ورزشگاه آلیانز آرنا، نمایی زیبا از شهر مونیخ

ورزشگاه آلیانز آرنا مونیخ، استادیوم خانگی تیم فوتبال بایرن مونیخ آلمان است. ورزشگاهی زیبا و مدرن که در سال 2005 افتتاح شد تا میزبان بازی های این باشگاه باشد. البته که باشگاه مونیخ 1860، رقیب همشهری بایرنی ها نیز اجازه بازی در این ورزشگاه را دارند. در واقع باشگاه مونیخ 1860 تا سال 2006 یعنی یک سال بعد از ساخت ورزشگاه، 50 درصد از سهام استادیوم آلیانز آرنا مونیخ را در اختیار داشت. اما بایرنی ها آن را با رقمی حدود 11 میلیون یورو خریداری کردند. تا مالک کامل این ورزشگاه باشند. اما همان طور که گفتیم، اجازه باری به مونیخ 1860 در این ورزشگاه داده می شود.

ساخت ورزشگاه آلیانز آرنا

ساخت ورزشگاه آلیانز آرنا

از سال 1972، بایرن مونیخ بازی های خود را در ورزشگاه قدیمی و زیبا المپیک مونیخ انجام میداد. اما در سال 2002 آن ها تصمیم به ساخت ورزشگاهی جدید و مدرنی میگیرند. به همین منظور و با توجه به قانون 1+50 فوتبال آلمان در اکتبر 2002 رای گیری برای ساخت ورزشگاه جدید انجام می شود. با اینکه نظر برخی افراد بازسازی استادیوم المپیک بود، اما با توجه به مخالفت معمار این ورزشگاه و برخی دیگر از کارشناسان، و با دریافت اکثریت آرا، تصمیم بر ساخت ورزشگاهی جدید در محلی تازه گرفته می شود. از همین رو و پس از سه سال، ورزشگاهی مدرن و زیبا با قابلیت های مختلف با نام استادیوم آلیانز آرنا مونیخ ساخته می شود. در واقع سرعت بالا ساخت این ورزشگاه جدید و مدرن نیز مورد توجه قرار گرفته است.

ورزشگاه آلیانز آرنا که یکی از زیباترین و البته مجهزترین ورزشگاه های آلمان و اروپا محسوب می شود، ظرفیتی بالغ بر 70.024 نفر دارد. البته که ظرفیت ابتدایی آن 69.000 نفر بود که پس از موافقت اعضا در سال 13-2012 افزایش پیدا کرد. البته که ظرفیت دقیق در بازی های باشگاهی آلمان و بازی های اروپایی کمی متفاوت است. جالب است بدانید که این استادیوم توسط گروه خدمات مالی آلیانز ساخته شده است. به همین خاطر تا 30 سال حق نام ورزشگاه را برای خود حفظ کرده است. اما به دلیل قوانین عدم حمایت از شرکت های اسپانسر توسط فیفا و یوفا، نام استادیوم در بازی های ملی و اروپایی تغییر میکند. و باید با نام هایی چون فیفا WM مونیخ استادیوم (در جام جهانی 2006) یا ورزشگاه فوتبال مونیخ معرفی شود.

امکانات استادیوم آلیانز آرنا مونیخ

امکانات استادیوم آلیانز آرنا

یکی از جذاب ترین ویژگی های این ورزشگاه استفاده از تکنولوژی نورپردازی بیرونی ورزشگاه است. در واقع سازه اطراف استادیوم دارای المان های نوری هستند که میتوانند به طرح و رنگ های مختلف دربیاید. تا جایی که در اوایل افتتاح این استادیوم، در زمان بازی های بایرن مونیخ، قسمت بیرونی ورزشگاه به رنگ قرمز، و در زمان بازی های مونیخ 1860 آبی میشد. در حالت پیش فرض نیز این پنل رنگی سفید است. این ویژگی ورزشگاه آلیانز آرنا سبب شد تا به اولین استادیوم با چنین ویژگی در دنیا تبدیل شود. این استادیوم پس از ورزشگاه وستفالن دورتمند، دومین ورزشگاه بزرگ آلمان نیز محسوب می شود. ضمن اینکه این قابلیت به زیبایی های بصری این ورزشگاه و از جمله دیگر دلایل محبوبیت آن افزوده است.

آلیانز دارای بزرگ ترین مجموعه پارکینگ در اروپا نیز هست. که دارای یک ساختمان چهار طبقه و ظرفیت 9800 اتومبیل است. که در نوع خود جالب بوده و امکانات رفاهی آن را نشان می دهد. رستوران ها و فود کورت های مختلف، در کنار اتاق های VIP از جمله دیگر امکانات این استادیوم است. ضمن اینکه بخش اعظمی از سکوهای این ورزشگاه نیز در زیر سقف آن جای میگیرند. تا در زمان وقوع بارش باران یا برف، تماشاگران مشکلی نداشته باشند. همچنین فروشگاه هوادارای مگا استور بایرن مونیخ نیز در داخل ورزشگاه آلیانز آرنا قرار داده شده است. تا هواداران انواع اقلام مرتبط با تیم خود را بتوانند خریداری کنند. 4 رختکن برای تیم میزبان و 4 رختکن برای مهمان و 2 رختکن هم برای داوران تعبیه شده است. 550 توالت و 190 مانیتور نیز در ورزشگاه وجود دارد.

نخستین گل ها و میزبانی های مهم آلیانز

حضور هواداران در ورزشگاه آلیانز آرنا مونیخ

برای افتتاح وزشگاه، مونیخ 1860 به مصاف نورنبرگ رفت. که پاتریم میلچرائوم بازیکن تیم مونیخ 1860 موفق شد تا اولین گل را در استادیوم تازه تاسیس آلیانز آرنا به ثمر برساند. تیم بایرن مونیخ نیز در مصاف با تیم ملی آلمان، در این استادیوم برای اولین بار به میدان رفت. اما نخستین گل رسمی این استادیوم نیز توسط گلزن معروف ژرمن ها و بازیکن سابق بایرن مونیخ یعنی میروسلاو کلوزه به ثمر رسید. که البته در لباس وردربرمن توانست تا دروازه بایرن را باز کند. اگرچه مونیخی ها در نخستین بازی رسمی خود در این ورزشگاه موفق شدند تا وردربرمن را با نتیجه 3 بر 1 شکست دهند. با توجه به اینکه بایرنی ها طرفداران زیادی در مونیخ داشتند و حمایت حداکثری از این تیم در بازی ها مهم بود، بار دیگر شاهد افزایش گنجایش این استادیوم بودیم.

کارل هاینتس رومینگه اسطوره و مدیر وقت باشگاه، با دریافت مجوزهای لازم، در سال 2014 نصب 2000 صندلی جدید را اعلام کرد. تا استادیوم آلیانز آرنا مونیخ ظرفیتی بالغ بر 75000 نفر پیدا کند. فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال 2013 و بازی افتتاحیه جام جهانی در سال 2006 از مهم ترین بازی های برگزار شده در این استادیوم هستند. همچنین در مجموع 3 بازی از مرحله گروهی این جام، یک مسابقه یک چهارم نهایی و البته نیمه نهایی جام جهانی در این استادیوم انجام شد. در کل این ورزشگاه، به عنوان یکی از زیباترین ورزشگاه های اروپا و کشور آلمان، میزبان بازی های مهمی بوده است. ورزشگاه آلیانز آرنا به قول معماران و طراح این استادیوم، نه فقط یک استادیوم برای مسابقات فوتبال، بلکه یک شهر کوچک است.

حقایقی جالب از ورزشگاه آلیانز آرنا مونیخ

اطلاعاتی درمورد استادیوم آلیانز آرنا مونیخ

این ورزشگاه از بدو افتتاح تا به امروز، میزبان دیدارهای مهم فوتبالی بوده است. دیدارهایی که نه تنها به بازی های باشگاهی، که شامل دیدارهای ملی آلمان ها نیز می شود. این کشور که بازی های خود را در استادیوم های مختلفی برگزار می کند، در برخی دیارها در این ورزشگاه به مصاف رقبا می رود. همچنین در میزبانی پیش روی ژرمن ها در مسابقات یورو 2024 این ورزشگاه میزبان اولین مسابقه این کشور نیز می باشد. اما جالب است که بدانید این استادیوم زیبا، از بتن و سقفی متشکل از خرپاهای فلزی بنا شده است. که طول آن به 50 متر نیز می رسد. تا جایی که سقف این سازه توسط مهاربندها و پنل های ETFE پشتیبانی می شود. در ادامه به برخی از نکات جالب این سازه زیبا اشاره میکنیم.

  • پنل های سقف استادیوم از ورزقه های ETFE دو لایه تشکیل شده که علاوه بر استحکام بالا، سایه مناسبی نیز بر روی سکوها و چمن ایجاد می کند.
  • تمامی پوسته یبرونی ورزشگاه توسط شرکت Covertex GmbH تنها در عرض 15 ماه ساخته شده است
  • ورزشگاه آلیانز آرنا بر خلاف بسیاری از استادیوم ها نه به صورت مستعطیل که به شکل منحنی ساخته شده است
  • این استادیوم امکان ظرفیت 69901 به صورت ایستاده و 66000 نفر به صورت نشتسه را دارد
  • فضای پارکینگ بیرونی امکان پارک کردن بیش از 9800 اتومبیل و 350 دستگاه اتوبوس را دارد
  • سقف کار شده در این استادیوم دارای 2784 پنل متورم به مساحت 64 هزار متر مربع می باشد

چالش های مهم نگهداری از فوسابال آرنا مونیخ

نام دوم و شرایط نگهداری از استادیوم آلیانز آرنا مونیخ

همانطور که میدانید، نام این استادیوم در بازی های بین المللی تغییر میکند. چرا که فیفا و یوفا اجازه استافده از برندهای تجاری را بر روی ورزشگاه ها نمیدهند. به همین خاطر نام های تجاری که برای استادیوم ها استفاده میشوند، باید در زمان بازی ها تغییر کنند. از آنجایی که نام این ورزشگاه آلیانز آرنا و تحت قرارداد با شرکت طراح و سازنده است، در طول مسابقات بین المللی همچون جام جهانی، یا یورو نام آن به فوسبال آرنا مونیخ تغییر میکند.

اما در کنار تمامی مباحث ذکر شده، یکی از مهم ترین اقدامات روتین که بر روی این استادیوم زیبا انجام میشود، بحث نگهداری و تعمیر آن است. در واقع با اینکه از بهترین متریال موجود و طراحی برای ساخت این استادیوم استفاده شده، اما همانند هر سازنده ای نیاز به نگهداری دارد. از همین رو تیم ویژه ای برای بررسی تمامی بخش های استادیوم آلیانز آرنا مونیخ اعم از بحث مقاومت سازه، کیفیت بخش ها، لوله کشی ها، وضعیت ظاهری ورزشگاه و … همواره در حال بررسی و رفع ایرادات در آن هستند. تا بحث تعمی و نگهداری این ورزشگاه به شکلی باشد تا آن را همچون روز اول، کاملا استاندارد و سرحال حفظ کند. به همین خاطر همواره بازی های برگزار شده در این ورزشگاه برای هواداران و بینندگان حس و حال خاصی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید