آدا هگربرگ از حرکت اعتراضی، تا تبدیل شدن به اولین برنده توپ طلا

آدا هگربرگ بازیکن نروژی و متولد 10 ژوئیه 1995 که در تاریخ فوتبال زنان ماندگار شد. او که از دهکده ای در نروژ رشد کرد، به شکلی شاید جالب وارد فوتبال شد. البته که او خانواده ای کاملا ورزشی و عاشق این رشته داشت. با توجه به اختلاف نظر و تفاوت هایی که در اداره فوتبال مردان و زنان وجود دارد، این فوتبالیست بعد از مگان راپینو، یکی از شورشیان این رشته تبدیل به دومین نفر این لیست شد. به همین خاطر با هم به سراغ داستان جالب این فوتبالیست از سرزمین وایکینگ ها میرویم.

آدا هگربرگ ستاره ای از روستایی در نروژ

داستان شروع فوتبال هگربرگ

در طول تاریخ، بازیکنان زیادی بودند که از پایین ترین محله ها و شرایط بسیار سخت به قله های موفقیت رسیدند. آدا هگربرگ دختری از یکی از دهکده های نروژ نیز یکی از همان هاست. اما داستان زمانی جالب می شود که نام او در تاریخ فوتبال زنان به شکل ویژه ای نام برده می شود. چرا که او تبدیل به اولین برنده توپ طلای زنان تبدیل شد. افتخاری که باعث می شود از او به عنوان یکی از خاص ترین برندگان در طول تاریخ یاد شود. چرا که اهدا این جایزه در رشته زنان از سال 2018 آغاز شد. تا این ستاره نروژی تیم فوتبال زنان لیون فرانسه، به اولین برنده این عنوان تبدیل شود. افتخاری که هر فوتبالیستی آرزوی رسیدن به آن را دارد.

هاگربرگ از یک خانواده کاملا ورزشی بود. چرا که پدر و مادرش مربی و خواهرش نیز فوتبال بازی میکرد. جالب است که طی یک مصاحبه درباره این موضوع خاطره جالبی تعریف میکند. او میگوید روزی که روی یک پله و در حال تماشای فوتبال بازی کردن خواهرش بود، یکی از والدینش رو به او گفت ادا در آینده میخواهی چه کاره شوی؟ اما من برای یک دقیقه در حال فکر کردم بودم. والدینم به من گفتند میخواهی مثل خواهرت فوتبالیست شوی؟ اما من فورا در جواب آن ها گفتم نه! من میخوام یک کار واقعی انجام دهم. حتی تا به امروز هم پدر و مادرم به خاطر این صحبت به من میخندند. البته زمانی که شروع به فوتبال کردم، فهمیدم نمیخواهم برای تفریح این کار را انجام دهم.

آغاز مسیر موفقیت برای فتح اروپا

هگربرگ با جام قهرمانی

بی شک این روزها در کنار تیم زنان بارسلونا که یکه تازی میکند، نام تیم فوتبال زنان لیون نیز بسیار شنیده شده است. چرا که این تیم به عنوان رکورددار قهرمانی در لیگ قهرمانان زنان اروپا شناخته می شود. هگربرگ نیز که فوتبال خود را از سنین پایین آغاز کرد، به سرعت استعداد خود را به نمایش گذاشت. او که در پست مهاجم بازی میکند، آمار جالبی را نیز از خود به نمایش گذاشت. در تیم کولبتن توانست در 30 بازی 15 گل به ثمر برساند. سپس در سال 2012 به تیم استابک نقل مکان کرد و توانست در 18 بازی، 24 گل بزند. این آمار نشان دهنده ظهور یک مهاجم تمام کننده و یک ستاره در عرصه فوتبال زنان میداد. به همین خاطر غول اروپایی فوتبال زنان، یعنی تیم المپیک لیون به سراغ او رفت.

فتح جام قهرمانی اروپا و جام قهرمانی فرانسه، گوشه ای از دستاوردهای این ستاره نروژی در لباس لیون بود. آدا هگربرگ که از سال 2014 در این تیم حضور دارد، یکی از ستاره های بی چون چرای این تیم نیز محسوب می شود. تا جایی که عنوان خانم گل اروپا را نیز با این تیم به دست آورده است. میشل اولا که ریاست این باشگاه فرانسوی را برعهده دارد، بارها از جانب هگربرگ مورد تمجدید قرار گرفته است. چرا که به اعتقاد او تفاوت میان تیم زنان و مردان قائل نبوده و احترام زیادی برای این تیم قائل است.

دوری 5 ساله هگربرگ از تیم ملی

خداحافظی موقت آدا هگربرگ با تیم ملی نروژ

در یکی از مصاحبه ها، هگربرگ اذعان داشت که نه به خاطر حقوق دریافتی، که به خاطر احترام از تیم ملی کنار رفت. بی شک موضوع تفاوت هایی که میان فوتبال مردان و زنان وجود داشته، صدای اعتراض برخی ستاره ها را درآورده است. ستاره هایی که اعتقاد دارند باید به آن ها نیز همانند فوتبال مردان یا حداقل به اندازه بخشی از آن رسیدگی و توجه شود. همین موضوع دستمایه اعتراض برخی ستاره های این رشته ورزشی بوده است. آدا هگربرگ نیز با سران فدراسیون فوتبال نروژ بر سر این موضوع چند سالی به مشکل برخورد. تا جایی که سبب شد تا 5 سال به نشانه اعتراض برای تیم ملی کشورش بازی نکند. البته که آمار 76 بازی برای نروژ و به ثمر رساندن 43 گل تا حدودی بر روی این ماجرا سرپوش گذاشت.

درخواست عجیب در مراسم اهدا توپ طلا به هگربرگ

درخواست عجیب رقصیدن مجری از هاگربرگ در ماسم اهدا توپ طلا

اما یکی از اتفاقات عجیب و غریبی که برای این فوتبالیست رخ داد، در یکی از خاص ترین شب های زندگی اش بود. آدا هگربرگ پس از حضور بر روی استیج برنامه برای دریافت جایزه بهترین بازیکن فوتبال دنیا، با پیشنهاد عجیب مجری و خواننده فرانسوی قرار گرفت. مارتن سولفیج از او خواست تا یک رقص خاص که با استفاده از نشیمنگاه انجام میشود را انجام دهد. البته این درخواست با پاسخ منفی و قاطع هگربرگ همراه شد. اما واکنش ها به این صحبت های سولفیج، واکنش های زیادی در شبکه های مجازی داشت. تا بسیاری از این درخواست عجیب او انتقاد و اظهار شگفتی کنند.

افتخارات آدا هگربرگ در فوتبال

جام ها و عناوین آدا هگربرگ در فوتبال

این فوتبالیست نروژی، در یکی از مصاحبه های خود در مورد تلاش و رسیدن به هدف، جملات جالبی به کار برد. صحبتی که شاید دلایلی برای کسب این افتخارات ارزشمند برای این فوتبالیست باشد.

تو هرگز نمیتوانی عشق آتشین درونت را خاموش کنی. نمیتوانی به کسی اجازه دهی تا این آتش را در درونت خاموش یا تو از تو دور کند. اگر در زندگی رویای بزرگی داری، این آتش تنها چیزی است که تو را به آن خواهد رساند.آدا هگربرگ

  • قهرمانی در جام زنان نروژ – 2012
  • 6 قهرمانی در لیگ 1 فرانسه به همراه تیم لیون
  • 5 قهرمانی جام حذفی فرانسه با تیم لیون
  • 5 قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا با لیون
  • قهرمانی سوپرجام فرانسه با تیم لیون
  • بهترین فوتبالیست زن دنیا در سال 2013
  • برنده توپ طلا زنان در سال 2018

دیدگاهتان را بنویسید