پایان مهندس آلمانی، خداحافظ آقای تونی کروس

تونی کروس ستاره آلمانی تیم رئال مادرید، پس از شکست در مرحله یک چهارم نهایی مسابقات یورو 2024 برای همیشه از فوتبال خداحافظی کرد. این ستاره 34 ساله، که با توجه به کیفیتی که داشت میتوانست دست کم چند سال دیگری هم در مستعطیل سبز حاضر شود، ترجیح داد تا پس از کسب انواع و اقسام افتخارات، در اوج از فوتبال خداحافظی کند. چند هفته پیش بود که او پس از اعلام بازنشستگی از فوتبال، توانست قهرمانی در اروپا را با رئال جشن بگیرد. بازیکنی که یکی از پرافتخارترین بایزکنان تاریخ در این تورنمنت نیز به حساب می آید.

پایان تونی کروس در فوتبال

15 تیر ماه و بازی حساس دو تیم اسپانیا و آلمان در شهر اشتوتگارت برزگار شد. دیداری که حواشی مختلفی نیز داشت. جدای از حساسیت بازی که بی شک دو مدعی عنوان قهرمانی به مصاف یکدیگر میرفتند، مصاحبه های مختلف از سوی هر دو تیم پیش از بازی نیز بر حساسیت موجود افزوده بود. از کری برخی از بازیکنان اسپانیا که این دیدار را آخرین بازی تونی کروس میدانستند، تا صحبت های لنس یمن که اسپانیا را حریفی در حد و اندازه آلمان نمیدانست. شاید یکی از مهم ترین اتفاقات نیز در همان نیمه نخست و دقایق ابتدایی رخ داد. جایی که کروس با یک تکل خشن پدری ستاره اسپانیا را مصدوم کرد تا این بازیکن مجبور به ترک زمین شود. پدری یکی از بازیکنانی بود که گفته بود این بازی آخرین حضور کروس در فوتبال است!

اگرچه بازی از جذابیت زیادی برخوردار بود، اما میشد در برخی صحنه ها استرس و نگرانی را در ساق پای بازیکنان هر دو تیم دید. اسپانیا با گل اولمو، بازیکنی که به جای پدری مصدوم به بازی آمده بود، پیش افتاد. اما در آخرین دقایق بازی، ویرتز، ستاره بایرلورکوزن، مانند دوران باشگاهی خود بازی را به تساوی کشید. تا استادیوم اشتوتگارت منفجر شود. اما رویای مانشافت و یاران کروس در آخرین دقایق قت های اضافی دوم با گل میکل مرینو بر باد رفت. گل دقیقه 119 این بازیکن اجازه نداد تا بازی به ضربات مرگبار پنالتی کشیده شود. تا علاوه بر خداحافظی آلمان با این جام، شاهد آخرین نمایش مهندس ژرمن ها یعنی تونی کروس در زمین باشیم.

ماموریت انجام شد، خداحافظی در اوج

پایان کار کروس در فوتبال پس از یورو 2024

در چند سال اخیر بارها از کروس شنیده بودیم که گفته بود دوست دارد در اوج از فوتبال خداحاظفی کند. او گفته بود دوست ندارد برای اهداف مالی از سطح اول فوتبال دنیا دور شود. کروس یکی از منتقدان هزینه های گزاف عربستانی ها نیز بوده، که با دستمزدهای نجومی ستاره ها را به این لیگ میکشند. حتی اخیرا کوین دیبروینه نیز گفته بود حاضر است اگر پیشنهادی دیوانه وار از سمت این لیگ به دستش برسد، به عربستان برود. در هر صورت کروس اگر میخواست با چراغ سبز پرز و رئال برای تمدید قرارداد رو به رو بود، ترجیح داد بر خلاف یار همیشگی اش لوکا مودریچ خیلی زود کنار برود. در دنیای فوتبال، مخصوصا فوتبال امروزی که درآمد و بحث های اقتصادی بر رنگ پیراهن کاملا ارجحیت دارند، وجود چنین بازیکنانی واقعا با ارزش است.

توماس مولر و نویر در صف خداحافظی

نویر و مولر آماده خداحاظفی از تیم ملی پس از تونی کروس

پس از تونی کروس، احتمالا شاهد آخنری یورو توماس مولر و مانوئل نویر نیز بودیم. دو بازیکنی که با توجه به شرایط سنی که دارند، احتمالا از بازی های ملی خداحافظی خواهند کرد. تا ژرمن ها در یک شب تلخ، با چندین اسطوره فوتبال خود خداحافظی کنند. بازیکنانی که در سال های اخیر و در تورمنت های مختلف در لباس مانشافت خوش درخشیده بودند. و از جمله نسل های طلایی فوتبال این کشور به حساب می آمدند. البته که این کشور همیشه از تیم های پرقدرت فوتبال بوده و هم اکنون نیز بازیکنان آینده داری چون جمال موسیالا را در تیکب خود دارد. اما با تجربه هایی چون نویر، مولر و کروس شاید حالا حالاها برای فوتبال این کشور تکرار نشوند. نسلی که با شایستگی تمام قهرمان جهان در سال 2014 نیز شد.

نامه احساسی کروس پس از خداحافظی از فوتبال

نامه خداحافظی تونی کروس از فوتبال

اولین فکری که امروز صبح در تاریخ 6 جولای 2024 داشتم این بود که خیلی خوشحالم که این کار را انجام دادم. با این حال همه غم و تهی بودن بعد از سوت پایان بازی دیروز مرا فرا گرفت. من همواره در تیم چیزی فراتر از آنچه که در سال‌های اخیر بازیکنان به نشان در می آوردند، دیدم. اما با این حال انتظار نداشتم که در مدت زمانی کوتاه، شانسی برای کسب عنوان قهرمانی و همتراز شدن با بهترین‌ها را داشته باشیم. به همین خاطر به دستاوردهای که این تیم به دست آورده، افتخار می‌کنم. ضمن اینکه همه آلمان می‌تواند به این خاطر مفتخر باشد.
یک تشکر ویژه از همگی شما که یورو 2024 را به اتفاقی خاص تبدیل کردید. ما در خانه شما را دیدیم و احساس کردیم. ما با شما هواداران زندگی کردیم. از نظر شخصی، میخواهم از شما به خاطر این همه صمیمیت و محبت ویژه که از چند هفته گذشته به ما داشتید، تشکر کنم. در آخر یک خواهش دارم، آن هم اینکه حالا که آلمان پسر موردعلاقه‌اش را پیدا کرده است، نگذارید فرار کند! سفر این تیم ادامه خواهد داشت. من می‌توانم به شما یک چیز را اطمینان دهم، و آن هم این که این گروه از افراد بزرگی تشکیل شده است، که حاضر است همه چیز را برای موفقیت تیم بدهند.
اما آخرین چیزی که برای من اهمیت زیادی دارد، پدری، معذرت می‌خواهم و امیدوارم زودتر خوب شوی. به هیچ عنوان قصدی برای آسیب زدن به تو نداشتم.برایت بهترین‌ها را همراه با یک ریکاوری سریع آرزو می‌کنم. تو بازیکن فوق العاده‌ای هستی.تونی کروس

افتخارات تونی کروس در فوتبال

افتخارات و جام های کروس در فوتبال

در تالار افتخارات این بازیکن، انواع جام ها و افتخارات وجود دارد. این بازیکن که رکورددار برخی قهرمانی ها نیز به شمار میرود، شاید قهرمانی جام ملت های اروپا و البته توپ طلا را در ویترین خود کم دارد. اما با این حال نمایش های این مهندس آلمانی در مستعطیل سبز آنچنان زیبا و چشم نواز بوده که کمیت و نوع مدال ها دیگر اهمیتی پیدا نمیکند. چرا که آنچه که کروس به فوتبال و تماشاگران در تمامی این سال ها هدیه داده بود، نه قهرمانی و مدال، بلکه لذت فوتبال بود.

بایرن مونیخ:

  • قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا سال 2013
  • قهرمانی سوپرجام اروپا در سال 2013
  • قهرمانی باشگاه های جهان در سال 2013
  • قهرمانی بوندس لیگا در سال های 2008، 2013 و 2014
  • قهرمانی جام حذفی آلمان در سال های 2008، 2013 و 2014
  • قهرمانی سوپرجام فوتبال آلمان در سال 2010 و 2012

رئال مادرید:

  • قهرمانی لالیگا در سال های 2017، 2020، 2022، 2024
  • قهرمان لیگ قهرمانان اروپا در سال های 2016، 2017، 2018، 2021، 2023
  • سوپر جام اروپا در سال های 2014، 2016، 2017 و 2022
  • باشگاه های جهان در سال 2014، 2016، 2017، 2018 و 2022
  • سوپر جام اسپانیا در سال های 2017، 2020، 2022 و 2023
  • قهرمان کوپا دل ری در سال 2022

افتخارات ملی:

  • سومی با تیم ملی امید آلمان در جام جهانی 2007
  • قهرمانی جام جهانی 2014

دیدگاهتان را بنویسید