ورزشگاه فولکسپارک هامبورگ

ورزشگاه فولکسپارک هامبورگ، خاطره سازی با میزبان یورو

ورزشگاه فولکسپارک که با نام تجاری (AOL Arena) نیز شناخته میشود، یکی از استادیوم های خاطره انگیز در فوتبال آلمان و اروپا محسوب میشود. البته که بی شک حضور بازیکنان ایرانی در ترکیب هامبورگ آلمان و مخصوصا مهدی مهدوی کیا، بیش از پیش این ورزشگاه را برای ما ایرانی ها خاص میکند. استادیومی که روزگاری تیم فوتبال هامبورگ که بازی های خانگی خود را در این ورزشگاه انجام میدهد، از تیم های خوب حاضر در بوندس لیگا محسوب میشد. تیمی که حتی در بازی های لیگ قهرمانان اروپا نیز حاضر بود. البته که در حال حاضر چند سالی است که در دسته پایین تر توپ میزند. اما در هر صورت ورزشگاه هامبورگ به عنوان یکی از با کیفیت ترین ورزشگاه در کشور آلمان، میزبان بازی های مهمی ملی است.

▪ استادیوم (AOL Arena)
▪ میزان هزینه ساخت: 97 میلیون یورو
▪ ظرفیت ورزشگاه: 57274 (در بازی های اروپایی 51.500)

میزبانی های بزرگ ورزشگاه فولکسپارک

میزبانی های ورزشگاه آ او ال آرنا (AOL Arena)

شاید جالب باشد که بدایند پس از 2 سپتامبر سال 2000 که این ورزشگاه با بازی تیم ملی آلمان و یونان افتتاح شد، میزبان بازی های بزرگ باشگاهی و ملی بوده است. تا جایی که علاوه بر جام جهانی 2006 که به میزبانی آلمان برگزار میشد، از این استادیوم در یورو 2024 نیز استفاده میشود. چرا که ورزشگاه هامبورگ جزو استادیوم هایی است که دارای درجه استاندارد و بین المللی مدنظر یوفا است. همچنین جمعیت بیش از 1.5 میلیون نفر در این شهر و علاقه بسیار به فوتبال، سبب شده تا این استادیوم، یکی از پای ثابت های میزبانی از بازی های حساس و بزرگ باشد. البته که با وجود استادیوم هایی چون آلیانز آرنا یا وستفالن، این ورزشگاه از لحاظ سطح امکانات و البته بزرگی به آن ها نمیرسد، اما جزو استادیوم های برتر کشور آلمان محسوب میشود.

اگر به عقب تر برگردیم، این ورزشگاه یادآور یکی از شکست های تلخ ژرمن ها نیز هست. در واقع پیش از انجام عملیات بازسازی این استادیوم، که آن را به شکل مدرنی تغییر داد، فولکسپارک اشتادیون جزو میزبانان جام جهانی 1974 آلمان غربی بود. در واقع در آن سال ها که دو آلمان از یکدیگر جدا بودند، در مرحله گروهی در یک گروه قرار گرفتند و باید به مصاف یکدیگر میرفتند. در نهایت آلمان غربی که میزبان بود و تیم بهتری نسبت به رقیب شرقی داشت، در کمال شگفتی با نتیجه 1 بر 0 تن به شکست داد. البته که در پایان ژرمن های غربی بودند که فاتح جام قهرمانی شدند، اما این دیدار تبدیل به یکی از بازی های خاطره انگیز فوتبال آلمان شد.

بازسازی اساسی فولکسپارک اشتادیون

بازساری ورزشگاه فولکسپارک

تاریخ بازگشایی این استادیوم به سال 1925 بازمیگردد. که پس از میزبانی از بازی های مختلف ملی و باشگاهی، پس از اینکه آلمان خود را برای میزبانی از جام جهانی 2006 آماده میکرد، تصمیم گرفته شد تا این ورزشگاه به صورت اساسی بازسازی شود. در واقع تیم فوتبال هامبورگ که نیاز به یک استادیوم با شرایط استاندارد و بهتر داشت، همزمان با نیاز و شرایط کشور آلمان برای میزبانی از مسابقات، اقدام به تخریب کامل و بازسازی اساسی این ورزشگاه کرد. در واقع در استادیوم جدید با ایجاد چرخش در جایگاه ها، تمامی سکوها دیدی یکسان و استاندارد به زمین مسابقه پیدا کردند. همچنین شرایط نور خورشید، کیفیت سکو و معماری جدید، همگی ورزشگاه هامبورگ را تبدیل به یک استادیوم زیبا تبدیل کرد.

به صورت تقریبی برای بازسازی ورزشگاه فولکسپارک چیزی در حدود 90 تا 100 میلیون یورو هزینه شده است. البته که در استادیوم جدید علاوه بر اضافه شدن بخش های مختلف بسیار، در کنار مسابقات فوتبال، امکان برگزاری کنسرت نیز فراهم شده است. تا بدین شکل درآمدزایی نیز برای باشگاه میزبان وجود داشته باشد. ضمن اینکه میزان ظرفیت این استادیوم در بازی های داخلی آلمان و بازی های اروپایی نیز بنا بر استاندادرهای تعریف شده یوفا و فیفا متغیر است. امری که در برخی دیگر از ورزشگاه ها نیز شاهد آن هستیم. مخصوصا در استادیوم سیگنال ایدونا پارک شهر دورتمند، که به دلیل وجود جایگاه ایستاده و بدون صندلی، در بازی های بین المللی نمیتواند تمامی بخش ها را به هواداران اختصاص دهد.

ورزشگاه هامبورگ، استادیوم 5 ستاره یوفا

ورزشگاه هامبورگ دارای بالاترین استانداردهای یوفا

یوفا برای میزبانی از بازی ها، بر طبق استانداردهای مختلف به ورزشگاه ها امتیاز میدهد. بر همین اساس برخی استادیوم ها نمیتوانند از تمام ظرفیت خود استفاده کنند، یا مانند ورزشگاه آلیانز آرنا در مسابقات اروپایی و جهانی (ملی و باشگاهی) باید با نام دیگری میزبان بازی ها باشد. بر همین اساس ورزشگاه فولکسپارک پس از بازسازی که در سال 2000 به پایان رسید، توانست 5 ستاره از یوفا دریافت کند. تا بدون هیچ مشکلی حتی شرایط میزبانی دیدارهای نهایی بازی های اروپایی در سطح ملی و باشگاهی را نیز داشته باشد. بر همین اساس نیز با توجه به کیفیت فنی موجود در این ورزشگاه، به عنوان میزبان برخی از بازی های یورو 2024 آلمان نیز انتخاب شده است.

از جمله امکانات موجود در این ورزشگاه میتوان به اضاقه شدن سقف و ایجاد شرایط کاملا سرپوشیده برای تماشاگران اشاره کرد. که این قسمت علاوه بر جنبه رفاهی و امنیت بیشتر، جنبه زیبایی نیز برای AOL آرنا داشته است. چرا که حالت سقف این استادیوم نمایی زیبا به آن بخشیده است. همچنین اتاق های مختلف برای خبرنگاران، جایگاه های VIP و همچنین دسترسی آسان در زمان ورود و خروج، هتل، رستوران ها، سرویس های بهداشتی و … به صورت استاندارد در تعداد مناسب در این ورزشگاه قرار گرفته است. ضمن اینکه یکی از قابلیت های جالب در ورزشگاه هامبورگ، امکان کنترل الکترونیکی میکروچیپ ها در این استادیوم است. که این فناوری از فصل 06-2005 در این استادیوم کار گذاشته شده است.

بازی های مهم در ورزشگاه آ.او.ال آرنا (AOL Arena)

میزبانی های مهم فولکسپارک اشتادیون

پیش از اینکه به میزبانی های مهم این استادیوم بپردازیم، باید گفت که این استادیوم تا سال 2001 ورزشگاه فولکسپارک نام داشت. که در این سال شرکت آ.او.ال آرنا نام این ورزشگاه را خریداری کرد. به همین خاطر با نام (AOL Arena) نیز شناخته میشود. این استادیوم که سابقه بسیار طولانی داشته و در سال 1925 ساخته شده، تا سال 1963 به عنوان استادیوم اصلی تیم هامبورگ شناخته نمیشد. در واقع در این سال و پس از حضور این تیم در بوندس لیگا تازه تاسیس، به دلیل نیاز به بازی در یک ورزشگاه بزرگ تر، این استادیوم، تبدیل به خانه تیم فوتبال هامبورگ تا به امروز شد.

از جمله برخی از مهم ترین میزبانی های ورزشگاه هامبورگ میتوان به موارد ذیل اشاره کرد.

  • میزبان بازی های جام جهانی 1974
  • میزبان بازی های جام ملت های اروپا سال 1988
  • میزبان بازی های جام جهانی 2006 (در این سال این ورزشگاه به دلیل قوانین فیفا با نام جام جهانی فیفا، هامبورگ معرفی شد)
  • میزبان بازی های یورو 2024

دیدگاهتان را بنویسید