ورزشگاه المپیک رم، به زیبایی یک تاریخ

ورزشگاه المپیک رم یا همان المپیکو، مجموعه چند منظوره ورزشی در قلب شهر رم ایتالیا است. این استادیوم که به دلیل طراحی زیبا و گنجایش حدود 70 هزار نفری از ورزشگاه های بزرگ کشور ایتالیا محسوب میشود، شور و حرارت خاصی دارد. چرا که میزبان بازی های خانگی دو تیم اصلی این شهر یعنی لاتزیو و رم است. المپیکو را باید معبد عاشقان فوتبال دانست، چرا که علاوه بر تعصب، وفادارای را نیز ارج مینهند. خانه ای که برای سال ها میزبان اسطوره های این شهر همچون فرانچسکو توتی، دنیله دروسی، استفان رادو و … بود.

ایتالیا، سرزمین چکمه یکی از زیباترین و البته غنی ترین کشورهای دنیا با تاریخچه ای جذاب است. کشوری که شور و حرارت مردمانش، در سراسر دنیا زبانزد خاص و عام است. ایتالیایی که فوتبال را با حرارت خاص خود دنبال میکند. کافی است چهره بازیکنان و هواداران این تیم زمان پخش سرود ملی این کشور را ببینید. تا به غرور و تعصب ایتالیایی پی ببرید. به همین خاطر میتوان این هیجان را در زمان برگزاری فوتبال در یکی از قدیمی ترین و البته زیباترین استادیوم های این کشور یعنی المپیکو نیز ببینیم. در ادامه با هم خاطرات و تاریخچه یکی از قدیمی ترین و جذاب ترین ورزشگاه های فوتبال دنیا را مرور میکنیم.

تاریخچه ورزشگاه المپیک رم

تاریخچه المپیکو رم

سنگ بنای اولیه این مکان که بازی های مهمی همچون دربی دلاکاپیتاله را در خود میبیند، در سال 1909 پایه گذاری شد. در این سال، معمار معروف آن سال های این کشور یعنی ادموندو سانجوست اقدام به طراحی این استادیوم کرد. در واقع در آن زمان که ایتالیا تحت حکومت فاشیستی اداره میشد، حکومت از ورزش به عنوان یکی از ابزارهای مهم تبلیغاتی خود بهره میبرد. به همین خاطر پس از بررسی های مختلف، به دلیل نبود منطقه ورزشی در بخش شمالی شهر، تصمیم به ساخت یک مجموعه چند منظوره گرفته شد. به همین خاطر زمینی به وسعت 85 هکتار برای اجرا این پروژه در نظر گرفته شد.

 در ابتدا نام این مجموعه Foro Italico بود. که یک سازمان جوانان محسوب میشد که توسط دولت فاشیسم برقرار شده است. در سال 1928 بود که استادیوم مرکزی این مجموعه برای برگزاری جشن دهمین سالگرد روی کار آمدن فاشیسم بنا شد. همچنین پس از چهار سال یعنی اکتبر 1932 این استادیوم که امروزه با نام المپیکو شناخته میشود، به روی عموم باز شد. تا برای خودنمایی موسولینی و سیاست فاشیست آن ها در جام جهانی 1934 ایتالیا آماده باشد. جالب است که به دلیل نبود صندلی در آن سال ها، ورزشگاه المپیک رم امروزی، ظرفیتی بالغ بر 100 هزار نفر داشت. ظرفیتی که در بازی های مهم جای جای ورزشگاه را برای تماشای مسابقه فوتبال به خود اختصاص میداد.

المپیکو محل برای استقرار نظامیان جنگ

شرایط و مراحل ساخت استادیوم المپیک شهر رم

از زمان شروع پروژه، ایتالیایی ها ساخت و ساز و مجموعه های بیشتری را در این مکان میساختند. تا کاملا شکل یک دهکده ورزشی به خود بگیرد. این عملیات اما در سال 1937 و در خلال جنگ جهانی دوم متوقف شد. جالب است که پس از سال 1944 که در آن شهر رم از دست حکومت فاشیست رها شده بود، در اختیار متفقین قرار گرفت. آن ها نیز از ورزشگاه المپیک رم و سایر بخش های این مجموعه برای استقرار وسایل نقلیه و تجهیزات انگلسی ها و آمریکایی ها بهره بردند. البته که پس از اتمام جنگ، این ورزشگاه توسط کمیته المپیک ایتالیا تکمیل شد. تا سال 1953 که با مسابقه بین ایتالیا و مجارستان رسما المپیکو افتتاح شد.

درمورد نام این ورزشگاه نیز میتوان به سال 1955 بازگردیم. جایی که کشور ایتالیا و شهر رم به عنوان میزبان المپیک انتخاب شدند. از همین رو این ورزشگاه نیز نام المپیکو یا همان المپیک را تا سال 1960 و زمان بازی ها به خود گرفت. نامی که تا امروز نیز بر روی این ورزشگاه قرار دارد. ضمن اینکه تفاوتی بین برگزاری بازی های دو تیم همشهری نیز وجود نداشته و هر دو تیم از همین نام برای معرفی این استادیوم استفاده میکنند. اتفاقی که برای ورزشگاه سن سیرو، محل بازی های دو تیم شهر میلان متفاوت است. و دو تیم و هوادارانشان از نام های سن سیرو و جوزپه ماتزا برای نامگذاری آن استفاده میکنند.

میزبانی های مهم استادیوم المپیکو رم

مهم ترین میزبانی های استادیوم المپیکو

در طول سال ها، این ورزشگاه نیز به مانند بسیاری از استادیوم های فوتبال مورد بازسازی قرار گرفت. اما شاید یکی از مهم ترین این بازسازی ها به منظور برگزاری جام جهانی 1990 در ایتالیا بود. جایی که این استادیوم به شکلی کامل مسقف شد. اتفاقی که باعث افزایش محبوبیت و جذابیت بیش از پیش این ورزشگاه شد. ضمن اینکه به دلیل طراحی زیبا و البته گنجایش این ورزشگاه، همواره از جمله مهم ترین میزبانان دیدارهای این کشور بوده است. در همین رابطه میتوان به برگزاری المپیک در این استادیوم، مسابقات قهرمانی اروپا در سال 1968 و 1980، میزبانی فینال جام جهانی و یورو در سال 77 و 84 اشاره کرد.

البته که در رده باشگاهی نیز این استادیوم میزبان بازی های بزرگ بوده است. اگرچه تیم رم و یا لاتزیو در اکثر دوره های قهرمانی اروپا حاضر بودند، اما نتوانستند افتخاری مهم در آن کسب کنند. تنها افتخار رمی ها البته قهرمانی در جام کنفرانس سال 22-2021 بود که به همراه آقای خاص کسب کرد. البته آن ها دو نایب قهرمانی جام یوفا و جام قهرمانان اروپا را نیز در کارنامه دارند. لاتزیو نیز یک قعهرمانی جام برندگان و یک قهرمانی سوپرکاپ کسب کرده است. با این حال این استادیوم در سال 2009 میزبان فینال لیگ قهرمانان اروپا شد. تا پس از رقابت های ملی، در رده باشگاهی نیز بازی مهمی را میزبانی کند.

تصاویری جذاب از ورزشگاه المپیک رم

نمایی داخلی از ورزشگاه المپیک رم

شاید از زیباترین تصاویر خلق شده از این استادیوم بتوانیم به دربی لاتزیو و رم اشاره کرد. جایی که دو رنگ قرمز (زرشکی) و آبی آسمانی سکوهای ورزشگاه المپیک رم را در برمیگیرند. همچنین این ورزشگاه از جمله میزبانان برخی از بازی های تیم ملی ایتالیا نیز هست. در هر صورت از این استادیوم که از جذاب ترین ورزشگاه های اروپا و دنیا محسوب میشود، میتواند خاطرات زیادی را برای فوتبالی ها به یاد آورد. خاطراتی که با طعم خاصی به ذهن، قلب و روح عاشقان این ورزش رسوخ میکند. تا استادیوم المپیکو را تبدیل به یکی از نمادهای خاص فوتبال دوستان جهان کند.

نمای بالایی و بیرونی از استادیوم المپیکو شهر رم ایتالیا

مسابقه فوتبال در استادیوم المپیکو رم

نمایی از دربی شهر رم بین لاتزیو و رم

جایگاه ها و زاویه داخلی از المپیکو رم

دیدگاهتان را بنویسید