لو یاشین دروازبان ملقب به عنکبوت سیاه

لحظاتی با لو یاشین، دروازبان افسانه ای ملقب به عنکبوت سیاه

لو یاشین (نام کامل لو ایوانوویچ یاشین) دروازبان نامدار روسی بود. او که به عنکبوت سیاه یا پلنگ سیاه معروف بود، عملکرد خیره کننده ای در طول دوران بازی خود به نمایش گذاشت. باشین موفق شد بیش از 150 پنالتی و 220 کلین شیت از خود به جای بگذارد. آماری که نشان میدهد او تا چه حد از آمادگی و مهارت فوق العاده ای برخوردار بوده است. جالب است که در طول تاریخ فوتبال، تنها دروازبانی که موفق به فتح توپ طلا شده است، همین یاشین است. این دروازبان که حتی در آن زمان برای اتحاد جماهیر شوروی که در جنگ سرد با آمریکا و ارسال فضانورد رقابت سختی داشت، برند مهمی محسوب می شد. برندی که بعدها نه برای روس ها که برای فوتبال اهمیت زیادی پیدا کرد.

شروع زندگی و آغاز فوتبال لو یاشین

شروع زندگی فوتبالی لو یاشین

این فوتبالیست در سال 1929 و در شرایطی سخت به دنیا آمد. مادرش به دلیل بیماری سل، و در حالی که لئو تنها شش سال داشت، از دنیا رفت. همچنین پدرش کارگر ساخت قطعات هواپیما بود. به دلیل شرایط بحرانی در آن سال ها، یاشین در سن 11 سالگی مجبور بود تا به همراه پدرش به سر کار برود. همچنین شرایط بد غذایی و محدودیت هایی که شوروی در آن سال ها با آن رو به رو بود، باعث شد تا یاشین دچار بیماری زخم معده شود. پس از سال ها که یاشین پس به فوتبال روی آورد، دروازبانی را برای این کار انتخاب کرد. البته که پس از مدتی روی به بازی هاکی روی یخ آورد و برای تیم دینامو مسکو هم بازی کرد. که نشان از استعداد ذاتی او در امر ورزش بود.

از رفتن به خدمت، تا خداحافظی زودهنگام از فوتبال

داستان کسف لو یاشین در دوران خدمت

در پایان جنگ جهانی دوم بود که یاشین به منند هم نسلانش باید به خدمت سربازی میرفت. او که در طول دوران خدمتش نیز فوتبال بازی میکرد، توجه آرکادی چرنیشوف که مربی تیم جوانان دینامو موسکو بود را به خود جلب کرد. به همین خاطر در سال 1949 او به این تیم پیوست. البته راه یابی به تیم اصلی با حضور دروازبانی چون خومیج که نمایش بسیار خوبی داشت، اصلا آسان نبود. ضمن اینکه دینامو در آن زمان یکی از بهترین تیم های شوروی به حساب می آمد. جالب است که نمایش های خومیج به حدی خوب بود که لو یاشین از رقابت با او دلسرد شد و تصمیم به ترک فوتبال گرفت. به همین خاطر او چند مدتی سر از رشته هاکی در آورد.

پس از مدتی بازی در تیم هاکی روی یخ و بازیابی اعتماد به نفسش، لو یاشین پس از مصدومیتی که برای خومیج پیش آمد، دوباره به فوتبال بازگشت و این بار درخشش زیادی داشت. او که پله های ترقی را یکی پس از دیگری و با سرعت طی میکرد، توانست به عنوان دروازبان تیم ملی کشورش نیز انتخاب شود. به همی خاطر توانست پس از مدتی قهرمانی در رقابت های المپیک ملبورن 1956 و البته فتح نخستین دوره بازی های جام ملت های اروپا در سال 1960را به عنوان مهم ترین دستاوردهای خود به دست بیاورد. ضمن اینکه او در سه دوره از جام های جهانی برای تیم ملی شوروی نیز بازی کند. جام های سال 1958، 62 و 66 رقابت هایی بودند که یاشین سنگربان تیم شوروی بود. درخشش او در بازی های 1966 سبب شد حتی شوروی تا نیمه نهایی نیز صعود کند.

مهم ترین افتخارات عنکبوت سیاه روسی

لو یاشین تنها دروازبان برنده توپ طلا

در همان سال های ابتدایی بازی او که پس از مدتی به هاکی روی آورد، توانست در سال 1953 قهرمانی در این رقابت ها را به دست بیاورد. یک سال بعد و پس از اینکه دوباره به فوتبال روی آورد، به تیم ملی شوروی دعوت شد. در واقع 8 سپتامبر سال 1954 و بازی برابر سوئد، آغاز فرمانروایی او در چارچوب دروازه روس ها بود. بازی که با کلین شیت نیز آغاز شد. پس از کسب قهرمانی در اروپا و المپیک، لو یاشین در سال 1963 به عنوان بهترین بازیکن اروپا شناخته شد. عنوانی که سبب شده تا او تنها دروازبان تاریخ باشد که به چنین افتخاری دست میابد. در واقع در طول کارنامه عنکبوت سیاه روس ها، که به پلنگ سیاه نیز معروف است، بسیاری از اولین ها و تنهاترین ها به نام او ثبت شده است. که نشان دهنده اهمیت و کیفیت کار اوست.

جالب است پس از فتح اولین دوره قهرمانی یورو، قهرمانی المپیک و بسیاری از عناوین فردی همچون بهترین بازیکن اروپا و بردن توپ طلا، در سال 2020 نیز به عنوان بهترین دروازبان تاریخ شناخته شد. این افتخار که با رای گیری از بیش از 170 خبرنگار انجام شد، او را بالاتر از دروازبانانی همچون بوفون، کاسیاس و مانوئل نویر قرار داد. تا نشان دهد پس از سال ها از فوتبال او، نمایش هایش آنچنان خیره کننده بود که او را کماکان تبدیل به بهترین دروازبان جهان معرفی میکند. به همین خاطر نیز فیفا او را به عنوان عضوی از تیم رویایی جام جهانی فوتبال انتخاب کرده است. ضمن اینکه جایزه بهترین دروازبان با نام جایزه یاشین به برنده اهدا میشود. تا بیش از پیش به دستاوردها و افتخاراتی که یاشین در چارچوب دروازه به آن دست پیدا کرده بود، احترام گذاشته شود.

خداحافظی یاشین از فوتبال

خداحافظی از فوتبال و مرگ یاشین عنکبوت سیاه

سرانجام و پس از نمایش های خیره کننده در زمین، یاشین در سن 41 سالگی از فوتبال خداحافظی کرد. به همین خاطر در سال 1971 این بازیکن با بازی مقابل تیم منتخب ستارگان اروپا با مستعطیل سبز وداع کرد. جالب است که در طول کارنامه ورزشی او 438 مسابقه رسمی ثبت شده است. که در این بازی ها او در 207 مسابقه گلی دریافت نکرد. آماری فوق العاده که نشان میدهد او در حدود 47% از بازی های خود یعنی تقریبا نیمی از آن ها کلین شیت کرده است. ضمن اینکه مدت زمانی که او در درون دروازه به بازی پرداخت، یک رکورد جالب نیز بود. رکوردی که اگرچه بسیاری از دروازبانان سعی میکنند به آن نزدیک شوند، اما آمادگی بدنی بالای او حتی در پیایان دوران حرفه ای اش زبانزد بود.

در سال 1986 به دلیل یک مصدومیت کهنه، لو یاشین پای خود را به تیغ جراحی سپرد. عملی که آنچنان موفقیت آمیز نبود و منجر به قطع یکی از پاهای او شد. اتفاقی دردناک برای یکی از بهترین فوتبالیست های تاریخ، که زمینه ساز کوچ نهایی این دروازبان افسانه ای بود. در مارس سال 1990 بود که یاشین با انجام بیش از 800 بازی ملی و باشگاهی چشم از جهان فروبست. دروازبانی که در طول دوران بازی خود تنها برای تیم دینامسکو به میدان رفت. اگرچه بیش از 30 سال از مرگ این دروازبان افسانه ای میگذرد، اما کماکان در بسیاری از رکوردها و عناوین، از او به عنوان تنها دروازبان در طول تاریخ یاد می شود که به آن ها رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید