خطای هند مشکوک آلمان مقابل اسپانیا، پنالتی ژرمن ها سوخت؟

هند مشکوک آلمان مقابل اسپانیا در دقایق پایانی بازی، یکی از جنجالی ترین تصمیمات داوری یورو تا به اینجا بوده است. زمانی که جمال موسیالا توپ را روانه دروازه سیمون کرد، توپ به دست کوکوریلا مدافع اسپانیا برخوررد داشت. اما در کمال شگفتی آلمانی ها و تماشاگران، نه داور بازی و نه VAR این صحنه را پنالتی تشخیص نداد. تا یکی از جنجالی ترین تصمیمات داوری در این مسابقات شکل بگیرد. اما واقعا این صحنه با توجه به قوانین یوفا در این مسابقات پنالتی بود یا نه؟

هند مشکوک آلمان مقابل اسپانیا

خطای هند پنالتی مشکوک کوکوریلا مقابل ضربه موسیالا در یورو

همیشه در سال های اخیر، حتی با پیشرفت تکنولوژی در داوری، خطای هند یکی از مورد بحث ترین تصمیمات در فوتبال بوده است. اتفاقی که در سال های اخیر با جملاتی چون برخورد دست به توپ یا توپ به دست تحلیل و تفسیر میشود. اگرچه فیفا و یوفا تلاش هایی برای واضح تر شدن این خطا کرده اند، اما باز هم شاهد جنجال در مسابقات بزرگ بر سر خطای هند هستیم. بی شک آخرین و مهم ترین آن ها در سال های اخیر، مرحله یک چهارم نهایی یورو 2024 و جدال آلمان مقابل اسپانیا بود. جایی که پس از اینکه بازی با تساوی 1 بر 1 به پایان رسید، در نیمه اول از وقت های اضافی و دقیقه 106، جمال موسیالا و مارک کوکوریا مهم ترین اتفاق این بازی را خلق کردند.

پس از اینکه موسیالا توپ را به سمت دروازه اسپانیا شلیک کرد، به شکلی واضح توپ به دست کوکوریا برخورد و مانع از رسیدن آن به دروازه شد. آلمان ها و هوادارانشان که منتظر شنیده شدن سوت داور و یگ ضربه پنالتی بودند، در وهله اول به هدف خود نرسیدند. جالب آنکه آنتونی تیلور انگلیسی که قضاوت این دیدار مهم را بر عهده داشت، منتظر تصمیم داوران ویدیویی ماند. که پس از بررسی صحنه توسط VAR خطا هند هم اعلام نشد. جالب آنکه حتی داور برای بازبینی صحنه هم فراخوانده نشد. تا هند مشکوک آلمان مقابل اسپانیا به صورت قاطع از سمت اتاق VAR وتو شود.

قانون یوفا برای خطای هند

اعتراض آلمان ها به داور مسابقه آنتونی تیلور برای عدم اعلام خطای هند

در سال های اخیر برخی قوانین مشخص تر برای اعلام یا عدم خطای هند در نظر گرفته شده است. جالب است که یوفا و فیفا پیش از تورنمنت های مهم با تشکیل یک گارگروه برخی قوانین را تعیین می کنند. قوانینی که ممکن است با برخی تصمیمات در لیگ های داخلی مغایرت داشته باشند. یکی از این موارد خطای هند است. یوفا صراحتا پیش از بازی ها نیز اعلام کرد، در صورتی که دست در حالت طبیعی بدن باشد و توپ به شکلی غیر عمد به دست برخورد کند، این صحنه نمیتواند خطا باشد. بر همین اساس پس از بررسی هند مشکوک آلمان مقابل اسپانیا توسط کارشناسان مطرح، این صحنه و تصمیم داوران تایید شد. چرا که آن ها معتقد بودند که دست در حالت طبیعی و کنار بدن کوکوریا قرار داشته است.

شاید چنین صحنه ای در یکی از لیگ های داخلی توسط داور پنالتی تشخیص داده شود. اما با توجه به قوانینی که ذکر کردیم، این تصمیم درست بود. البته که VAR علی رغم کاربردهای بسیاری که در سال های اخیر داشته، تصمیمات جنجالی کمی هم نداشته است. اما اگر به تنها تاثیر آن بخواهیم در همین مسابقات اشاره کنیم، بد نیست به بازی یک هشتم نهایی بین دانمارک و آلمان برگردیم. جایی که ابتدا گل نیکو اشلوتربک برای آلمان توسط وار رد شد. اما اوج تصمیم وار به صحنه گل یواکیم اندرسن برمیگردد. که پس از اعلام یک آفساید میلی متری، همین تکنولوژی چند دقیقه بعد خطای هند و پنالتی این بازیکن را تشخیص داد. تا مشخص شود این تکنولوژی تا چه حد میتواند ورق بازی را عوض کند. در هر صورت هند مشکوک آلمان مقابل اسپانیا اتفاقی بود که باز هم اظهار نظر درموردش خواهیم شنید.

دیدگاهتان را بنویسید