الکس پوتیاس

الکس پوتیاس، ملکه فوتبال اسپانیا

الکس پوتیاس از برجسته ترین فوتبالیست های تاریخ اسپانیا ست. این بازیکن اهل بارسلون، با آمار فردی و تیمی، افتخارات زیادی در دنیای فوتبال زنان به دست آورده است. تا او را تبدیل به یکی از بهترین های تاریخ کند. رکورددار کسب توپ طلا، از نمادهای مهم تیم زنان بارسلونا نیز به حساب می آید. نمادی که در هر دوره و هر تورنمنت، در تلاش برای بهبود آمار و کسب موفقیت های بیشتر است. با پوتیاس، ملکه فوتبال اسپانیا آشنا شوید.

شروع داستان فوتبالی الکس پوتیاس

الکس پوتیاس در جوانی و تیم های پایه

این بازیکن متولد 4 فوریه 1994 در شهر بارسلونا است. از همین رو او از مان کودکی از طرفداران تیم بزرگ شهر یعنی بارسلونا محسوب میشد. او که به همراه خانواده طرفدار این تیم بودند، بارها در کودکی برای حمایت از باشگاه خود به ورزشگاه رفته است. جالب است که به دلیل علاقه خانواده اش به رشته بسکتبال، او ورزش خود را از این رشته آغاز کرد. سپس در رشته هایی چون هاکی، تنیس و حتی رقص محلی نیز روی آورد. پس از آن بود که باو در مدرسه به وتبال روی آورد. از همین رو از سال 2001 او در اردوهای فوتبالی مدرسه شرکت میکرد. او چهار سال و تا سال 2005 در تیم سابادل بازی کرد. سپس برای یک سال برای تیم مورد علاقه خود و در پایه های آکادمی لاماسیا و تیم بارسلون به میدان رفت.

اتفاقی که بی شک در آینده این ستاره اسپانیایی موثر بوده است. چرا که از این آکادمی و البته باشگاه بارسلونا به عنوان یکی از بهترین باشگاه های دنیا در این زمینه نام برده میشود. باشگاهی که به دلیل حضور مربی بازیکن ساز چون یوهان کرایوف که از موثرترین افراد در سیستم توتال و البته سیستم تیکی تاکا بود، تاثیر خوبی گرفته است. از همین رو پوتیاس نیز در تیم زنان این باشگاه، همچون بسیاری از ستاره های تیم مردان رشد کرد و هم اکنون سال هاست که برای این باشگاه افتخارآفرینی میکند. یک سیستم جذاب باشگاه داری که مانع از صرف هزینه های سنگین شده و ستاره های زیادی هم به فوتبال دنیا معرفی میکند. که همین امر در بخش هیا درآمدزایی باشگاه نیز بسیار موثر هستند.

بازی در تیم پایه های رقیب

شاید یکی از نقاط عطف دوران فوتبال الکس پوتیاس، حضور در تیم پایه های اسپانیول بود. این تیم که رقیب همشهری و سنتی بارسلونا به حساب می آید، از 2006 تا 2011 میزبان پوتیاس بود. بعد از این دوره، الکس که قدرت رهبری خوبی هم در زمین داشت . به عنوان یک هافبک هجومی و گلزن شناخته شد، یک فصل به تیم لوانته پیوست. تا با درخشش در این تیم آماده بازگشت به خانه اصلی و تیم محبوب خود شود. تا در مسیر اسطوره شدن در یکی از بهترین باشگاه های فوتبال زنان به بازی بپردازد. سال 2012 و پس از پیوستن با بارسلونا، تا به اینجای کار پوتیاس تنها برای بارسلون به میدان رفته است. و توانسته افتخارات زیادی به همراه این تیم کسب کند.

حضور پوتیاس در ترکیب کاتالونیا

حضور پوتیاس در تیم خودمختار کاتالونیا

شاید یکی از مهم ترین اتفاقات برای مردم ناحیه کاتالونیا، مسابقه برای این ناحیه است. آن ها که در طول سالیان اخیر کش مکش های زیادی با حکومت مرکزی مادرید داشتند، تلاش زیادی برای خودمختاری کردند. با این حال آن ها با ایجاد یک تیم خودمختار با نام کاتالونیا، مسابقات مختلفی را برگزار میکنند. الکس پوتیاس نیز از 10 سالگی فرصت حضور در ترکیب این تیم را داشته است. همچنین او در تیم رده های سنی 12 تا زیر 18 سال نیز در این تیم بازی کرده است. از جمله افتخارات او در این تیم، کسب عنوان قهرمانی جوامع خودمختار در سال های 2007، 2008 و 2009 اشاره کرد. همچنین او در سال های 2010 نیز دوم شد.

پوتیاس پیش تر گفته بود که هر زمان بتواند برای این تیم بازی میکند. بعدها در سال 2016 نیز برای تیم بزرگسالان نیز بازی کرده است. البته که برخی بازی ها را به دلیل حضور در ترکیب تیم ملی اسپانیا از دست داده است. با این حال همچون بسیاری از ورزشگاران این منطقه، حضور در تیم کاتالان برای این بازیکن نیز اهمیت زیاید داشته است. اتفاقی که همواره مورد مناقشه مردم این شهر و ایالت و حکومت مرکزی یعنی مادرید بوده است.

افتخارات فردی و باشگاهی الکس پوتیاس

افتخارات فردی و تیمی الکس پوتیاس

بی شک پوتیاس نیز همچون مارتا ستاره برزیلی فوتبال زنان، یکی از پرافتخارترین بازیکنان تاریخ فوتبال است. که از حیث کسب ارزش عناوین، افتخارات مهمی به دست آورده است. کسب دو توپ طلا، او را تبدیل به پرافتخارترین فوتبالیست زن در تاریخ این مسابقات کرده است. جالب است که او رکورد کسب دو عنوان پیاپی را در کارنامه دارد. آیتانا بونماتی دیگر برنده توپ طلا هم هم تیمی پوتیاس در تیم بارسلونا و تیم ملی اسپانیاست. که سبب شده قدرت و توازن تیمی آن ها بسیار بالاتر رود. در هر حال افتخارات فردی کسب شده در کارنامه الکس پوتیاس بسیار زیاد است که سعی شده تا به اصلی ترین آن ها به طور خلاصه اشاره شود. با هم مروری داریم بر افتخارات کسب شده توسط این فوتبالیست مطرح اسپانیایی.

رده باشگاهی

اسپانیول:

  • کوپا دل رینا
  • کوپا کاتالونیا

بارسلونا

  • قهرمانی لالیگا
  • قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا زنان
  • کوپا دل رینا
  • سوپر کاپ اسپانیا
  • کوپا کاتالونیا

تیم ملی اسپانیا

  • قهرمانی جام جهانی زنان
  • لیگ ملت های زنان

افتخارات فردی:

  • کسب دو توپ طلا در سال 2021 و 2022
  • انتخاب به عنوان بهترین بازیکن جهان
  • بهترین بازیکن لیگ قهرمانان اروپا زنان
  • بهترین بازیکن فوتبال اسپانیا

دیدگاهتان را بنویسید