویق میکنند. البته که تنها ویژگی این گروه تشویق های بی امان و البته ظاهر خاصشان نیست. بلکه ممکن است خط مشی کل استادیوم یا هواداران یک تیم را نیز تعیین کنند. تیفوسی های فوتبال که نام دیگر این دسته از هواداران است، تعصب ویژه ای به تیم خود دارند و باشگاه را اولویت حمایت خود میدانند. قطعا چند جایگاه کاملا سفید پوش در سانتیاگو برنابئو، یا سایر استادیوم های فوتبال را دیده اید، که تماشاگران بی اما در حال تشویق تیم خود هستند. این ها دقیقا همان اولتراهایی هستند که در تمامی باشگاه های بزرگ و کوچک دنیا وجود دارند. اما شاید بتوان وحشتناک ترین و خاص ترین گروه های افراطی فوتبال را در تیم های ذیل پیدا کرد.

اولتراهای فوتبال، هواداران گالاتاسرای (Ultra Aslan)

هوادران اولترا تیم گالاتاسرای

طبق تحقیقی که چند سال گذشته انجام شد، محققان دریافتند که صدایی که از ورزشگاه خانگی گالاتاسرای یعنی رمز پارک ساطع میشود، به اندازه صدای یک هواپیمای جت است. در واقع شور و هیجان در استادیوم حدودا 52.000 نفری گالا تا این حد بالاست. در واقع حضور هواداران پرشور ترکی در این ورزشگاه و صدای تشویق آن ها، کار را برای هر حریفی سخت میکند. به همین خاطر نیز اولتراهای این تیم که به اولترا اصلان معروف هستند، یکی از خاص ترین این دسته هواداری به شمار می روند. در واقع در بین تیفوسی های فوتبال، نقش هواداران گالاتاسرای به شکل ویژه ای در این لیست محفوظ است.

در سال 2001 بود که این گروه به شکل رسمی جهت حمایت حداکثری از این تیم ترکی تشکیل شد. جالب است که حتی تا به امروز نیز هواداران این تیم، برای استقبال از حریف از جمله ” به جهنم خوش آمدید” استفاده میکنند. که با توجه به شعله ها و آتش بازی که در ورزشگاه به راه می اندازند و صدایی که تولید میکنند، شاید بتوان گفت واقعا تداعی کننده یک جهنم زمینی برای حریفان است!

تیفوسی های فوتبال، هواداران لاتزیو

تیفوسی های فوتبال، طرفداران لاتزیو

دومین تیمی که هواداران افراطی زیادی دارد، لاتزیو ایتالیاست. تیم پایتخت نشین که همواره از ارتباط آن ها با موسولینی و جریان فاشیست صحبت می شود. هوادران لاتزیو که در بسیاری از مواقع چه در داخل و مخصوصا خارج از استادیوم با هوادران سایر تیم ها درگیر می شوند، جزو هوادران خشن فوتبال به حساب می آیند. آن ها که خود را مالک تاج و تخت رم میدانند، درگیری های زیادی نیز در دربی شهر رم دارند. که میتوانید داستان دربی دلاکاپیتاله را اینجا بخوانید. جایگاه اصلی این اولتراهای فوتبال بیشتر پشت دروازه و در جایگاه معروف به Curva Nord است. در سال های گذشته تیفوسی های این تیم درگیری های زیادی با هوادران سایر تیم ها داشتند که یکی از معروف ترین آن در سال 2012 و مقابل تاتنهامی ها بود.

تیفوسی های لژیا ورشو ملقب به Teddy Boys 95

اولتراهای فوتبال هوادار لژیا ورشو

همواره در بلوک شرقی اروپا نه تنها تعداد تیفوسی ها و درگیری ها بیشتر است، بلکه ماجرای مربوط به هولیگان ها نیز بسیار بیشتر اتفاق می افتد. هولیگان هایی که شرایط متفاوت تری نسبت یه اولتراهای فوتبال دارند، و بحث آن ها جداست. در هر صورت لژیا که تیمی از پایتخت لهستان است، دارای تیفوسی های زیادی است. تا حدی که در بازی های خانگی و مخصوصا دیدارهای حساس، جوی بسیار ملتهب و ترسناکی در استادیوم به وجود می آید. دسته اصلی رهبران این تیفوسی ها نیز گروهی به نام تدی بویز 95 است. که گروهی افراطی و نژادپرست به حساب می آید. چه در بازی های باشگاهی و چه در بازی های اروپایی، شاهد درگیری های زیادی توسط این تیفوسی های فوتبال لهستان بوده ایم.

اولترهای ستاره سرخ بلگراد (Delije)

هواداران تیفوسی ستاره سرخ بلگراد

بی شک یکی دیگر از تیم هایی که با هوادران خشن و افراطی خود بیشتر شناخته می شود، تیم ستاره سرخ بلگراد است. پایگاه اولتراهای فوتبال این باشگاه که بسیار قدیمی و به سال 1989 بازمیگردد، تشکیل دهنده یکی از ترسناک ترین تیفوسی ها فوتبال در دنیا است. شاید دیدار دربی این شهر بین دو تیم ستاره سرخ و پارتیزان یکی از ترسناک ترین و خشن ترین دربی های دنیا است، که میتواند جزو 10 دربی برتر قرار بگیرد. دیداری که بارها شاهد درگیری بسیار بین بازیکنان و البته هوادران دو تیم بوده است.

تیفوسی های تیم فرانس واروش مجارستان (Green Monster)

الوتراهای ملقب به هیولای سبز طرفدار تیم فرانس واروش

یکی دیگر از تیم ها نام آشنا شرق اروپا که به واسطه حضور چند باره در لیگ قهرمانان اروپا شناخته می شود، فرانس واروش است. البته که نباید از هوادران افراطی این تیم نیز گذشت، که به هیولاهای سبز معروف هستند. البته که گاهی اولترهای این تیم پا را فراتر گذاشته و در قامت هولیگان ها ظاهر می شوند. چرا که در برخی دیدارهای این تیم مجاری شاهد استفاده آن ها از چوب بیسبال، شوک برقی و حتی زنجیر هستیم. از همین رو شاهد درگیری های زیادی بین آن ها با سایر تیم های مجاری و مخصوصا کشورهای دیگر بوده ایم. اخیرا نیز دولت محارستان تصمیم بر مقابله با این سطح از خشونت گرفته است و باید دید اولترهای فوتبال در مجارستان تسلیم این خواسته خواهند شد یا خیر.

اولتراهای ریورپلاته، متصب و خشن

اولتراهای فوتبال هوادار ریورپلات

هواداران در فوتبال آمریکای جنوبی همواره با شور و هیجان خاصی تیم خود را تشویق میکنند. از همین رو تیفوسی های فوتبال در این کشور بسیار خاص و هیجانی هستند. در بین کشورهای حاضر، آرژانتین و در صدر آن ها دو تیم بوکاجونیورز و ریورپلاته هوادران بسیار پرشور و افراطی دارند. تا جایی که دربی بین دو تیم یا همان سوپر کلاسیکو شاهد اتفاقات بسیاری است. اما شاید یکی از دلایل انتخاب ریورپلاته به عنوان یکی از خشن ترین اولتراهای فوتبال در این لیست به سال 2002 بازمیگردد. جایی که یکی از هوادران بوکا با ضرب گلوله کشته شد و بازی به حالت تعلیق درآمد. در سال 2004 نیز حمله هوادران ریورپلات به اتوبوس هوادارن نیولز اولدبویز سبب کشته شدن دو تن از هواداران این تیم شد.

در هر صورت تیفوسی ها یا همان اولتراها که گاهی هیجان خود را بیش از تشویق و تعصب به تیم خود می کشند، سبب رخ دادن اتفاقات تلخی نیز می شوند. اما به هر حال نمیتوان با توجه به ابعاد گسترده و تاثیری که فوتبال بر جوامع و افراد دارد، هیجان موجود را نادیده گرفت. البته که هیجانی که به آسیب به بقیه افراد منجرب نشود.

اولتراهای فوتبال، هواداران میلوال

تیفوسی های فوتبال، هواداران میلوال

شاید یکی از تیم های ناشناخته این لیبست، همین تیم میلوال باشد. این تیم که در دهه های 70 و 80 میلادی به اوباش گری هوادارانش معروف بود، در لیست هواداران افراطی ما نیز قرار گرفته است. این تیم که در لیگ های دسته پایین انگلیس توپ میزند، هواداران مخصوص به خود را دارد. که شاید یکی از مهم ترین اتفاقات در تاریخ آن ها نه کسب عنوان قهرمانی، که درگیری هوادارانشان با تیم حریف بود. در سال 1965 پرتاب نارنجکی از سوی هواداران تیم برنتفورد، آغاز درگیری و تنش بین سکوها را ایجاد کرد. این مورد اولین و مهم ترین اتفاق درمورد هواداران این تیم بود. در سال 1985 ینز پس از شکست مقابل تیم لوتون تاون، طرفداران این باشگاه و هواداران این تیم درگیر و تعداد زیادی به همین خاطر بازداشت شدند.

در طول حیات این تیم، کماکان شاهد برخی درگیری ها توسط هلویگان های این باشگاه هستیم. تا جایی که علی رغم بازداشت های پرشمار، کماکان این تیم به هواداران خشنی که دارد، معروف است. به همین خاطر تمشاگران میلوال نیز از اولتراهای فوتبال به حساب می آیند.

دیدگاهتان را بنویسید