ورزشگاه المپیک برلین

ورزشگاه المپیک برلین، نماد فوتبال ژرمن ها

ورزشگاه المپیک برلین یکی از استایوم های چند منظوره و خاطره انگیز برای اهالی ورزش است. این استادیوم که امروز میزبان بازی های تیم هرتابرلین است، در سال 1963 و برای المپیک زمستانی ساخته شد. در واقع آن زمان که آلمان نازی رقابت زیادی برای تبلیغ نظام و عقاید خود داشت، از این ورزشگاه برای تبلیغ رایش سوم استفاده میکرد. و چه جایی بهتر از برگزاری بازی های المپیک برای معرفی این کار. اتفاقی مشابه که در جام جهانی 1934 نیز برای ایتالیایی های تحت حکومت فاشیستی موسولینی رخ داد. در هر صورت آلمان ها اقدام به ساخت ورزشگاهی کردند که امروز به نام المپیا اشتادیون و به عنوان یکی از نمادهای مهم ورزش و فوتبال این کشور شناخته می شود. ورزشگاهی که میزبان بازی های بزرگ فوتبال این کشور است.

ورزشگاه المپیک برلین نماد زیبایی

معماری و زیبایی ورزشگاه المپیا اشتادیون برلین

امروزه استادیوم های جدید و مدرن زیادی در سراسر جهان ساخته می شوند. ورزشگاه هایی که برخی از آن ها واقعا زیبا، خاص و با امکانات بسیار هستند. اما برخی ورزشگاه هایی که عمر طولانی دارند، اما کماکان با توجه به معماری خاصی که داشتند، مورد توجه قرار میگیرند. بی شک المپیا اشتادیون یکی از همان ورزشگاه ها است. این استادیوم طبق نقشه هایی که توسط معمار معروف آلمان ها، ورنر ماخ ساخته شد. ورزشگاهی که در آن زمان گنجایش 110.000 نفری هم داشت. این ورزشگاه در غرب شهر برلین، پایتخت کشور آلمان بنا شد. جالب است که زیربنا و پایه های این استادیوم بر روی ورزشگاهی که قرار بود در سال 1916 بنا شود، ساخته شده بود. که شروع جنگ جهانی اول مانع از این کار شد.

سوارکاری، هاکی، دو و میدانی، شنا و مهم تر از همه فوتبال برخی از رشته های ورزشی بودند که میشد در این ورزشگاه انجام شوند. جالب است که پس از شروع جنگ جهانی دوم، این استادیوم مورد حمله و تخریب قرار نگرفت. تنها برج ناقوس ورزشگاه المپیک برلین بود که تخریب شد. این استادیوم که در زمان آلمان نازی ها ساخته شد، یکی از مراکز مهم قدرت نمایی این سیستم بود. همچنین برگزاری بازی های المپیک و نمایش قدرت به دیگر کشورهای جهان، به خوبی توسط این استادیوم انجام میشد. به همین خاطر این ورزشگاه علاوه بر قدمت طولانی و البته زیبایی و معماری منحصر به فرد، در دل خود رویدادهای بزرگ زیادی را نیز میزبانی کرده است. استادیومی که علاوه بر میزبانی فنال جام جهانی، دیدار نهایی یورو 2024 نیز میزبان است.

المپیا اشتادیون، بزرگ ترین استادیوم آلمان

ورزشگاه المپیک برلین بزرگ ترین استادیوم فوتبال در آلمان

در سال های اولیه، ظرفیت ورزشگاه المپیک برلین همانند بسیاری از ورزشگاه های دنیا بیشتر از حال حاضرشان بود. یکی از مهم ترین دلایل آن هم استفاده از سکوهای سیمانی بود. اما با گذشت زمان و برخی الزامات مانند بودن صندلی، و یا کاهش برخی سکوها به دلایل ایمنی و … ظرفیت این استادیوم نیز کاهش پیدا کرد. البته که در سال های مختلف، المپیا اشتادیون مورد بازسازی قرار گرفت. که مهم ترین آن به سال 2004 برمیگردد. که پس از این بازسازی ظرفیت ورزشگاه به 74.475 صندلی رسید. با این حال هنوز این ورزشگاه یکی از بزرگ ترین استادیوم های کشور آلمان محسوب می شود. که در کنار ورزشگاه وستفالن (سیگنال ایدونا پارک) دورتموند و آلیانز آرنا مونیخ، میزبان بازی های بزرگ فوتبال این کشور است.

پس از انجام بازسازی ها و نگهداری اصولی، این ورزشگاه در بین استادیوم های رده چهارم UEFA و یکی از معتبرترین اماکان ورزشی در دنیا شناخته شد. که علاوه بر تجهیزات و امکانات مختلف، درارای فناوری بروز در زمینه نورپردازی و صدا است. همچنین این ورزشگاه علاوه بر جایگاه های مختلف VIP که تعداد به 113 میرسد، دارای رستوران ها و فروشگاه های مختلفی در درون خود است. همچنین علاوه بر رویدادهای ورزشی، از این ورزشگاه برای برگزاری کنسرت های مختلف نیز استفاده می شود. تا نه تنها از طریق میزبانی بازی های فوتبال، که از فروش بلیط های کنسرت نیز کسب درآمد کند.

سقف بینظیر استادیوم المپیا برلین

سقف خاص استادیوم المپیک برلین

یکی از جذاب ترین بخش های این ورزشگاه، مربوط به حالت سقف ورزشگاه است. سقفی که به حالت حلقه ای شکل بوده و قسمت انتهایی آن به سمت دروازه ماراتن باز گذاشته شده است. که شاید این طرح، معماری این ورزشگاه را بسیار خاص کرده است. این سقف با استفاده از یک سازه سبک که از جنس فولاد است، با غشا بالا طراحی و نصب شده است. جالب است که طول کل خرپا فولادی که برای سقف ورزشگاه المپیک برلین به کار رفته است، 68 متر برآورد شده است. که این متراژ با استفاده از یک غشا کاملا شفاف قابل مشاهده است. ضمن اینکه میزان ارتفاع سازه در بخش لبه های خارجی و داخلی به حداقل خود رسیده است. تا با این کار جان پناه استایدوم همتراز با سطح افقی آن قرار بگیرد.

از بخش داخل، 20 ستون فولادی که هر یک از آن ها دارای قطری به طول 25 سانتی متر هستند، کار گذاشته شده است. تا با این قطر کم، دایره و محدوده دید تماشاگران کم نشود. ضمن اینکه این تیرها قابلیت حمل بار اضافی را داشته و در ساختار لایه بالایی قرار گرفته اند. تا در بخش زیر نمای سنگی استادیوم مخفی شوند. یکی از ویژگی های جالب و بارز در المپیا اشتادیون بخش نورپردازی و صداگذاری آن است. که با قرارگیری در بخش لبه سقف آن، علاوه بر نمای بهتر، شرایط مناسب تری را نیز از لحاظ کیفی فراهم کرده است. تا علاوه بر کیفیت خوبی که پیدا کرده است، مزاحمتی هم برای دوربین ها و دید تماشاگران ایجاد نکند.

مهم ترین رویدادهای برگزار شده در استادیوم المپیک برلین

بازی های مهم برگزار شده در المپیا اشتادیون

همان طور که گفته شد، این استادیوم میزبان بازی ها و تورنمنت های مهمی بوده است. که بی شک برگزاری دیدار نهایی جام جهانی 2006 در این استادیوم از مهم ترین آن ها بوده است. ضمن اینکه میتوان به دیدار نهایی بازی های یورو نیز به عنوان دومین رخداد مهم برگزار شده در ورزشگاه المپیک برلین اشاره کرد. اما همانطور که پیش تر اشاره کردیم، این استادیوم یک ورزشگاه چند منظوره است. در واقع در یکی از مهم ترین بازسازی های استادیوم المپیک، قرار بود تا یک استادیوم جدید مختص به فوتبال ساخته شود. اما پس از بررسی های مختلف تصمیم بر آن شد تا با حفظ هویت و زیبایی آن، چند منظوره بودن این ورزشگاه حفظ شود. به همین خاطر در ادامه به مهم ترین رویدادهای فوتبالی و حتی غیر فوتبالی برگزار شده در آن میپردازیم.

  • برگزاری المپیک زمستانی در سال 1936
  • انجام برخی از بازی های جام جهانی 1974 در المپیا اشتادیون
  • برگزاری تعدادی از بازی های جام جهانی 2006
  • میزبانی از دیدار نهایی جام جهانی در سال 2006
  • برگزاری مسابقات دو و میدانی جهانی در سال 2009
  • میزبانی از بازی های جام جهانی بانوان در سال 2011
  • برگزاری فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال 2015
  • برگزاری مسابقات جهانی دو و میدانی در این ورزشگاه
  • انجام بازی های مسابقات امریکن بولز
  • برگزاری برخی از بازی های مهم فصل لیگ فوتبال آمریکا (NFL)

دیدگاهتان را بنویسید