رود گولیت ستاره سابق تیم ملی هلند

رود گولیت، لاله سیاه فوتبال هلند

رود گولیت، بازیکن سابق فوتبال و یکی از ستاره های خاص این رشته به حساب می آید. استعداد فوق العاده این هافبک-مهاجم در تیم ملی هلند و مخصوصا تیم میلان، هنوز هم در ذهن فوتبال دوستان باقی مانده است. البته که نمیتوان از موهای بافته شده خاص او و فیزیک بازی بینظیرش به سادگی عبور کرد. بازیکنی که توانست هم در عرصه ملی، هم باشگاهی و البته به صورت فردی، افتخارات و جام های زیادی کسب کند. افتخاراتی که شاید آرزوی بسیاری از فوتبالیست های امروزی است. باهم نگاهی می اندازیم به کارنامه پربار یکی از ستاره های فوتبال، گولیت افسانه ای.

شروع داستان رود گولیت از شهر آمستردام

فاتح جام ملت های اروپا در سال 1988 یک دورگه هلندی محسوب می شود. او در سپتامبر سال 1962 از پدری از سورینام و مادری هلندی در شهر آمستردام به دنیا آمد. جالب است که پدرش بازیکن تیم ملی سورینام نیز بود. شاید یکی از مهم ترین دلایل فوتبالیست شدن رود نیز علاقه پدرش به فوتبال بود. البته که رود کوچک بیشتر اوقات خود را به همراه مادر و خانواده مادری سپری کرد. چرا که پدرش خانواده دیگری هم داشت. البته بزرگ شدن در یک کشور پیشرفته همچون هلند و حضور در آکادمی های فوتبال این کشور، تاثیر زیادی بر کیفیت و رشد این بازیکن داشت. بازیکنی که بعدها تبدیل به یکی از ستاره های اصلی تیم ملی فوتبال این کشور نیز شد.

او فوتبال خود را از تیم جوانان ASV Meerboys آغاز کرد. از سال 1967 تا 1975 گولیت مشغول بازی در این تیم شد. بعد از چندی و در سال 1975 او به مدت چهار سال در باشگاه جوانان DWS به فوتبال پرداخت. تا با کسب تجربه بیشتر در فوتبال هلند، آماده عقد قرارداد با تیم حرفه ای خود شود. او در آن زمان تنها 13 سال سن داشت، اما با فیزیک مناسب و قدرت بدنی مناسبی که داشت، نظرات را به خود جلب کرد. به همین خاطر در سن پایین توانست اولین قرارداد حرفه ای خود را امضا کند، تا به عنوان یکی از استعدادهای نوظهور فوتبال هلند خود را معرفی کند. کشوری که پس از نسل طلایی و بازیکنانی چون یوهان کرایوف افسانه ای، نیاز به پوست اندازی داشت. و باید خود را آماده پرورش نسلی جدید در فوتبال خود میکرد.

در مسیر پیشرفت با لاله سیاه

مسیر پیشرفت گولیت، لاله سیاه فوتبال هلند

در حالی که رود گولیت تنها 16 سال سن داشت، اولین قرارداد حرفه ای خود را با باشگاه اف سی هارلم امضا کرد. جالب است که در سه فصل حضور در این باشگاه، گولیت موفق شد در 91 بازی برای این تیم، 31 گل بزند. آماری فوق العاده برای یک استعداد کم سن و سال. پس از سقوط این باشگاه به دسته پایین تر، گولیت و یارانش موفق شدند دوباره این تیم را به سطح اول برگردانند. و پس از کسب مقام چهارم در لیگ، به رقابت های اروپایی نیز راه پیدا کنند. نمایش خیره کننده این پسر جوان در ترکیب هارلم، خیلی سریع چشم استعدادیاب های تیم های مختلف را به خود جلب کرد. آرسنال و ایپسویچ تاون تیم های خواهان او بودند. اما به دلیل مبلغ بالا، از خرید او منصرف شدند. کاری که قطعا مدتی بعد از آن پیشمان شدند.

در سال 1982 فاینورد، دیگر تیم مطرح فوتبال هلند موفق به جذب استعداد جوان فوتبال این کشور شد. گولیت در 85 بازی برای فاینوردی ها، 31 گل به ثمر رساند. جالب است که یک فصل بعد، او با یوهان کرایوف افسانه ای در این باشگاه همبازی شد. بازیکنی که بی شک تاثیر زیادی در فوتبال و ذهنیت گولیت داشت. تا جایی که در فصل دوم حضور گولیت در این باشگاه، علاوه بر کسب قهرمانی در لیگ و جام حذفی، به عنوان بهترین بازیکن فصل نیز انتخاب شد. همین نمایش مقدمه ای بر انتقال 1.2 میلیون پوندی او از فاینورد به آیندهوون شد. تا در 68 بازی 46 گل برای آن ها به ثمر برساند. او سال 1986 باز هم به عنوان بهترین بازیکن سال فوتبال هلند انتخاب شد.

از کسب توپ طلا، تا ساختن بهترین ورژن میلان تاریخ

رود گولیت پس از کسب توپ طلا در کنار فان باستن و فرانک ریکارد در تیم میلان

در سال 1987 بود که پس از سال ها بازی در فوتبال هلند، گولیت با آن استیل خاص و البته موهای بلند بافته شده خود به تیم میلان ملحق شد. تیمی که مثلث مخوف خط حمله خود را با بازیکنان زهردار هلندی آماده کرده بود. بازیکنانی که تحت رهبری یکی از بهترین مربیان تاریخ میلان یعنی آریو ساکی، مخوف ترین تیم فوتبال اروپا را تشکیل دادند. تیمی که در آن سال ها افتخارات زیادی هم در فوتبال ایتالیا و هم با کسب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا یا همان جام باشگاه های اروپا سابق، به دست آورد. تیمی که به ادعا بسیاری از کارشناسان و فوتبال دوستان، از برترین تیم های تاریخ باشگاهی فوتبال دنیا محسوب میشد.

سیلویو برلوسکونی فقید، در آن سال ها آرزوی احیای دوباره میلان پرقدرت را داشت. به همین خاطر به سراغ رود گولیت، مارکو فان باستن و بعدتر فرانک ریکارد رفت. بازیکنانی که تواسنتند در سال 1988 تنها قهرمانی مهم عرصه ملی فوتبال هلند را نیز کسب کنند. نمایش این تیم و البته گولیت در ترکیب میلان به حدی خوب بود، که در سال 1987 توانست توپ طلا فوتبال اروپا را کسب کند. جالب است که برنده دو سال پیاپی این جایزه نیز هم تیمی گولیت در تیم ملی و میلان، یعنی مارکو فان باستن بود. که نشان میدهد تا چه خط خط حمله میلانی ها با حضور این ستاره ها زهردار شده بود. در آن سال رود گولیت جایزه خود را به نلسون ماندلا که آن زمان در زندان به سر میبرد، تقدیم کرد.

پادشاهی رود گولیت در تیم ملی هلند

گولیت پس از کسب قهرمانی یورو 88 با تیم ملی هلند

سال 1981 و در حالی که تنها 19 سال سن داشت، برای اولین بار در ترکیب لاله های نارنجی به میدان رفت. جالب است که فرانک ریکارد نیز در همان سال برای اولین بار به تیم ملی دعوت شد. حضور او در ترکیب تیم ملی و قدرت رهبری بالا باعث شد تا در سال 1986 به بازوبند کاپیتانی نیز برسد. عدم حضور در جام جهانی 1986 مکزیک یک ناکامی بزرگ برای این کشور محسوب میشد. اما شرایط در دو سال بعدی برای این تیم متفاوت پیش رفت. چرا که بی شک قهرمانی یورو 88 بزرگ ترین دستاورد تاریخ فوتبال هلند در عرصه ملی به حساب می آید. افتخاری که رود گولیت به عنوان کاپیتان آن تیم توانست در کنار دیگر ستاره های آن زمان فوتبال این کشور به آن دست یابد.

اگرچه شاید یکی از بزرگ ترین حسرت ها برای فوتبال هلند، عدم کسب قهرمانی در جام جهانی باشد، اما قهرمانی یورو تا حدی این ناکامی را برای لاله های نارنجی کمرنگ کرد. افتخاری که برای هلند همیشه مدعی در فوتبال بسیار لازم بود. قهرمانی که شاید از پس ستاره های بزرگ تاریخ فوتبال این کشور یعنی بازیکنانی چون رود گولیت، مارکو فان باستن، رونالد کومان و فرانک ریکارد و دیگر یارانشان برمی آمد. به همین خاطر همواره این بازیکنان در فوتبال این کشور به خاطر این دستاورد به خود می بالند.

دیدگاهتان را بنویسید