کارت صورتی در فوتبال

اتفاقی جالب، رونمایی از کارت صورتی در کوپا آمه‌ریکا 2024

کارت صورتی یکی دیگر از ابداعات جدید در دنیای فوتبال است. در چند سال گذشته که بحث کمک داور ویدیویی یا همان VAR مطرح شد و شاهد تحولی عظیم در نتایج و بازی ها بودیم، حالا شاهد یک ابداع جدید دیگر هستیم. آن هم در مسابقات قهرمانی کوپا آمریکا که از 20 خرداد ماه در کشور آمریکا برگزار خواهد شد. همواره فیفا به همراه سایر فدراسیون قاره ها، تلاش میکند تا با وضع قوانین جدید، علاوه بر بهبود کیفیت و جذابیت بازی ها، در گسترش این پدیده جهانی نیز کمک کند. در همین حال یکی از قوانینی که به صورت آزمایشی قرار است در این مسابقات به اجرا دربیاد، کارتی است که سلامت بازیکنان را اولویت قرار داده و دست تیم ها را در تعویض بیشتر از 5 بازیکن باز میگذارد.

کارت صورتی در کوپا آمه‌ریکا 2024

استفاده از کارت های صورتی برای اولین بار در مسابقات کوپا آمریکا 2024

پس از همه گیری پاندمی کرونا در دنیا، قانون تعداد تعویض دچار تغییر شد. تا پیش از این اتفاق، در دنیای فوتبال مرسوم بود که هر تیم مجاز به انجام 3 تعویض در طول مدت بازی بود. دیگر تفاوتی نداشت که بازی در 90 دقیقه به پایان میرسد و یا اینکه ممکن است 120 دقیقه طول بکشد. اما پس از شیوع این ویروس، فیفا در نظر گرفت برای حفاظت از شرایط بدنی بازیکنان که باید در شرایط سخت تر و برنامه فشرده تری بازی میکردند، دو تعویض بیشتر در نظر بگیرد. به همین خاطر هر تیم پس از آن مجاز به انجام 5 تعویض شد. قانونی که حتی تا به امروز نیز استفاده شده و تیم ها در اکثر لیگ های معتبر دنیا قادر به انجام 5 تعویض هستند. شرایطی که البته پس از استقبال تیم ها از این قانون ادامه پیدا کرد.

اما یکی دیگر از ابداعات جدید، پس از تکنولوژی خط دروازه و VAR، به اجرا گذاشتن کارت صورتی است. کونمبول یا همان کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی در تصمیمی اعلام کرد که از این کارت میخواهد در مسابقات کوپا آمریکا سال 2024 استفاده کند.  البته که شاید پیش تر درمورد برخی کارت های دیگر مانند کارت سبز یا بی نیز چیزی شنیده باشید. اما این کارت برای بازیکنانی است که از ناحیه سر ضربه خورده و احتمال ضربه مغزی در آن ها وجود دارد. به همین منظور این کارت نشانه تعویض بازیکنی است که دچار مصدومیت فیزیکی شده، و با نشان دادن این کارت تیم ها میتوانند تعویض ششم نیز داشته باشند. در واقع این کارت نشان دهنده مجاز بودن تیم به انجام یک یا حتی در بعضی مواقع دو تعویض بیشتر است.

قوانین استفاده از کارت صورتی

قوانین و شرایط استفاده از کارت صورتی در فوتبال

همان طور که اشاره کردیم، در صورتی مصدومیت شدید بازیکن، مربی میتواند با کمک داور و دارو وسط برای نشان دادن کارت مخصوص صورتی صحبت کند. در این صورت تیم میتواند یک تعویض بیشتر داشته باشد. در واقع پس از مصدومیت بازیکن طبق پروتکل اعلامی، ظرف 24 ساعت پزشک تیم باید فرم امضا شده از SCAT5 را به کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی یا همان کونمبول ارسال کند. این فرم در واقع ارزیابی ضربه مغزی بازیکن است. با توجه به برخی حوادث و مشکلاتی که در سالیان اخیر برای بازیکنان در زمین فوتبال رخ داده، فیفا و برگزارکنندگان مسابقات مختلف، سعی در افزایش سطح کیفی پروتکل بهداشتی و حفاظت از سلامت بازیکنان دارند. تا هرگونه خطر را در شرایط مسابقه کاهش دهند.

بازیکنی که با دریافت کارت مخصوص تعویض از بازی خارج شده، حق بازیگشت دوباره به زمین را ندارد. به همین منظور تنها میتواند برای مداوا یا استراحت بیشتر به رختکن و یا به مراکز بهداشتی و درمانی منتقل شود. در واقع در طی چند سال گذشته که بحث استفاده از برخی کارت های دیگر، مانند کارت آبی شد، خیلی ها تصور میکردند کارت صورتی مجوز بازگشت دوباره بازیکن به زمین را دارد. اما چنین چیزی نبوده و بازیکنی که تعویض شده حق برگشت دوباره به زمین مسابقه را ندارد. حالا باید دید با ورود این کارت جدید، شاهد استفاده از کارت های جدیدتر در دنیای فوتبال هستیم یا خیر. و اینکه آیا این کارت در سایر تورنمنت ها و مسابقات باشگاهی هم استفاده میشود یا عمر کوتاهی خواهد داشت.

بیانیه رسمی کونمبول در مورد کارت صورتی

بیانیه کونمبول در مورد استفاده از کارت صورتی در کوپا آمه‌ریکا 2024

تا به اینجا که درمورد قوانین و شرایط استفاده از کارت صورتی در مسابقات کوپا آمه‌ریکا 2024 توضیح دادیم، بد نیست نگاهی نیز به بیانیه کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی بیندازیم. اطلاعیه که به صورت رسمی توسط این کنفدراسیون پیش از آغاز بازی ها منتشر شد. که نشان میدهد که استفاده از این کارت، به صورت رسمی و قطعی در این تورنمنت انجام خواهد شد. البته که با توجه به خاص بودن شرایط استفاده از این کارت، باید ببینیم آیا شاهد استفاده از آن توسط داورها خواهیم شد یا خیر. بیانیه کونمبول در مورد کارت های صورتی بدین شرح است:

” تعویض بازیکن به دلیل آسیب دیدگی ضربه مغزی صرف نظر از تعداد تعویض های انجام شده تا زمان، انجام می شود. همچنین وقتی که تعویضی به دلیل ضربه مغزی یا آسیب به سر بازیکن انجام شود، تیم مقابل به صورت خودکار مجاز به انجام یک تعویض بیشتر خواهد بود. “

دیدگاهتان را بنویسید