ورزشگاه بومبونرا، هیجان و جنون خالص فوتبال

ورزشگاه بومبونرا یا استادیوم آلبرتو خوزه آرماندو، خانه اصلی تیم فوتبال بوکاجونیورز آرژانتین است. این ورزشگاه که یکی از خاص ترین استادیوم های فوتبال محسوب میشود، بی شک آرزوی هر فوتبال دوستی برای تماشای یک مسابقه بوکا از نزدیک در آن است. کافی است به یاد بیاوریم که دنیله دروسی، اسطوره وفادار باشگاه رم، سال آخر فوتبال خود را برای تجربه جو بینظیر این ورزشگاه در بوکاجونیورز سپری کرد. لا بومبونرا، علاوه بر جو فوق العاده ای که دارد، از یک معماری جالب هم برخوردار است. تا جایی که یکی از سکوهای این ورزشگاه به صورت مسطح ساخته شده است. تا شاهد یک استادیوم خاص به معنای واقعی در قلب بوینس آیرس باشیم.

تاریخچه ساخت ورزشگاه بومبونرا

تاریخچه ساخت ورزشگاه بومبونرا بوکاجونیورز

تیم فوتبال بوکاجونیورز که از تیم های مطرح و قدیمی فوتبال آرژانتین محسوب میشود، هواداران بسیاری نیز در این کشور دارد. جایی که دربی سوپرکلاسیکو که بین دو تیم بوکاجونیورز و ریورپلاته برگزار میشود، از مهم ترین دربی های فوتبال در دنیا نیز محسوب میشود. استارت اولیه برای ساخت این استادیوم از سال 1921 آغاز شد. جایی که تیم بوکاجونیورز برای احداث یک استادیوم خانگی با مشکلات مختلف مالی رو به رو بود. از همین رو با دریافت کمک از هواداران خود توانست مبلغ قابل توجهی جمع آوری کند. پس از چندین سال در سال 1931، باشگاه برای گسترش و ساخت استادیوم بهتر، زمین ها را از شهرداری بوینس آیرس خریداری کرد.

پس از برگزاری مناقصه برای ساخت ورزشگاه، شرکت مهندسی دلپینی توانست این پروژه را در دست بگیرد. این استادیوم که در برخی از سکوها، دارای بخش های چوبی بود، در اواخر دهه 30 میلادی با ظاهر قدیمی خود خداحافظی کرد. سرانجام در سال 1940 بود که ورزشگاه بومبونرا با بازی بین دو تیم بوکاجونیورز و سن لورنزو افتتاح شد. در آن سال شکل و شمایل لابومبونرا فعلی بر این استادیوم حاکم بود. ورزشگاهی که از ابتدا میزبان جو وحشتناک هواداران پرشور بوکاجونیورز بود. جوی که حتی تا به امروز نیز آن را تبدیل به یکی از خاص ترین ورزشگاه ها در سراسر دنیا کرده است.

داستان جالب نام استادیوم لا بومبونرا

داستان و ترجمه نام استادیوم لا بومبونرا

داستان جالب نام این ورزشگاه به زمان طراحی و ساخت آن توسط معمار معروف ویکتور سولچیچ بازمیگردد. جایی که یکی از دوستان سولچیچ برای تولد او یک جعبه شکلات برایش میبرد. این طراح که از شباهت طرح جعبه شکلات و ورزشگاه بومبونرا متعجب شده بود، این جعبه را با خود به جلسات مختلف میبرد. و در آنجا آن را به دیگران نشان میداد و از شباهت بین جعبه شکلات و استادیوم اختصاصی بوکاجونیورز که توسط او طراحی شده بود، سخن میگفت. به همین خاطر این ورزشگاه با تایید مالکان آن زمان ورزشگاه به “جعبه شکلات” (به زبان اسپانیایی) یا همان بومبونرا نامگذاری شد.

البته صحبت های دیگری نیز درمورد نامگذاری ورزشگاه میشود. اما جالب است که این استادیوم با نام آلبرتو خوزه آرماندو نیز شناخته میشود. نامی که برای پاسداشت رئیس پیشین باشگاه بر روی ورزشگاه گذاشته شده است. اما به هرحال نام اصلی که اکثر هواداران از این استادیوم جذاب و خاص یاد میکنند، همان استادیوم بومبونرا است. البته این رسم در برخی دیگر از کشورها و باشگاه ها نیز حاکم است. جایی که تیم ها برای پاسداشت روسایی که تاثیر زیادی در رشد و تشکیل باشگاه خود داشتند، انجام میدادند. البته که میتوان به ورزشگاه سن سیرو نیز اشاره کنیم که با نام جوزپه ماتزا نیز شناخته میشود.

امکانات ورزشگاه بوکاجونیورز

امکانات و دسترسی هواداران به ورزشگاه اختصاصی بوکاجونیورز

شاید بیشترین توجه به دو مولفه اصلی این استادیوم باشد. یکی معماری جالب و جایگاه تقریبا عمودی که برای این ورزشگاه در نظر گرفته شده است. و دیگری به جو وحشتناک هواداری استادیوم بومبونرا بازمیگردد. جالب است که نزدیک به 10 هزار صندلی از ظرفیت تقریبی 57200 هزار نفری این استادیوم به صورت ایستاده و در جایگاه عمودی قرار گرفته است. یکی از خاص ترین بخش های این ورزشگاه نیز مربوط به پشت دروازه ها میشود. جایی که پس از به ثمر رسیدن گل، تماشاگران به سمت نرده ها و توری جلو جایگاه هجوم میبرند. اتفاقی که سبب رقم خوردن لحظاتی ناب در این ورزشگاه میشود. همچنین سه پارکینگ اختصاصی در کنار پارکینگ های عمومی برای هواداران عضو باشگاه در نظر گرفته شده است.

برای بخش های زیباسازی ورزشگاه نیز از نقاشی های دیواری استفاده شده است. نقاشی هایی که توسط هنرمندی به نام پرز سلیس و از بازیکنان افسانه ای این باشگاه کشیده شده است. همچنین علاوه بر این تلاش شده تا بخشی از جنبه های فرهنگی و تاریخی باشگاه و همینطور مهاجران ایتالیایی نیز در این بخش از ورزشگاه بومبونرا قرار بگیرد. چرا که همانطور که میدانید مهاجران ایتالیایی بودند که شالوده اصلی تشکیل تیم بوکاجونیورز را تشکیل دادند. از همین رو همواره ارتباط خاص بین ایتالیایی های ساکن آرژانتین و این باشگاه وجود دارد. تیمی که یکی از برترین ها در تاریخ کوپا لیبرتادورس نیز به شمار رفته و از تیم های مطرح آمریکای جنوبی است.

تصاویری زیبا از استادیوم بومبونرا

نمای بیرونی زیبا از ورزشگاه بومبونرا

بدون هیچ تردیدی، اگر بخواهیم به 10 استادیوم خاص با جو هواداری بینظیر اشاره کنیم، یکی از این ورزشگاه ها، بومبونرا ورزشگاه اختصاصی بوکاجونیورز است. شور و حرارت هواداران، فوتبال هجومی و محکم و تاریخ جذابی که پشت این تیم است سبب افزایش محبوبیت و جو حاک در باشگاه شده است. تیمی که سابقه حضور در فینال جام باشگاه های جهان را نیز در کارنامه دارد. از همین رو همواره در بازی های خانگی و مهم شاهد حضور پرشور هواداران در آن هستیم. به همین منظور در ادامه تصاویری ناب و زیبا از این استادیوم دوست داشتنی را باهم مرور میکنیم.

جو فوق العاده از هواداران بوکاجونیورز در استادیوم لابومبونرا

حضور پرشور هواداران در ورزشگاه بومبونرا

نمایی بیرونی و بالا از استادیوم بوکاجونیورز در بوینس آیرس آرژانتین

آتش بازی طرفداران بوکاجونیورز در استادیوم بومبونرا

نمایی زیبا از ورزشگاه لا بومبونرا در شب

دیدگاهتان را بنویسید