مارتا ویرا داسیلوا برزیلی، پایان اسطوره

مارتا ویرا داسیلوا، بازیکن برزیلی فوتبال زنان و یکی از اسطوره های این رشته، پس از المپیک پاریس و نایب قهرمانی در رقابت های فوتبال این مسابقات، از دنیای فوتبال برای همیشه خداحافظی کرد. این بازیکن 38 ساله که یکی از بهترین فوتبالیست های تاریخ زنان به حساب می آید، افتخارات زیادی کسب کرده است. بازیکنی که با مهارت و تکنیک بسیار بالا، صفحه جدیدی در قابلیت ها را در فوتبال زنان ایجاد کرد. این بازیکن که تا 38 سالگی در مستعطیل سبز حاضر شد، میراث ماندگاری از خود به جای گذاشت. میراثی که میتواند خط شکن خوبی برای سایر بازیکنان در فوتبال زنان باشد.

شروع داستان مارتا برزیلی در فقر

داستان فوتبالی مارتا برزیلی

این بازیکن که در 19 فوریه 1986 در یکی از شهرهای ایالت آلاگوس به دنیا آمد، همانند بسیاری دیگر از بازیکنان برزیلی در فقر بزرگ شد. پدر او که یک آرایشگر بود، خیلی زود خانواده را ترک کرد. تا مادر به تنهایی با مسئولیت خانه و فرزندان را به دوش بکشد. از هیمن رو شرایط برای او از همان ابتدا با سختی همراه بود. در هر حال این شرایط مانع از عشق و علاقه او به فوتبال نشد. تا از همان ابتدا به انجام این بازی روی بیاورد. او در 14 سالگی پس از کشف استعدادش، به تیم واسگودوگاما پیوست. تا مسیر حرفه ای فوتبال او به طور جدی آغاز شود. سپس او برای دو فصل به تیم سانتاکروز منتقل شد. اما شاید یکی از مهم ترین اتفاقات برای او، انتقال به تیم سوئدی او ایکو بود.

پس از نخستین فصل حضور که همراه با 22 گل برای این بازیکن به پایان رسید، آن ها توانستند به دیدار نهایی جام یوفا نیز راه یابند. جالب است که مارتا ویرا داسیلوا از همان ابتدا به مانند یک ستاره در لباس این تیم درخشید. آن ها در ال دوم بدون شکست موفق به کسب عنوان قهرمانی لیگ سوئد شدند. مارتا در این فصل نیز موفق به زدن 21 گل شد و برای دومین فصل پیاپی به عنوان خانم گل رقابت ها انتخاب شد. استعداد بینظیر او در تما کنندگی و البته تکنیک ناب برزیلی، نوید ظهور یک ستاره در فوتبال را میداد. ستاره ای که حالا آماده درخشش در لباس کشورش میشد تا افتخارات بیشتری را به دست بیاورد.

مارتا ویرا داسیلوا برزیلی در شمایل یک اسطوره

مارتا ملقب به پله زنان، اسطوره فوتبال برزیل

در کارنامه بازی این بازیکن، افتخارات باشگاهی زیاید دیده میشود. که علاوه بر قهرمانی در رقابت های لیگ های داخلی، عناوین اروپایی یا بین المللی و قاره ای نیز به چشم میخورد. اما آنچه که این فوتبالیست را بیشتر بر سر زبان ها انداخت، درخشش او در لباس تیم ملی بریل بود. جایی که برای نخستین مرتبه در سال 2007 و در رقابت های زیر 20 سال، بریل با درخشش مارتا موفق به شکست آمرکا در رقابت های پن امریکن در ورزشگاه ماراکانا شد. از همان جا بود که بسیاری از فوتبالیست را با پله، اسطوره فوتبال این کشور مقایسه کردند. در همان سال این بازیکن به عنوان یکی از بازیکنان اصلی کشورش، در جام جهانی فوتبال زنان نیز شرکت کرد. و موفق شد با گلزنی های او و دیگر هم تیمی هایش به دیدار نهایی راه یابد.

اگرچه آن ها بازی فینال را با 2 گل به آلمان واگذار کردند، اما مارتا ویرا داسیلوا به عنوان بهترین بازیکن جام انتخاب شد. همچنین او با 7 گل زده عنوان بهترین گلزن تورنمنت را به دست آورد. جالب است این فوتبالیست در لباس سلسائو تنها در رقابت های پان آمریکن و جام ملت های آمریکای جنوبی (کوپا آمریکای زنان) به قهرمانی رسید. با این حال تبدیل به یکی از اسطوره های فوتبال این کشور شد. که توانست گل های زیادی برای تیمش به ثمر برساند. او مدال های نقره زیادی در المپیک و جام جهانی فوتبال زنان به دست آورده است. و همواره علی رغم موفقیت های فردی زیاد، از کسب عنوان قهرمانی در این رقابت ها ناکام بوده است.

جام ها و افتخارات مارتا برزیلی

افتخارات مارتا ویرا ئاسیلوا در فوتبال

از سال 2006 تا 2010 و یک بار در سال 2018 مارتا ویرا داسیلوا موفق شد تا 6 مرتبه عنوان بهترین بازیکن زن فوتبال جهان را به دست بیاورد. همچنین او در سال 2011 به عنوان سفیر سازمان ملل نیز انتخاب شد. تا با توجه به چهره بین المللی که داشت، بتواند نقش مهمی در جوامع ایفا کند. جالب است که او در شش المپیک حضور پیدا کرده است. که در این بین او در سال های 2004، 2008 و 2024 به مدال نقره رسید. همچنین او تنها فوتبالیست در بین مردان و زنان است که توانسته در 5 المپی گلزنی کند. او در المپیک 2024 نتوانست گلی به ثمر برساند، که اگر موفق به انجام این کار میشد، رکورد عجیب تر و دست نیافتنی تری به ثبت میرساند.

مارتا برزیلی، ملقب به پله زنان، در شش جام جهانی نیز به میدان رفت و موفق به زدن 17 گل شد. تعداد گلی که او را رکورددار گلزنی در تاریخ این رقابت ها میکند. توپ طلای زنان شاید یکی از مهم ترین جوایزی بود که او موفق به دریافتش نشد. البته که دلیل مهم این اتفاق نیز این بود که این مراسم از سال 2018 به فوتبال زنان اضافه شد. که اگر زودتر این کار انجام میشد، بی شک مارتا در این بخش میتوانست رکورد جالبی به ثبت برساند. با این حال مروری میکنیم به کارنامه پربار این بازیکن برزلی، که برای همیشه از فوتبال خداحافظی کرد.

رقابت های باشگاهی

  • 4 قهرمانی در لیگ برتر فوتبال زنان سوئد
  • 1 قهرمانی در جام سوانسکا سوئد
  • 2 قهرمانی جام یوفا
  • 1 قهرمانی در جام باشگاه های فوتبال آمریکای جنوبی
  • 1 قهرمانی در لیگ برتر زنان بریل
  • 1 قهرمانی در لیگ برتر زنان آمریکا

رقابت های ملی

  • 2 قهرمانی در رقابت های پان آمریکن
  • 1 قهرمانی در جام ملت های آمریکای جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید