کوپا دل ری 1984 و کتک کاری بازیکنان دو تیم بارسلونا و بیلبائو با حضور مارادونا

کوپا دل ری جنجالی 1984، روزی که مارادونا بروسلی شد!

کوپا دل ری 1984 یک فینال پر برخورد با پایان بندی عجیب بود. این بازی که بین دو تیم بارسلونا و اتلتیک بیلبائو در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو انجام میشد، حواشی زیادی داشت. شاید برای مرور بهتر آن باید به یک سال قبل و بازی دو تیم برگردیم. جایی که آندونی گویگوچه‌آ سبب شکستگی پای دیگو مارادونا شد. ضربه ای که باعث شد تا دُن دیگو برای ماه ها خانه نشین شود و کینه ای عمیق به دل داشته باشد. شاید هیچ بازیکنی آماده رویارویی با بیلبائو و گویگوچه‌آ به اندازه مارادونا نبود. انتظاری که در نهایت در پایان بازی لبریز و مسیر مارادونا را برای همیشه از بارسلون به سمت ناپل تغییر داد.

کوپا دل ری 1984 و قهرمانی بیلبائو

گل بیلبائو در کوپا دلی ری 1984

اتفاقات سال گذشته در ورزشگاه خانگی بیلبائو، یعنی سن مامس تا حدودی زیادی روابط دو باشگاه را تیره کرده بود. اگرچه هر دو تیم از ایالت باسک و متحدی در مقابل پایتخت نشینان بودند، اما رقابت دو تیم بر این اتحاد، وزنه سنگین تری پیدا کرده بود. در واقع حتی هو کردن سرود ملی اسپانیا توسط هواداران دو تیم پیش از آغاز بازی نیز چیزی از اهمیت ماجرا کم نکرد. هوادارانی که با پرچم های باسک و ایالت کاتالونیا برای تشویق تیم های خود حاضر در ورزشگاه شده بودند. با شروع بازی شاهد درگیری های مختلفی در زمین بازی بودند. تا جایی که داور مجبور به دادن 7 کارت زرد به بازیکنان دو تیم شد. اما تا پایان از کارت قرمز برای این بازی حساس استفاده نکرد.

این بازی که بیشتر روی قدرت بازیکنان دو تیم و درگیری های فیزیکی جلو میرفت، سرانجام با گل دقیقه 13 استانیسلائو آرگوته همراه شد. بیلبائو با یک گل از حریف پیش افتاده بود. بارسایی ها که نمیخواستند غافله را به رقیب واگذار کنند، تا پایان بازی هرچه زدند به در بسته خورد. در طول بازی نیز شاهد درگیری و کتک کاری مارادونا و برند شوستر با بازیکنان بیلبائو بودیم. تنشی که رفته رفته بیشتر میشد. در نهایت با شنیده شدن سوت پایان بازی، بیلبائویی ها سرمست از شادی در زمین مسابقه شروع به خوش حالی کردند. صحنه ای که مارادونا پس از ماه ها انتظار برای بازی کردن، اصلا تاب و توان دیدنش را نداشت. به همین خاطر حالا که نتوانسته بود در مسابقه فوتبال آن ها را شکست دهد، شانس خودش را در حرکات رزمی امتحان کرد!

شروع دعوا و کتک کاری مارادونا و بازیکنان

آغاز درگیری و کتک کاری مارادونا با بازیکنان حریف

مارادونا که در طول بازی درگیری های جزئی زیادی با بازیکنان تیم مقابل پیدا کرده بود، دیگر توان تحمل خوش حالی حریف را نداشت. به همین خاطر مثل تیری که از کمان رها شده، به سوی یکی از بازیکنان ذخیره بیلبائو که برای شادی پس از قهرمانی وارد زمین شده بود، حمله ور شد. ضربه ای با زانو که در مسابقات UFC بیشتر دیده میشود. ضربه ای که سبب بیهوش شدن میگل آنخل سولا شد. در این بین بود که سایر بازیکنان نیز خود را به محل رساندند و درگیری سعت بیشتری به خود پیدا کرد. آنجا بود که دیگر هر بازیکن بارسلونا که رنگ قرمز و سفید میدیدند به سمت حریف حمله ور میشدند. سولا نیز که به شدت آسیب دیده بود با برانکار و به سرعت از زمین بازی به بیرون برده شد. اتفاقی نادر در فینال کوپا دل ری 1984 در حال وقوع بود.

پلیس ضد شورش به سرعت وارد عمل شده بود تا بازیکنان را از هم جدا کند. شاید یکی از مهم ترین ماموریت آن ها خارج کردن مارادونا از مهلکه بود. مارادونایی که علی رغم جثه ریز و کوچکی که داشت، نشان داد که یک آرژانتینی واقعی است. او که ابایی از درگیری با حریف نداشت، به هر بازیکنی یک ضربه کونک فو وارد میکرد. البته که ضرباتش بی پاسخ نبود. صحنه خروج او از زمین بازی با پیراهن پاره شده، یکی از تصاویر ماندگار این درگیری عجیب است. دعوایی که از آن به عنوان کتک کاری مارادونا به سبک بروسلی نیز یاد می شود!

فینال موسوم به جنگ برنابئو

جنگ برنابئو، درگیری مارادونا با بازیکن اتلتیک بیلبائو در فینال کوپا دل ری سال 1984

همانطو که گفتیم، این بازی نیز به دلیل انجام بازی در سانتیاگو برنابئو مادرید و به خشونت کشیدن شدن آن، بعدها به جنگ برنابئو نیز نامگذاری شد. در واقع این دیدار یکی از خشن ترین بازی های تاریخ فوتبال باشگاهی اسپانیا نیز به حساب می آید. جالب است که در تاریخ فوتبال شاهد چنین نامگذاری هایی نیز بوده ایم. همانند دیدار جنجالی پرتغال و هلند در جام جهانی 2006 که به جنگ نورنبرگ معروف شد. دیداری که در آن بازی نیز شاهد درگیری بازیکنان دو تیم در طول بازی و یک رکوردشکنی در تعداد کارت های زرد و قرمز نیز بودیم.

پایان کتک کاری با قهرمانی بیلبائو

قهرمانی بیلبائو در پایان فینال جنجالی کوپا دل ری 1984

پس از ورود پلیس به ماجرا و خارج کردن بازیکنان دو تیم از زمین بازی، ورزشگاه به حالت نرمال بازگشت. شاید بتوان گفت بزرگ ترین خوش شانسی که برای پلیس و فوتبال اسپانیا به وجود آمد، عدم درگیری هواداران روی سکوها بود. چرا که در صورت این رخداد مشخص نبود چه سرنوشتی در انتظار هواداران خواهد بود. پس از دقایقی که اوضاع آرام تر شده بود، دنی کاپیتان تیم اتلتیک بیلبائو برای دریافت جام وارد زمین شد. او با بالا رفتن از پله های ورزشگاه جام قهرمانی در فینال کوپا دل ری 1984 را از دستان پادشاه اسپانیا دریافت کرد. پس از کاهش تنش ها بالاخره بازیکنان توانستند به دور از حواشی بابت این قهرمانی ارزشمند خوش حالی کنند. قهرمانی که شاید تصور نمیکردند برای فتح دوباره آن باید 40 سال صبر کنند.

تغییر مسیر مارادونا از بارسلون به ناپل

محرومیت پس از کت کاری مارادونا در مسابقه فینال 1984

اتفاقاتی که در فینال کوپا دل ری 1984 رخ داد موجب محرومیت سه ماهه مارادونا از بازی ها شد. محرومیتی که شاید بتوان گفت خوش شانس بود که بیشتر نشد. اما به هر حال این اتفاق سبب شد تا راه بارسلونا و مارادونا از یکدیگر جدا شود. در واقع دوران حضور دن دیگو در بارسلون به مانند سایر تیم هایی که در آن حضور داشت موفقیت آمیز نبود. اما این اتفاق جنجالی به کلی مسیر حرفه ای دن دیگو را تغییر داد. تغییری که سبب شد تا با حضور در شهر ناپل و پیوستن به تیم ناپولی، برگی تازه از دوران خود و البته باشگاه ناپولی رقم بزند. اتفاقاتی که در تاریخ این باشگاه بی سابقه بود و مارادونا را تبدیل به یک اسطوره ابدی در ناپولی کرد.

در هر صورت مارادونا بازیکنی بود که در دوران خود حواشی مختلف کم نداشته است. اما شاید نتوان بازیکنی به نبوغ و استعداد او پیدا کرد. که علی رغم داشتن این همه حواشی باز هم محبوب بماند. کتک کاری مارادونا در این مسابقه تبدیل به یکی از صحنه های ماندگار در کنار دیگر قاب های او شد. قابی که حرارت و شور دن دیگو را به تصویر میکشید.

دیدگاهتان را بنویسید